MoBo kapoet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

psychokai

Gebruiker
Lid geworden
16 nov 2005
Berichten
179
Ik denk dat mijn Mobo kapot is.

De computer start op maar het scherm blijft zwart en toetsenbord en muis reageren ook niet. De usb poort geeft wel stroom want kan de led van mijn KB aan en uitzetten maar num/capslock werken niet en de leds in mijn muis gaan niet aan.

Geen mobo error piepjes.

Heb geheugen eruit gehaald en op elke aansluiting geprobeerd geen verschil, heb een andere grafische kaart geprobeerd geen verschil, het scherm op mijn laptop aangesloten werkt prima, kabels los gemaakt en opnieuw aangesloten geen verschil, bios reset en nieuwe batterij geen verschil.

Voor de rest werkt alles, al mijn ventilatoren van de kast (stuk of 5) de 3 ventilatoren van mijn RX580 en de coolermaster CPU cooler maar helaas geen beeld en respons van de muis en KB.

Weet niet precies waar maar ik denk dat het mobo ergens kapot is maar post toch even hier voor als ik misschien wat over het hoofd heb gezien.

Setup:
W10
Asrock extreme 3
AMD FX8350
Asus RX 580 strix 8gb
DDR Corsair Vengeance 4x 4gb
Corsair CX 750w

:thumb:
 
Laatst bewerkt:
Dag, De laatste keer en dat was vorige week, had iemand een voeding met een niet werkende spanningsrail, zeg ik dat goed? Gelukkig heb je al naar andere mogelijke oorzaken gekeken dus daar zou ik op gokken.
 
Een wat? Nog nooit van gehoord maar ik denk niet dat het mijn voeding is aangezien alles wel gewoon aan gaat maar heb geen extra 750w voeding liggen om het te testen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een voeding met een lager vermogen ( 350 - 450 watt ) zou ook moeten volstaan, die 750 Watt lijkt mij behoorlijk overbemeten.
Je hoeft het systeem ook niet tot max. te belasten, het gaat er alleen om dat het systeem wil booten, als je het bureaublad ziet draait het vrijwel "idle" dus heb je die 750 watt helemaal niet nodig.
Als hij met een andere voeding wel boot weet je dat je voeding rot is.
 
Geloof mij 450w gaat mijn setup niet trekken.

Ik heb alles in een LVL10 thermaltake kast, 4 HDD, FX8350 cpu, 3 schermen en weleens het formaat van een rx580 strix 8gb gezien? Alleen voor de kaart is er al minimaal 500w nodig.

Maar voor een kleine test setup kan ik wel even een kleine GPU pakken I guess, moet dan alleen weer even van alles los maken wat in mijn geval best veel is, 1 dezer dagen :)

Hmm crap, kom net tot de realisatie dat ik geen extra voeding meer heb..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is zigzaggen tussen het kennis en ervaringsniveau maar uitleg is al gegeven, namelijk: een voeding levert verschillende spanning en schakelt niet alles tegelijk uit wanneer het kapoet gaat.

Ruik ook even aan de voeding want condensatoren, de torens met de in drieën gedeelde metaalkleurige bovenkant die stroom condenseren, gaan vaak uit met een plof.

Een andere methode dan een multimeter, wat ieder huishouden met auto of motorfiets zou moeten hebben, is een voedingtester stekker. De nieuw aan te sluiten voeding kan je er in ieder geval snel mee testen door de tester op de moederbord stekkers te zetten.

Een multimeter is goedkoop bij Action en wanneer je een voedingtester wilt lenen dan kan dat misschien via Peerby, dingen lenen van mensen in de buurt.

Ga na waarom de voeding stuk gegaan is wanneer je uitsluitsel hierover krijgt. Toch teveel ervan gevraagd, kortsluiting in andere onderdelen of vervuiling of slecht contact ergens en daardoor overslaan. In reviews en testen wordt vaak duidelijkheid geboden. Het komt ook wel eens voor dat voedingen minder efficient zijn, daardoor worden ze zwaarder belast en presteren ze minder dan dat waar je vanuit gaat. Dit ondanks dat de voeding wel 80+ is volgens specificaties. In reviews staat dat er veel "coil whine" is en dat je uit moet gaan van een korte levensduur. In sommige gevallen was dat twee jaar.
 
Geloof mij 450w gaat mijn setup niet trekken.
Ben er 100% zeker van dat dat wel het geval is, je hoeft toch niet op 3 schermen beeld te hebben om te zien of de pc boot of niet..?
Het formaat van de videokaart doet er ook niet toe, je gamed er niet mee tijdens opstarten dus zal de kaart nooit het volle vermogen vragen, zelfde geld voor de 4 HDD's..
Stroomverbruik piekt tijdens booten maar je kunt er ook 3 afkoppelen, Windows staat ( naar ik aanneem ) maar op 1 schijf, de rest is dus in principe niet nodig om op te starten.
 
Hallo

Spanningsrails controleren d.m.v. multimeter ???

Pinout :

https://www.google.be/search?source........0....1..gws-wiz.....0..0i131.6hRWlmUa8Qk

Peter

Heb nog nooit met een multimeter gewerkt maar zal is kijken. :thumb:

Het is zigzaggen tussen het kennis en ervaringsniveau maar uitleg is al gegeven, namelijk: een voeding levert verschillende spanning en schakelt niet alles tegelijk uit wanneer het kapoet gaat.

Ruik ook even aan de voeding want condensatoren, de torens met de in drieën gedeelde metaalkleurige bovenkant die stroom condenseren, gaan vaak uit met een plof.

Een andere methode dan een multimeter, wat ieder huishouden met auto of motorfiets zou moeten hebben, is een voedingtester stekker. De nieuw aan te sluiten voeding kan je er in ieder geval snel mee testen door de tester op de moederbord stekkers te zetten.

Een multimeter is goedkoop bij Action en wanneer je een voedingtester wilt lenen dan kan dat misschien via Peerby, dingen lenen van mensen in de buurt.

Ga na waarom de voeding stuk gegaan is wanneer je uitsluitsel hierover krijgt. Toch teveel ervan gevraagd, kortsluiting in andere onderdelen of vervuiling of slecht contact ergens en daardoor overslaan. In reviews en testen wordt vaak duidelijkheid geboden. Het komt ook wel eens voor dat voedingen minder efficient zijn, daardoor worden ze zwaarder belast en presteren ze minder dan dat waar je vanuit gaat. Dit ondanks dat de voeding wel 80+ is volgens specificaties. In reviews staat dat er veel "coil whine" is en dat je uit moet gaan van een korte levensduur. In sommige gevallen was dat twee jaar.
Ik kan mij bijna niet voorstellen dat het de voeding is, ruik niets bijzonders en het is ook niet gebeurd terwijl ik bezig was. Mja ik ga kijken of ik het kan testen alvorens ik een nieuw MoBo aanschaf :thumb:

Ben er 100% zeker van dat dat wel het geval is, je hoeft toch niet op 3 schermen beeld te hebben om te zien of de pc boot of niet..?
Het formaat van de videokaart doet er ook niet toe, je gamed er niet mee tijdens opstarten dus zal de kaart nooit het volle vermogen vragen, zelfde geld voor de 4 HDD's..
Stroomverbruik piekt tijdens booten maar je kunt er ook 3 afkoppelen, Windows staat ( naar ik aanneem ) maar op 1 schijf, de rest is dus in principe niet nodig om op te starten.
Ok klinkt logisch alleen heb geen voeding meer ben ik achter gekomen dus ga wel eerst kijken of ik de contact punten kan testen.:thumb:
 
Ok, duidelijk, succes daarmee dan.
Laat maar horen wat je resultaten zijn..
Haal desnoods de videokaart eruit en test op de IGPU of de onboard videochip of er dan wel beeld is of dat de pc wil booten..
 
Helaas geen onboard GPU, heb het wel met een andere kaart geprobeerd maar hetzelfde probleem, beiden krijgen wel stroom want ventilatoren gaan aan en op de RX de ventilatoren en led.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lijkt me duidelijk dat de videokaart dus niet het probleem is...
Dus zou ik eerst een andere voeding proberen, wellicht heb je een computerzaak in de buurt waar je met een andere voeding kunt testen..?
 
Hallo

Volgens geruchten zouden In deze voeding zouden blijkbaar Capxon condensatoren gemonteerd zijn.

Deze zijn berucht (in de negatieve zin van het woord) voor hun kwaliteit ...

In deze voeding ook slechte interne koeling van de aktieve elementen , etc ...

Kon dit moeilijk geloven , en heb eens het een en ander opgezocht...

Hier bevestiging van het een en ander :

https://www.hardocp.com/article/2015/01/21/corsair_cx750_750w_power_supply_review/3


Had je mij gevraagd voor deze foto's te hebben gezien , of je deze voeding mocht kopen...

Had ik geantwoord goedkoop , maar niet echt slecht ...

Dit model echter , zou ik zeker niet in mijn p.c. willen hebben zitten.

Mocht uiteindelijk blijken dat de voeding niet defekt is , zeker niet nalaten om deze toch te vervangen door een kwalitatief beter exemplaar.

Peter









Peter
 
Laatst bewerkt:
Hmm dat valt tegen, heb het destijds opgezocht en toen kwam die voeding goed uit de boeken en het is toch een merk dat goede producten levert.

Ik vraag mij overigens af waarom iedereen hier denkt dat het aan de voeding ligt. Op de Engelse forums waar ik dit probleem heb opgezocht denkt het gros dat het het moederbord is.

Ik kan momenteel niets testen of kopen tot na het weekend want ben zo blut als wat maar ik snap ook niet waar het de voeding zou moeten zijn want het geeft wel stroom naar alles wat in de kast zit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De aanloopstroom van een paar ventilatoren en LED's stelt totaal niks voor in verhouding met wat de pc aan stroom vraagt bij het booten.
Het is dus heel best mogelijk dat er wel 12V op het moederbord staat waardoor de fans gaan draaien maar de voeding het vermogen voor opstarten niet kan leveren.
Dat kan dus een voedingsprobleem zijn maar inderdaad ook een defect in het voedingscircuit van het moederbord.
Omdat dit soort zaken voor het merendeel te wijten is aan een defecte voeding wijst een aantal ervaren helpers daar op.
Voeding uitwisselen is ook een stuk sneller en makkelijker als een vervangend moederbord monteren want dan moet je de processor ook verplaatsen en dus de koeler opnieuw monteren met verse pasta etc...
 
Hmm k daar zit wat in.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er is niet één 12 Volt aansluiting maar er zijn wel drie verschillende plus misschien nog een 11 Volt rail speciaal voor de processor. Een voorbeeld: 3 en 5 Volt wordt gemaakt van een bepaalde rail maar er is na verloop van tijd niet genoeg spanning op die bepaalde aansluiting om dat te doen, dan zal de computer niet meer opstarten.

bron: https://h30434.www3.hp.com/t5/Busin...P-z420-motherboard-18-pin-layout/td-p/5835021

Hier kan je voedingtesters zien en goedkoop aanschaffen:

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_nkw=PSU+tester&_sacat=0&_sop=15

Lenen via Peerby is sneller dan een paar week er op wachten.

Voor de multimeter zal je alvorens de voeding aan de spanning te doen twee draden in de stekker moeten doorverbinden. Een zwarte en groene.
 
Laatst bewerkt:
Ok. Vandaag is de voeding tester bezorgd.

Ik heb elke kabel aangesloten en allemaal gaven ze groen aan.

Kan ik nu concluderen dat het hoogstwaarschijnlijk het moederbord is of heeft iemand nog andere suggesties?
 
Laatst bewerkt:
Ja, als alles is uitgebouwd want een defecte insteekkaart kan opstarten verhinderen. Controleer (verleng)stekkers op corrosie aan de achterkant. Op het moederbord zitten een paar kleine condensatoren waarvan je kan kijken of de in drieën gedeelde metalen bovenkant misschien iets bol staat of een huls los met hittesporen. Chips hebben kleine kuiltjes wanneer ze door kortsluiting stuk zijn gegaan. Vervolgens zou ik het moederbord er uit halen en solderingen aan beide kanten goed bekijken.

Je hebt uiteindelijk dus toch gelijk en dit moederbord krijgt de meest vreselijke beoordelingen: https://www.newegg.com/p/N82E16813157330 Misschien heb je er wat aan bij het vragen om compensatie bij de leverancier.
 
Link van newegg werkt niet, je kunt toch ook gewoon een link naar twearkers.net plaatsen i.p.v. altijd maar newegg....is dat heilig voor je..?

Uit de reviews op tweakers.net blijkt dat het bord lang niet zo slecht is als alfred2 beweert...
De reviews op tweakers hier.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan