• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

2 of 3 voorwaarden met INDEX en IF optie lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

yns89

Gebruiker
Lid geworden
11 jun 2019
Berichten
12
Goedemorgen allemaal,

Het lukt mij niet om meerdere voorwaarden te toevoegen in een formule. Kan iemand mij hiermee helpen:evil:


Als kolom D "AMST" en kolom G "Nee" is dan wil ik de gegevens(kenmerknummers) in kolom A zien(in Sheet3). Zodra ik de gegevens in kolom A heb ga ik de kolommen C,E,F,H interface naar Sheet3(Met een formule als voorwarde kolom A(kenmerknummer). Het zou fantastisch zijn als iemand een handige formule heeft zodat ik alles in een keer kan overnemen voor de kolommen C,E,F,H):D.

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • Voorbeeld_2.xlsx
    20,9 KB · Weergaven: 18
Middels Gegevens, Ophalen en transformeren, Van Tabel...
 

Bijlagen

  • Voorbeeld_2 (1).xlsx
    26,6 KB · Weergaven: 17
In bijlage optie middels formules.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld_2 (AC).xlsx
    24,4 KB · Weergaven: 26
Middels Gegevens, Ophalen en transformeren, Van Tabel...

Bedankt maar ik heb het zonder draaitabel nodig:D

In bijlage optie middels formules.

TOP!!!:eek::rolleyes: Ik was er zolang mee bezig:evil:. Bedankt nogmaals :D!!

Kan je me vertellen waarom wij de onderstaande gegevens in de formule gebruiken (meer om te begrijpen :rolleyes: ).

ROW($2:$1000);9^9);ROW(A1)))

Nogmaals bedankt voor je reactie:D
 
Let op: de formule betreft een matrixfunctie (dus afsluiten met Control+Shift+Enter). Dit maakt het mogelijk dat er niet een enkele getal als uitkomst mogelijk is, maar een hele serie (een matrix).

Er staat een ALS- (IF) functie in de formule. De logische test is de vermenigvuldiging van de voorwaarden =AMST en =Nee. De uitkomst hiervan is WAAR (1) of ONWAAR (0). Bij WAAR plaatst de ALS-functie het bijbehorende rijnummer (deel ROW($2:$1000) dus) in de matrix, bij ONWAAR een heel groot getal (9 tot de macht 9, 9^9).

De tweede RIJ (ROW) dient als input voor de KLEINSTE-functie (SMALL in het Engels denk ik). Bij doortrekken van de functie krijg je hierdoor een reeks 1,2,3,4 etc. Dit correspondeert met de KLEINSTE, de op 1-na-kleinste, 2-na- kleinste waarde uit de matrix, oftewel de regelnummers met overeenkomsten. De INDEX zoekt ze vervolgens op. Als er geen overeenkomsten meer zijn komen de HELE grote getallen in beeld, die verwijzingsfouten gaan genereren. De ALS.FOUT (IFERROR?) zorgt er dan voor dat een blanco regel verschijnt.

Hopelijk verduidelijkt dit het e.e.a. een beetje.
 
Dit is geen draaitabel, het is PowerQuery (ingebouwd vanaf Excel 2016, gratis download in Excel 2010). Ik vraag mij nogmaals af wat de aversie tegen draaitabellen is (ook al is dit geen draaitabel).
 
In de veronderstelling "als je dat voor 1 stad wil, zal je het ook wel voor de andere willen".
 

Bijlagen

  • amst en andere.xlsm
    65,4 KB · Weergaven: 19
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan