MoBo kapoet?

Status
Niet open voor verdere reacties.
De moederborden heten naar nu blijkt allemaal Extreme 3 dus als we niet meer weten dan houd het onderzoek naar de kwaliteit op. Link werkt bij mij trouwens goed.
 
Ja, als alles is uitgebouwd want een defecte insteekkaart kan opstarten verhinderen. Controleer (verleng)stekkers op corrosie aan de achterkant. Op het moederbord zitten een paar kleine condensatoren waarvan je kan kijken of de in drieën gedeelde metalen bovenkant misschien iets bol staat of een huls los met hittesporen. Chips hebben kleine kuiltjes wanneer ze door kortsluiting stuk zijn gegaan. Vervolgens zou ik het moederbord er uit halen en solderingen aan beide kanten goed bekijken.

Je hebt uiteindelijk dus toch gelijk en dit moederbord krijgt de meest vreselijke beoordelingen: https://www.newegg.com/p/N82E16813157330 Misschien heb je er wat aan bij het vragen om compensatie bij de leverancier.
Toen ik em kocht kreeg het moederbord vrij goede beoordelingen maar dat is alweer een jaartje of 5 geleden. Teveel gepriegel verder voor mij maar bedankt voor de reactie, ik ga voor een nieuw MoBo.

Helaas niet al te veel keuze meer maar heb een vrij nieuwe FX8350 en niet echt het geld om naar AM4 te upgraden dus het wordt deze
 
Hallo

Ok. Vandaag is de voeding tester bezorgd.

Ik heb elke kabel aangesloten en allemaal gaven ze groen aan.

Kan ik nu concluderen dat het hoogstwaarschijnlijk het moederbord is of heeft iemand nog andere suggesties?


Dergelijke toestelletjes "testen" de voeding enkel op zijn uitgangsspanningen en power good / p.s. on signalen.

Deze belasten de voeding niet ... dus ... de voeding kan dus nog steeds defekt zijn.

Ik had eerder de voedingsspanningen gecontroleerd d.m.v. multimeter.

Een "gecrashte" b.i.o.s. behoort ook nog tot de zeldzame mogelijkheden --> b.i.o.s. battery eens verwijderen , en de batterijhouder (+/-) kortsluiten d.m.v. pincet.


Voor de volledigheid van dit verhaal , en mits deze site toch veel gebruikt wordt als ref. :
-------------------------------------------------------------------------------------

Mocht uiteindelijk blijken dat het motherboard toch effektief defekt is , dan gok ik op :

Kortgesloten mosfet's , of kortgesloten condensatoren.

Zo zien deze er uit ... deze zijn slechts enkele mm groot :

https://www.benl.ebay.be/itm/Conden...hash=item4b64282ce8:m:mPEcoVJka5bBCOV6_aJXPuw

De kortgesloten exemplaren worden heet , zijn meestal over de permanent spanningsvoerende delen van het motherboard gemonteerd , soms zijn deze verkleurd.

Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit mocht lezen iets aan deze info .

Peter
 
Ik heb een multimeter liggen maar ik ben meer van de webdesign, SEO en marketing en heb echt een hekel om met stroom te werken. Waar moet ik die multimeter precies op zetten?

Denk alsnog niet dat het de voeding is, met alle symptomen denk ik eerder het moederbord en/of de bios.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo

Pinout atx connector :

https://pinouts.ru/Power/atxpower_pinout.shtml

P.c. opstarten en ...

Multimeter op D.C. en alle voedingsspanningen controleren. (+12 +5V , etc ...)

De - is het chassis van de p.c. , of een van de ettelijke zwarte draden op de connector.

Van de harddisk koppel ik altijd de voedingsspanning af ... , kwestie van deze niet defekt of corrupt te maken (fragiele mechaniek).

Een motherboard sneuveld zelden ... , maar zeg nooit nooit ...

Vergeet ook niet even het bios batterijtje te verwijderen.

Mocht je nog vragen hebben , en ik weet het antwoord ...

Grtz

Peter
 
Vandaag nieuwe mobo erin gezet, doet het weer als vanouds :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dus toch...gefeliciteerd met het goed uitpakken van de gok en veel plezier ermee weer.
 
Hallo

Hou in het achterhoofd ... de voeding ... zie # 13

Peter
 
@ psychokai: Wanneer je direct reageert / antwoord op een bericht hoef je niet te quoten, onnodig quoten noemen we dat. Alle onnodige quotes verwijderd.
 
Komt omdat ik dagelijks actief op een ander forum zit waar quoten de standaard is zal er aan denken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan