UEFI resetten op moederbord MSI H 110 M ECO

Status
Niet open voor verdere reacties.

slavik

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2019
Berichten
417
Misschien dat iemand van jullie reeds ervaring heeft met het resetten van de uefi of bios op het mobo MSI H110 M ECO.
Er zit een zwart blokje over twee pinnetjes naast de sleuf van PCIe en ter hoogte van de batterij 2032.
Kan ik dit zwarte blokje omhoog schuiven en af de pinnetjes nemen om de uefi kort te sluiten? Dit ingeval de pc niet meer kan opstarten en moet gereset worden.
Zie bijlage. Geen duidelijke foto maar het is toch te herkennen.
grtz,
gilberto :eek:
 

Bijlagen

  • jumper windows 10.jpg
    jumper windows 10.jpg
    109,9 KB · Weergaven: 72
UEFI kortsluiten?
Ik neem aan dat je een CMOS reset bedoelt?
 
Ik heb mijn collega moderator gevraagd om je vraag te verplaatsen naar de juiste sectie.

Die jbat1 is idd voor het resetten van je cmos instellingen.
Stroom eraf, stekker eruit. pinnetjes 5 a 10 sec met elkaar verbinden, dan pinnetjes weer vrij maken en de stroom er weer op.
 
Verplaatst van Windows sectie naar hardware.
Succes verder met je vraag.
:thumb:
 
Gewoon de batterij eruit halen. Dan effe de hardware ontstromen en een paar minuten wachten.

Batterij terug en de boel weer instellen. Ouderwetse methodes werken tot de dag van vandaag nog altijd.

Edit: Een jumper kan de reset voorkomen. Gewoon effe pielen en dan krijg je het vast aan de praat.
 
Laatst bewerkt:
Sorry de cmos resetten, waardoor de fabrieksinstellingen weer komen in de firmware .

Gewoon de batterij eruit halen. Dan effe de hardware ontstromen en een paar minuten wachten.

Batterij terug en de boel weer instellen. Ouderwetse methodes werken tot de dag van vandaag nog altijd.

Batterij 2032 3 V eruit halen, begrijp ik. De hardware ontstromen begrijp ik niet.
Ik haal de batterij uit de computer als de stroom niet is aangesloten op de pc. Ik verwissel de jumper cap van plaats als de computer niet aangesloten is op het stroomnet. Hoe kan ik dan de hardware ontstromen?

Een jumper kan de reset voorkomen. Gewoon effe pielen en dan krijg je het vast aan de praat.
Dat snap ik ook niet. Hoe kan een jumper de reset voorkomen? En wat betekent " effe pielen" en dan krijg je het vast aan de praat.

Die jbat1 is idd voor het resetten van je cmos instellingen.
Stroom eraf, stekker eruit. pinnetjes 5 a 10 sec met elkaar verbinden, dan pinnetjes weer vrij maken en de stroom er weer op.


Oké. En hoe kan ik de pinnetjes verbinden?

De apostelen hebben daarom een filmpje gemaakt.
De aposten hebben een videofilmpje gemaakt waarop je kunt zien hoe een blauwe jumper cap op de drie pinnetjes wordt verplaatst.
Blijkbaar hebben jullie niet naar mijn vorige post gekeken, dit komt natuurlijk door het verplaatsen van mijn topic.
Aan Mik Zjegger: bedankt voor het verplaatsen naar de category Hardware.
Als jullie de vorige post hadden gezien dan hadden jullie gemerkt dat ik spreek over twee pinnetjes. Natuurlijk iemand die hetzelfde moederbord heeft zou het wel direct herkennen. Zo niet dan wordt het wat lastiger. Zie bijlage. Op de afbeelding van dit mamaplankje op de website van MSI kan je het niet zien, veel te onduidelijk. Daarom plaats ik ook geen afbeelding van dit mobo. Wel het voorbeeld dat in de manual staat.
Op mijn mobo MSI H110 M ECO zitten er voor de JBAT1 maar 2 pinnetjes in de plaats van drie pinnetjes zoals in het filmpje van de apostelen.
Er is ook geen blauwe jumper cap te bespeuren op mijn mainboard zoals in het videofilmpje.
Waarom is op dit moederbord de jbat1 verschillend van andere mobo's met 3 pinnetjes die voorzien zijn van een jumper cap?
grtz
gilberto :(
 

Bijlagen

  • CMOS 4.jpg
    CMOS 4.jpg
    90,1 KB · Weergaven: 61
Laatst bewerkt:
Hoe kan ik dan de hardware ontstromen?
De term "ontstromen" is taaltechnisch onjuist, er wordt bedoeld dat het moederbord "reststroom vrij" gemaakt moet worden, d.w.z. de elco's en andere onderdelen die stroom ( lading ) vasthouden, leeg maken.
Dat doe je door, nadat je de 220V stekker eruit gehaald hebt, een paar keer op de Aan / Uit schakelaar te drukken.
Hierdoor zal de pc proberen te starten maar omdat er niet voldoende stroom beschikbaar is zal hij de reststroom uit de hardware trekken.

"Pielen" = prutsen...gewoon 1 en ander proberen...

Op de wat oudere moederborden was er vaak sprake van 3 pinnen waarbij de jumper op 2 daarvan was gestoken ( de 3e pin was een dummy, dus nergens op aangesloten ).
Om een reset uit te voeren moest je dan de jumper verplaatsen naar de lege en middelste pin.
Tegenwoordig is er meestal sprake van 2 pinnen en is er geen jumper geplaatst.
Je moet dus een jumper van een oud moederbord of oude PATA HDD gebruiken of je gebruikt een schroevendraaier om deze 2 pinnen kortstondig kort te sluiten.
 
Bedankt. Dit is het juiste antwoord. Ik heb nog jumper caps op mijn oude harde schijven zitten en op nog twee oude moederborden. Ik vind het wel raar dat de verkoper geen jumper cap meelevert.
De vraag is opgelost.
grtz,
gilberto :d
 
De vraag is opgelost.
Mooi, dan mag je de status van de vraag op "opgelost" zetten. Dat doe je rechtsboven bij het startbericht.
 
Sorry de cmos resetten, waardoor de fabrieksinstellingen weer komen in de firmware .

Gewoon de batterij eruit halen. Dan effe de hardware ontstromen en een paar minuten wachten.

Batterij terug en de boel weer instellen. Ouderwetse methodes werken tot de dag van vandaag nog altijd.

Batterij 2032 3 V eruit halen, begrijp ik. De hardware ontstromen begrijp ik niet.
Ik haal de batterij uit de computer als de stroom niet is aangesloten op de pc. Ik verwissel de jumper cap van plaats als de computer niet aangesloten is op het stroomnet. Hoe kan ik dan de hardware ontstromen?

Een jumper kan de reset voorkomen. Gewoon effe pielen en dan krijg je het vast aan de praat.
Dat snap ik ook niet. Hoe kan een jumper de reset voorkomen? En wat betekent " effe pielen" en dan krijg je het vast aan de praat.

Die jbat1 is idd voor het resetten van je cmos instellingen.
Stroom eraf, stekker eruit. pinnetjes 5 a 10 sec met elkaar verbinden, dan pinnetjes weer vrij maken en de stroom er weer op.


Oké. En hoe kan ik de pinnetjes verbinden?

De apostelen hebben daarom een filmpje gemaakt.
De aposten hebben een videofilmpje gemaakt waarop je kunt zien hoe een blauwe jumper cap op de drie pinnetjes wordt verplaatst.
Blijkbaar hebben jullie niet naar mijn vorige post gekeken, dit komt natuurlijk door het verplaatsen van mijn topic.
Aan Mik Zjegger: bedankt voor het verplaatsen naar de category Hardware.
Als jullie de vorige post hadden gezien dan hadden jullie gemerkt dat ik spreek over twee pinnetjes. Natuurlijk iemand die hetzelfde moederbord heeft zou het wel direct herkennen. Zo niet dan wordt het wat lastiger. Zie bijlage. Op de afbeelding van dit mamaplankje op de website van MSI kan je het niet zien, veel te onduidelijk. Daarom plaats ik ook geen afbeelding van dit mobo. Wel het voorbeeld dat in de manual staat.
Op mijn mobo MSI H110 M ECO zitten er voor de JBAT1 maar 2 pinnetjes in de plaats van drie pinnetjes zoals in het filmpje van de apostelen.
Er is ook geen blauwe jumper cap te bespeuren op mijn mainboard zoals in het videofilmpje.
Waarom is op dit moederbord de jbat1 verschillend van andere mobo's met 3 pinnetjes die voorzien zijn van een jumper cap?
grtz
gilberto :(

Sorry voor de late reactie.

Ik zie dat je probleem is opgelost, en daar gaat het om.

Tip: Gooi niet alle kapotte hardware weg. Vaak kan je er nog iets mee, zoals een jumpertje plaatsen als het nodig is.

Ontstromen was inderdaad een fout woord. Leeg laten lopen is beter te begrijpen. De opgeslagen stroom moet weg, zoals ook een tuinslang voor het opbergen, eerst beter leeg kan lopen. ;)
 
Oké. Wat ik niet begrijp waarom de computerleverancier geen jumper meegeeft bij de verkoop, terwijl dit toch zou moeten.
De vraag is opgelost.
grtz,
gilberto :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan