• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

probleempje met commandbars

Status
Niet open voor verdere reacties.

cow18

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
24 mei 2008
Berichten
4.276
Besturingssysteem
Windows
Office versie
Excel365
ik had onderstaande applicatie geopend en vermoed dat daardoor ik sindsdien wat problemen ondervind met 1 en ander.
https://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/947798-Afwezigheidsregistratie-in-Excel

Als ik daarna in een andere werkmap en na herstarten van excel bv. rechtsklik op een tab van een werkblad, dan krijg je normaal een keuzemenu, maar dat gebeurt nu niet meer.
Als je bij het opstarten van excel, de CTRL-knop inhoudt (veilige modus), dan doet dit zich niet voor.
In het textbestand, zie bijlage, zie je wat er oa. geprogrammeerd staat, ondertussen heb ik door dat het vooral deze regel is die van belang is voor dat rechtsklikken.
Code:
Application.CommandBars("Ply").Enabled = True
Laat ik die regel uitvoeren, dan is dat goed voor de huidige werkmap, maar als ik een nieuwe werkmap aanmaak of open, dan moet ik ook die regel daar een keer laten uitvoeren.
Concreet is mijn vraag, hoe kan ik de oude functionaliteit terug halen, een soort reset naar de situatie van enkele dagen terug, van de commandbars.
 

Bijlagen

  • Excel VBA Verlofregistratie Helpmij.txt
    6,2 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:
In zowel dat tekst bestand als in het document kan je zien welke commandbars worden uitgeschakeld.
Die kan je in de Workbook_BeforeClose weer inschakelen.
 
Wanneer je het bestand opent waarin de commandbars worden uitgeschakeld geldt dat voor de Excel omgeving, dus niet alleen voor dat document.
Als je tussentijds een ander document opent zonder die eerste te sluiten dan geldt dus die status ook in het later geopende document.
Zet het dan niet in de Workbook_Open en Workbook_BeforeClose van het eerste geopende document maar in de Workbook_Activate en Workbook_Deactivate.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan VenA alleen maar bijvallen.
Zoiets los je op met een userform en application.visible=False.
Ingrijpen in de UI van een gebruiker is 'not done'.

@cow18

Je moet je beklag doen bij sytse1 :mad:
En een waarschuwing in de draad met dit bestand zetten.

En dit lijkt me voldoende om het probleem op te lossen:

Code:
Sub M_snb()
   Application.CommandBars("Ply").enabled=true
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Heb je de laatste regel in #4 gelezen?
 
Als ik het goed begrijp kan de verwijdering/hernoeming van het Excel14.xlb (Office 2010) bestand er ook voor zorgen dat bij herstarten van Excel een nieuw .xlb bestand wordt aangemaakt met standaardinstellingen.

Dan kan deze macro helpen:

Code:
Sub M_snb()
  c00 = Replace(Application.StartupPath, "XLSTART", "Excel" & Val(Application.Version) & ".xlb")
  If Dir(c00) <> "" Then Name c00 As Replace(c00, ".xlb", "_001.xlb")
End Sub
 
Laatst bewerkt:
@cow18

Snap ik. Ik heb hem daarom nog maar wat verbeterd.
Maar er gebeurt eigenlijk niets onherstelbaars: het bestand krijgt een andere naam, zodat er automatisch een nieuw bestand kan worden gemaakt door Excel zelf.
Als het resultaat niet gewenst is kan het hernoemde bestand altijd weer hernoemd worden naar de oorspronkelijke naam, bijv. van Excel14_001.xlb naar Excel14.xlb
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan