• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Meerdere cellen per regel invullen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sanders1983

Gebruiker
Lid geworden
29 jan 2019
Berichten
50
Ik heb een blad met daarin een lijst met unieke codes, deze geven verkooporders weer. In blad 2 worde de codes vaker weergegeven, dit zijn alle inkoopplaatsen voor die order. Uiteindelijk wil ik een overzicht maken zoals in blad 3; per code alle plaatsen waar iets is ingekocht.

Nu kopieer en plak ik alle cellen die voor 1 code gelden en transponeer ik deze bij de code. In dit geval met 10 unieke codes moet ik dat dus 10 keer doen. Bij grotere hoeveelheden een tijdrovende klus.

Met de index en vergelijken functie of verticaal zoeken kan ik met unieke codes wel iets maken, alleen er zijn nu meerdere locaties per code.

Weet iemand een manier hoe ik op een eenvoudigere manier zo’n overzicht kan maken?

Nu kan het ook een soort tabel worden met veel #N/B er in. Dat is ook prima als ik deze kan verwijderen.
 

Bijlagen

  • Meerdere cellen per regel invullen.xlsx
    11 KB · Weergaven: 39
Een manier:
Code:
Sub Misschien()
Dim sh1 As Worksheet, sh2 As Worksheet, i As Long
Dim codeArr
Set sh1 = Sheets("Verkoop")
Set sh2 = Sheets("Inkoop")
codeArr = sh2.Range("A2:B" & sh2.Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Row).Value
    For i = LBound(codeArr) To UBound(codeArr)
        sh1.Range("XFD" & sh1.Columns(1).Find(codeArr(i, 1), , , 1).Row).End(xlToLeft).Offset(, 1).Value = codeArr(i, 2)
    Next i
End Sub
 
Wow!

Superbedankt!!!

Ik had wel een idee dat het een macro zou zijn. Maar dit in 1 klik! Mijn kennis over macro's is beperkt en over Visual Basic helemaal.

Hoe kom je aan die kennis? Uit de boeken of een opleiding? Op internet zie ik niet zoveel zaken over VBA.
 
Mooi dat je er mee tevreden bent en dat het werkt voor je.
Met vallen en opstaan leer je heel wat. Ook met op deze soort sites rond te snuffelen neem je heel wat mee.
Ik had eigenlijk gedacht dat er wel meer, en betere, reacties geplaats zouden zijn maar dat komt misschien nog.
Er zijn heel wat bijdetijdse personen die regelmatig hier op duiken.
Good luck.
 
Hier hoef jezelf helemaal niets van tevoren invullen in blad Verkoop.
Wis alles maar eens op dat blad.

Code:
Sub hsv()
Dim sv, i As Long, d As Object
sv = Sheets("inkoop").Cells(1).CurrentRegion
Set d = CreateObject("scripting.dictionary")
  For i = 2 To UBound(sv)
     d(sv(i, 1)) = d(sv(i, 1)) & IIf(d.exists(sv(i, 1)), "|" & sv(i, 2), sv(i, 2))
  Next i
With Sheets("verkoop")
  .Cells(1).CurrentRegion.ClearContents
  .Cells(2, 1).Resize(d.Count, 2) = Application.Transpose(Array(d.keys, d.items))
  .Columns(2).TextToColumns , , , , , , , , 1, "|"
  sv = .Cells(2, 1).CurrentRegion
  .Cells(1).Resize(, UBound(sv, 2)) = Split("Code|" & Application.Rept("Locatie|", UBound(sv, 2) - 1), "|")
  .Columns.AutoFit
End With
End Sub
 
Ik heb voor deze website wat andere gegevens gebruikt dan dat ik voor mijn werk gebruik. Bij het 2e voorbeeld krijg ik wel een lijst maar dan er soms meerdere namen in 1 cel en sommige namen verdeeld over meerdere cellen.

Ik heb de eerste macro gebruikt op mijn werk, alleen die kreeg een foutmelding. Denk dat er iets met spaties of enters niet klopt. Toch bedankt voor de reacties.
 
Tja, de codes zijn specifiek op jouw bestand.

Als het origineel anders is dan hier geplaatst kun je inderdaad foutmeldingen krijgen.
Plaats het origineel zonder gevoelige info of neem genoegen met niets.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan