LPT poort direct access

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bramvr

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2012
Berichten
216
Beste,

We hebben een oud software pakket dat kan communiceren met onze CNC machines (soms nodig) maar hier wordt gebruik gemaakt van een parallelle dongle en ik wil alles wat gaan centraliseren (op server) . Op deze moment staat dit op een aparte oude pc, maar ik heb bang dat hij op een bepaalde tijd het eens gaat begeven (schat dat hij zo’n jaar of 18 :p ). Opzich is het niet zo moeilijk om de software over te zetten, maar dat is buiten de LPT dongle gerekend. Deze werkt niet op nieuwere versies als Windows 98 dit komt omdat Windows 98 gebruikt maakt van direct access van de parallelle poort, terwijl de nieuwere versies dit via de kernel plaats vind. Ik ben al wat bezig geweest om de software op mijn server te krijgen op een KVM machine (Windows 98), dit lukt enkel de netwerk drivers zijn in de Windows 98 wel lastig, als ook de opstart gaat niet zo als een normale pc, maar opzich blijft de server continu opstaan.
Maar als ik de software op een nieuwere versie van Windows draaiende zou krijgen zou het nog beter zijn, liefst in een Windows 10 zodanig dat alles in 1 systeem zit zodat het wat gebruiksvriendelijker is voor onze werknemers. De software opzich werkt wel, tot zo ver ik het zonder licentie heb kunnen testen want de dongle wordt hier niet herkend.

Is er een mogelijkheid om dit toch in Windows 10 te krijgen? Het hoofdbesturingssyteem is Ubuntu 18.04 waaronder ik in KVM een Windows 10 guest heb lopen.

Als er nog extra informatie nodig is laat me het gerust weten, van de software zelf heb ik wel niet veel informatie want dit is custom made software met weinig documentatie.

Mvg,
Bram
 
Iets in deze trant heb ik ook gehad, en niet opgelost.
Het kwam er hier op neer dat zolang je geen 64 bits machine gebruikte lukte het wel. Zelfs een vmware op een 64 bits machine deed het niet. In vmware was een 32 bits besturingssysteem gezet. Geen kans van slagen want om de, in mijn geval een usb poort te benaderen was 32 bits software en aansturing nodig.
Ik kreeg van de fabrikant te horen dat de drivers dan opnieuw geprogrammeerd moesten worden en dat zou niet gebeuren.
Dus gebruik ik daar een 20 jaar oude laptop voor.
 
Ik heb het wel al eens werkend gekregen op het systeem, maar daar zijn nog andere zaken die wat lastig doen.

Dus ik heb mijn LPT poort die verbonden is met mijn Ubuntu host en daarop zit een KVM virtuele machine waarop een Windows 98 draait. Het is lastig om het systeem opgestart te krijgen, omdat de KVM niet volledig stabiel is met de Windows 98, maar het lukt wel door enkele trucjes toe te passen. Enkel is hier nog wel het probleem dat Windows 98 mijn virtuele netwerkkaart van de KVM niet kan detecteren, waardoor ik geen VNC of RDP kan opzetten. De dongle zelf wordt in dit systeem wel herkend en dus heeft de software de nodige licentie.

Omdat ik wat vastliep op de netwerkkaart heb ik hetzelfde eens geprobeerd met een VirtualBox met een Windows 98 erop. Deze start dan zonder problemen en heeft ook direct de netwerkkaart herkend, enkel doet de Windows 98 lastig om een VNC verbinding op te zetten omdat de kleuren van het systeem 16 kleuren zijn en niet 16bit of dergelijke. Dit heb ik getest met TightVNC, en ik krijg door dit probleem dan ook geen verbinding tot stand. Verder heb ik de parallelle poort hierop nog niet kunnen doorvoeren naar de guest, maar heb hier ook nog niet heel hard achter gezocht omdat ik toch nog vast loop op de VNC.

Omdat ik op al die dingen nog wat vast liep was mijn idee om een beetje verder te zoeken en het geheel in een Windows 10 werkend te krijgen, dit is ook veel gebruiksvriendelijker. Ik kan de software zonder problemen openen in Windows 10, maar vervolgens loop ik tegen de licentie aan. Dus dat de software verder zonder problemen werkt weet ik nog niet.

Maar omdat het wel werkt in de KVM met de Windows 98 erop, wil dit zeggen dat de Windows 10 guset iets anders doet als de Windows 98 guest en het probleem dus niet bij de host ligt. Volgens wat ik al heb kunnen vinden is dit probleem komen aan het feit dat Windows 98 nog geen gebruik maakt van een kernel en dus direct de parallelle poort kan bereiken wat in een Windows 10 guest niet het geval is. Daarom had ik gehoopt dat iemand hier mij een oplossing kon bieden waarbij ik de parallelle poort in Windows 10 direct kon bereiken. :p
 
Direct bereiken van de poort wordt wel gedaan, heb er vaker van gehoord maar zelf nog nooit nodig gehad.
Is dit iets. De meeste van dit soort oplossingen zijn niet gratis, vaak is er wel een evaluatieversie.
https://www.zealsoftstudio.com/ntport/

Verder vond ik nog:
Porttalk
Voorbeeld: http://www.pa3gsb.nl/page.php?pageid=3

Userport
Voorbeeld: http://apps.usd.edu/coglab/psyc770/pdf/UserPort-Installation.pdf

dlportio
Voorbeeld:
http://pascal.hansotten.com/delphi/driverlynx-dlportio-and-windows-7-and-8-and-64-bit/


gevonden via
https://hw-server.com/parallel-port-lpt-ieee-1284#starprog
Parallel port - LPT (IEEE 1284)
Antonín Vojáček, 15. April 2007 - 0:00
Summary of required information, tutorials, instructions, tips & tricks, datasheets etc

Google zelf nog ff verder vanuit het meer eigen perspectief.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan