• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Combinatie ALS en Vert.zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

stephendeman

Gebruiker
Lid geworden
14 dec 2017
Berichten
28
Beste Allemaal,

Ik ben bezig met het bouwen van een complexe sheet waarbij ik de formule ALS en Vert.zoeken wil combineren.

Het bijgevoegde bestand is een stukje van de puzzel. De bedoeling is:

ALS CEL i2 = Dag
Zoek dan de opleiding in c2 en geef het aantal uren van de dagopleiding weer (Lijst opleiding kolom M)
ALS CEL i2 = Avond
Zoek dan de opleiding in c2 en geef het aantal uren van de avondopleiding weer (Lijst opleiding kolom L)

Ik denk waarschijnlijk echt te moeilijk maar krijg het simpelweg niet werkend (of het is de maandagochtend).

Hopelijk kan iemand mij hier de juiste formule geven :)
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.xlsx
    13,3 KB · Weergaven: 18
In het blad Lijst Opleidingen zal hij geen Dag vinden, er staat in kolom M Uren-D
Het moet natuurlijk wel gelijk zijn waar hij naar moet zoeken.
 
In het blad Lijst Opleidingen zal hij geen Dag vinden, er staat in kolom M Uren-D
Het moet natuurlijk wel gelijk zijn waar hij naar moet zoeken.

Denk dat ik het wellicht niet goed heb uitgelegd;

Als, de cel i2 = Dag in Blad 1 dan moet hij zoeken naar de opleiding uit cel C2 blad 1 in tabblad "Lijst opleidingen" en dan terugkomen met de 13e kolom uit "Lijst opleidingen".
Als, de cel i2 = Avond in Blad 1 dan moet hij zoeken naar de opleiding uit cel C2 blad 1 in tabblad "Lijst opleidingen" en dan terugkomen met de 14e kolom uit "Lijst opleidingen".
 
Laatst bewerkt:
QUOTEN, zeker 2x, is niet nodig...

On topic:
Dat zal dan zoiets worden voor K2:
Code:
=ALS(C2="";"";VERT.ZOEKEN(C2;'LIJST OPLEIDING'!A2:P5;ALS(I2="Dag";12;13);0)
PS Al die samengestelde cellen gaat problemen opleveren...
 
Laatst bewerkt:
QUOTEN, zeker 2x, is niet nodig...

On topic:
Dat zal dan zoiets worden voor K2:
Code:
=ALS(C2="";"";VERT.ZOEKEN(C2;'LIJST OPLEIDING'!A2:P5;ALS(I2="Dag";12;13);0)
PS Al die samengestelde cellen gaat problemen opleveren...

Ik had de dubbele quote niet gezien;

Wat betreft de formule, het werkt top.

Ik was zelf ook al bang dat zoveel samengestelde cellen problemen op zouden leveren, heb je wellicht een tip of suggestie?
 
Nog steeds gebruik je de QUOTE knop.... hoeft niet. Gebruik knop "reageer op bericht" of tekstvak "snel reageren" onderaan de pagina, i.v.m. leesbaarheid.

Tip of suggestie: geen samengestelde cellen gebruiken :D, maar cellen beetje uitrekken. Krijg je hetzelfde resultaat. Zie bijlage.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld (AC).xlsx
    11,9 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
scheelt weer een if
Code:
=IF(C2<>"";VLOOKUP(C2;'LIJST OPLEIDING'!A2:P5;13-(D2="Dag");0);"")
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan