Windows opstartproblemen na update crash

Status
Niet open voor verdere reacties.

murderboy

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2007
Berichten
119
Hallo allemaal,

Ik heb momenteel even de laptop van mijn moeder met Windows 10.
Die moest een update hebben en die gewoon laten doen. Echter bij 100% viel de laptop uit.
Weer opgestart en dat ging wel.
Inloggen.

Hele scherm soms leeg, soms de icoontjes er wel. Geeft bijna altijd melding dat iets op C schijf met windows mist. Als ik die weer eens heb zal ik even bericht wijzigen.
C:\Windows\system32\config\systemprofile\desktop is niet beschikbaar.

Maar de windows start knop links onder werkt niet. Internet werkt niet kan. Kan geen enkele instellingen erbij pakken.
De windows knop op toetsenbord doet ook niets.
Kan dus gewoon niets doen. Niet kijken naar updates of iets aanpassen.

Windows recovery opgestart.
Mijn moeder heeft er geen herstelpunten in staan.
Bij alle opties, zoals terug naar oude versie bv, zegt ie dat ie niets kan doen.
Alleen opdrachtprompt doet iets.

dism.exe /image:C:\ /cleanup-image /revertpendingactions
Gedaan maar lijkt niets te doen. Gaf wel een korte actie. Over ruimte hebben.
Daarna actie gedaan en kan inloggen.

Ik heb uberhaupt nog nooit een Windows cd gekregen. Dus dat kan ook niet. En heb nu ook geen toegang tot wat dan ook met Windows.

Bcdreboot gedaan. Ook niets uitgekomen.

Ik kan dus zo geen herstel dingen doen en zou geen andere stappen weten.
 
Laatst bewerkt:
Boot vanaf een of ander redding usb stick en als je nog niet alle data gebackupped had of je moeder, die dat dan eerst 2x en nam dan een instalkatie usb stick aan van dezelfds wind 10 versie en installeer hem opnieuw. Met minder dan een half uur staat het er weer op en anders ben je nog wel ff zoet...

Dit is de meest voor de hand liggende hersteloptie...
 
Laatst bewerkt:
Dag, Komt Start ook niet met Ctrl + Esc?
Kan je in Configuratiescherm en Programma's en onderdelen komen? Daar staan de updates die je weer ongedaan kan maken bij Windows onderdelen tonen. Anders zou ik een Windows installatie stick maken met een downloadtool zoals https://www.heidoc.net/joomla/technology-science/microsoft/67-microsoft-windows-iso-download-tool

Als je de installatie start tot de keuzes van partities komen dan kan Windows zichzelf misschien automatisch gaan repareren en anders geef dan daar bij de herstel opties en opdrachtregel de opdracht sfc /scannow C: om de beveiligde systeembestanden te controleren en chkdsk c: voor controle van het bestandsysteem.

Een bootschijf met hulpprogramma's is: https://www.hirensbootcd.org/download/ De link staat onderaan en misschien herhaaldelijk proberen. Een andere: http://www.ultimatebootcd.com/ Vergeet niet om ermee ook naar virussen en malware te scannen. Is de schijf niet vol geraakt? Ik moet zeggen dat dit niet veel voorkomt. Kan je Windows normaal starten in Veilige modus? Is de laptop en de drivers die ervoor beschikbaar zijn wel geschikt voor de Windows versie die er draait?
 
Mijn berichten worden steeds gedelete?

Ik heb geen usb stick die groot genoeg is. En tegenwoordig kunnen laptops geen dvd meer hebben.

Bcdboot. Scannow. Chkdsk.
Doet allemaal helemaal niets.
Geven geen problemen aan of geeft aan niets te kunnen doen.

Bij opstarten opdrachtprompt staat bovenaan windows version 10. Kan niet vanwege te weinig geheugenbronnen.

Veiligheidsmodus opdrachtprompt doet wel wat. Maar dat is dan ook echt puur de prompt.
Ik kan dus echt helemaal niets verder. Alleen via de opdrachtprompt.

Ik denk zelf dus ook dat de laptop gwn af is en update niet aan kon qua geheugen.
 
Is het misschien handig dat je eens vertelt om welk merk & type ( uitvoering ) laptop het gaat zodat 1 en ander duidelijk wordt wat betreft de aanwezige hardware in dat apparaat..?
Het is toch niet zo'n budget ding met 32 Gb eMMC opslag toevallig..?
 
Als u windows opnieuw heeft geinstalleerd (wat volgens mij de beste oplossing is voor dit probleem en al door anderen hierboven is voorgesteld) denk er dan aan om in energiebeheer het zo in te stellen dat de laptop nooit in slaapstand gaat en ook nooit zo maar uitschakelt, wat dat is vaak de veroorzaker van problemen bij een halfjaarlijkse upgrade.
En natuurlijk aan het stroom hangen en niet op de batterij, want dat trekt zo'n batterij niet.
 
Maak op een andere pc een usbstick ( min 4 Gb, liefst 8 Gb ) met Windows installatie-bestanden.
Sluit deze usbstick aan en open vervolgens de BIOS / UEFI volgens de aanwijzingen op deze pagina, stel de usbstick in als 1e boot-station en sla de instellingen op.
Start daarna de laptop op ( vanaf de stick dus ) en probeer m.b.v. de installatie-bestanden een herstel-optie uit te voeren.
Deze herstel-opties zijn er.
Als dat niet lukt dan zul je een verse installatie moeten uitvoeren, de bestanden daarvoor staan reeds op de stick.
 
Geheugen kan ook schijfruimte zijn, het is dan schijfgeheugen. Vanaf de prompt kan je controleren of de schijf vol is met dir of dir /p Meldingen hierover kunnen zijn genegeerd en updates zijn vaak omvangrijk.

Hoe kan een USB stick niet groot genoeg zijn om een installatiemedium of boot medium met hulpprogramma's te maken?

Drivers zijn alleen volop beschikbaar voor Windows 8 en chipset drivers al niet meer voor Windows 8.1. Upgraden naar Windows 10 kan een risico inhouden dat Windows zo ingrijpend veranderd dat het niet meer werkt.

Sluit je de laptop wel helemaal af en zet je die niet in slaapstand?
 
Ik heb geen usb stick die groot genoeg is. En tegenwoordig kunnen laptops geen dvd meer hebben..
Ellke HEMA, Kruidvat, Action oid heeft 8 tot 16 GB sticks te koop voor vanaf ca 5 euro....
Is dat nu jouw grootste probleem? Dat is me niet echt duidelijk uit jouw antwoord.

https://www.hema.nl/vrije-tijd-kant...ica/usb-sticks-geheugenkaarten?pmax=10&pmin=3
https://www.kruidvat.nl/opslagappar...ange:7,50-15,00&page=0&size=20&sort=ratingLSP
https://www.action.com/nl-nl/p/sandisk-usb-stick-/

Een DVD speler heb je niet meer nodig, een USB styick van ca 8 GB is ok.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan