Hoe PC terug laten opstarten in UEFI mode

Status
Niet open voor verdere reacties.

kurveekyl

Gebruiker
Lid geworden
20 dec 2016
Berichten
59
Moet eens overgeschakeld hebben naar de klassieke opstartmodus BIOS maar weet niet meer hoe dit te veranderen naar UEFI terug. Mijn moederbord heeft UEFI aan boord dus moet normaal doenbaar zijn, alleen weet ik niet hoe dit terug te realiseren.
Bij mijn systeeminfo zie ik duidelijk dat "status beveiligd opstarten" niet is ondersteund en bij "BIOS modus" dat deze is verouderd.
Wie-O-Wie kan mij helpen?? Bij voorbaat dank...
Knipsel.PNG
 
Als beveiligd opstarten niet ondersteund is dan wordt de boot sector waarschijnlijk niet beschermd tegen aanpassen. Zeker weten doe ik dat niet. Kan zijn dat dit een UEFI ding is.

Een verouderd BIOS-modus wil alleen maar zeggen dat je niet de UEFI firmware modus gebruikt.

Wisselen tussen UEFI en BIOS wil volgens mij niet zonder van jou besturingssysteem af te zien dus zal je Windows geïnstalleerd hebben in de BIOS modus. Misschien bedoel je een andere instelling. Hier worden de mogelijkheden genoemd: https://www.ct.nl/achtergrond/hoe-start-uefi-systeem-op-bios-modus/14699/
 
Bedankt voor de uitleg aan beiden. In het begin was inderdaad Windows geïnstalleerd in UEFI modus maar ik doe regelmatig een nieuwe installatie van mijn Windows en moet voor één of andere reden gewisseld hebben. Alleen weet ik niet meer hoe ik dit heb gedaan, zou graag eens weten hoe ik terug Windows 10 Pro 64 bits terug in UEFI modus installeer?
 
BIOS / UEFI terug zetten op standaardwaarden en daarna de instellingen opslaan.
Maak een usbstick met de laatste Win 10 m.b.v. het hulp-prograama op deze pagina.
Als je dat gedaan hebt:
stick aansluiten, via het opstartmenu de stick kiezen als opstartmedium en op enter drukken...
Meer is het niet.
 
Laatst bewerkt:
Oke mannen, bedankt voor de hulp. Heb in mijn Bios de secure boot enabled, stond op disabled. En dan ergens default instellingen geladen en daarmee een bootdisk gemaakt met usb en zo Windows opnieuw geïnstalleerd en nu heb ik netjes een opstart in UEFI,
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan