Google Maps API

Status
Niet open voor verdere reacties.

jahduajdhads

Gebruiker
Lid geworden
18 jan 2018
Berichten
11
Beste allemaal,

Op internet kwam ik allerlei voorbeeld VBA-codes tegen met oplossingen die het mogelijk maken om m.b.v. een google maps API de reisafstand tussen twee adressen automatisch te weergeven in Excel. Ik kwam bijvoorbeeld deze tegen:

http://exceltipsentrucs.blogspot.com/2015/04/functie-reisafstand-berekenen.html

Ik ben een simpele Excel en VBA-gebruiker; wat automatisch knip- en plakwerk gaat mij nog goed af, maar deze API is gewoon simpelweg te hoog gegrepen voor mij. Ik zou het erg fijn vinden als iemand mij hierbij zou helpen.

Doel (spreekt denk ik voor zich, maar toch even vermelden voor de goede orde):
In kolom G (zie bijlage) het aantal kilometers tussen beginadres en eindadres weergeven (Dit deed ik eerst handmatig met een dropdown list. Staat nog zo ingesteld in het Excel-bestand).


Alvast bedankt voor het lezen van mijn bericht en nog meer dank voor de geboden hulp!
 

Bijlagen

  • Rittenkaart test.xlsx
    51,6 KB · Weergaven: 90
Beste Alphamax,

Hartelijk dank voor je bericht.

Ik heb de link gevolgd en het Excelbestand gedownload. Ik krijg onbekende waarden?
 

Bijlagen

  • Alphamax.jpg
    Alphamax.jpg
    380,7 KB · Weergaven: 84
Mooi plaatje. Heb je de API-Key gekocht en de code aangepast?
 
Beste VenA,

Hartelijk dank voor je bericht.

Ik heb geen API-key gekocht en ook de code niet aangepast.
- Hoe kan je aan API-key kopen?
- En welk stuk in de code moet dan worden aangepast?

NB. Alphamax zei: De code uit je link gaat niet meer werken, omdat je niet bij google maps een API-key nodig hebt

Ik dacht dat Alphamax hiermee bedoelde dat je helemaal geen API-key nodig hebt. Nu stel jij dat ik wel een API-key nodig heb. Blijkbaar interpreteer ik een aantal zaken niet (geheel) correct.

Puur voor de duidelijkheid; ik heb nog nooit eerder gebruik gemaakt van een API, dan wel gekocht, dan wel in een code geplaatst:D
Wat meer laagdrempelige uitleg en begeleiding zou erg op prijs worden gesteld:thumb:
 
Typefoutje van mij , zie bericht#2
Vroeger had je geen API-key nodig, nu wel.
Waarschijnlijk omdat er misbruik van gemaakt werd.
Hier kan je een API-key aanmaken, zie https://developers.google.com/maps/documentation/embed/get-api-key
Je hoeft waarschijnlijk niet te betalen als je gebruik binnen de perken blijft (ongeveer 1500 opvragingen per dag).

Vervang de rode tekst in de code van het bestand uit de link van bericht#2.
Code:
Const API_KEY As String = "[COLOR="#FF0000"]AIza...................................[/COLOR]"
door je API-key.

Een API is een website die alleen maar data teruggeeft in plaats van tekst, plaatjes en javascript.
 
Hartelijk dank,

Het is gelukt om een API-key te bemachtigen. Ook het plakken hiervan in de code is gelukt en het werkt perfect in de door Alphamax aangeboden Excel-bestand. Hartelijk dank hiervoor.

Het valt mij op dat de afstanden worden weergegeven in meters: kan ik de afstanden ook weergeven in kilometers? Zoja, hoe krijg ik dit voor mekaar?
Ook zie ik dat invoer van begin- en eindadres moet worden genoteerd als "STRAATNAAM, STAD". Bestaan er ook andere smaken? Bijvoorbeeld "POSTCODE, HUISNUMMER" of
"STRAATNAAM HUISNUMMER, STAD"? Zoja: hoe dit voor mekaar te krijgen?
Daarnaast zie ik staan dat de reistijd ook wordt weergeven. Deze is voor mij niet van belang. Echter kan ik deze kolom niet wissen omdat het onderdeel is van de matrix.
Ook zie ik dat het aantal verzoeken per dag en maand worden weergeven. Superhandig indien je zoveel verzoeken per dag (of maand) hebt dat je bang bent om de limiet te overschrijden. Echter wil ik het gebruiken voor de administratie van mijn zakelijk gereden kilometers met privévoertuig. Dit zijn (gelukkig:p) geen ruim 1700 per dag en ook geen 40.000 per maand. Ook deze optie is voor mij persoonlijk niet van belang.

Nogmaals mijn format in de bijlage. Mijn doel is om slechts het aantal gereden kilometers te krijgen in kolom G. Hoe kan ik dat voor mekaar krijgen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 

Bijlagen

  • Rittenkaart test.xlsx
    51,6 KB · Weergaven: 74
Zie bijlage
 

Bijlagen

  • Kopie van Rittenkaart test.xlsm
    57,4 KB · Weergaven: 106
Laatst bewerkt:
Beste Alphamax,

Hartstikke bedankt voor het herschrijven van de code!
Ik heb de DistanceMatrix API-key van google geplakt in de code zoals jij mij hebt aangegeven.

Bij sommige adressen werkt hij wel en bij anderen niet (zie bijlage: linkerplaatje geeft ie 16,6 km aan, rechterplaatje geen waarde)

Enig idee waar dit door zou kunnen komen?
 

Bijlagen

  • RittenkaartBestand van Alphamax.jpg
    RittenkaartBestand van Alphamax.jpg
    406,8 KB · Weergaven: 84
Eigenlijk kan ik het niet verklaren, de .load zou moeten wachten totdat die klaar is.
Het kan zijn dat jouw verbinding wat trager is, daarom heb een soort van wacht lusje ingebouwd.
Hopende dat het wel werkt.
Nieuwe code in bericht#8
 
Laatst bewerkt:
Foutje van mij, ik bedoel bericht#8 in plaats van bericht#2.
Nieuw bestand met nieuwe code in bericht nummer 8 (zie rechtsboven per bericht).
 
Laatst bewerkt:
Hartstikke bedankt voor de hulp Alphamax, ik waardeer het zeer.
Ik heb het nieuwe bestand gedownload, maar het werkt bij mij nog niet.

Bij jou werkt het wel, en bij mij niet. Puur mijn gedachten even op papier:
- Wij hebben (neem ik aan) beiden een compatibel Excel-versie->hier ligt het niet aan
- VBA wordt altijd in het Engels getypt, dus of ik nou een Nederlandstalige of Engelstalige versie van Excel heb zou niets uit moeten maken->hier ligt het niet aan
- Ik maak voor het eerst gebruik van een google maps API-key, jij al veel langer dan ik->is er hier een stap die ik mis? Misschien iets in mijn google account dat nog ingeschakeld/aangepast moet worden of iets dergelijks?

Dit zijn puur mijn gedachten. Als jij ook andere suggesties hebt hoor ik het graag van je.
 
Ik werk met excel2007nl en windows7en.
Wat werk er niet bij jou? welke waardes krijg je?
Werkt het bestand in uit bericht#8 met nieuwe adressen?

Heb je deze stappen gevolgd, zie https://elfsight.com/blog/2018/06/how-to-get-google-maps-api-key-guide/, het hoofdstuks "Secure your API key" hoef je niet te volgen.
Werkt jouw api-key met het bestand uit de link van bericht#2?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan