Inlichtingen over een cpu intel core i5 en een cpu Xeon

Status
Niet open voor verdere reacties.
Inlichtingen over een intel core cpu i5 en een cpu Xeon

Aan Alfred 2

de gebruikte chipset op het moederbord bepaalt of geheugen sneller kan draaien dan op 2133 MHz
Scrapheat schrijft:De gebruikte processor bepaalt niet alleen welke socket er op het moederbord moet zitten maar ook de ondersteunde fsb geheugensnelheden en de max. hoeveelheid geheugen die ondersteund wordt.

Hier wringt een schoentje. Is het nu de cpu die de hoeveelheid geheugen en ondersteunde fsb geheugensnelheden regelt of is het de chip op het mobo die hier voor instaat?

Op Passmark hebben gebruikers die site niet alleen de testresultaten maar ook de prijzen gemeld en daar zitten fouten in of die kunnen achterhaald zijn. Bij introductie zijn dit soort dingen duur. Er zijn daarnaast niet altijd veel prijsgegevens beschikbaar. Het is dus geen exacte wetenschap
Dat heb ik ook al gedacht. De verkoopsprijzen kunnen reeds achterhaald zijn en er staan heel weinig verkoopprijzen vermeld op de list.
Linux kan wel bevestigen dat de computer werkt en meteen zekerheid bieden over wat er in zit. Als er geen drivers voor waren dan kunnen ze het niet met het beloofde besturingssysteem gaan leveren.

Daar zit het hem juist in die landen zoals Moldavië en Oekraïne. De lonen zijn daar niet bijzonder hoog, zodat het voor hen moeilijker is om een laptop met Windows 10 aan te schaffen. Hier betaal je voor een legale Windows 10 een prijskaartje van 130 €. Op de Russische websites staat bij de aanbieding van laptops steeds in de specificaties dat Windows 10 is inbegrepen in de verkoopprijs. De laptops in Moldavië en Oekraïne zijn vooraf geïnstalleerd met een Endless OS of ubunti of dos of linux. Alleen de laptops met het merk Asus hebben een Windows 10 in hun aanbieding.Dus deze laptops werken bij aankoop direct met dit besturingssysteem. Maar je kan ook een Windows 10 installeren op deze laptop. Maar dan moet je wel zorgen dat je over de juiste drivers voor het moederbord beschikt. Heb jij al laptops gezien op Nederlandse webwinkels met een Endless OS inbegrepen in de aankoopprijs?
omdat consumenten in andere werelddelen minder geld te besteden hebben
Dat is dus de oorzaak dat in Moldavië en Oekraïne deze computers en laptops dus met besturingssystemen zoals dos, Linux, Endless OS en ubunti worden aangeboden en niet met Windows 10 waar een prijskaartje aan hangt.
Dit is een voorbeeld van een laptop met een Free DOS OS
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De kostprijs van de laptop met de intel core i3 -8145 is $281.Deze heeft geen turbo frequentie aan boord.
De desktop met processor intel core i3-8100 heeft een prijskaartje van $117 e heeft wel turbo-frequentie aan boord.
Hoe verklaar je dit?
Zoals reeds eerder opgemerkt: je moet kijken naar de complete systeem-configuratie en niet alleen naar de specificaties van de processor.
Daarbij is het moment van aankoop ook van belang. Een nieuw type processor bijv. kost vlak na uitkomen altijd de hoofdprijs maar deze zakt behoorlijk als de productie eenmaal op gang is.
Dat is met alles zo, alles wat nieuw is is duur, na een half jaar ligt de prijs anders.
De productie-capaciteit en de vraag vanuit de markt speelt uiteraard ook mee, hoe hoger, hoe lager de prijs in het algemeen.
Zonder turbo-frequentie verbruik je wel minder stroom. Is dat juist?
Klopt, hoe hoger de kloksnelheid, hoe hoger het stroomverbruik maar ook datwas al eerder opgemerkt.
Daarbij speelt ook het productiie-proces een rol.

De grootte van de node waarop de die gemaakt wordt ( 14 Nm, 10 Nm of 7 Nm ) bepaalt ook mede het energieverbruik.
Hoe kleiner de node, hoe lager het stroomverbruik.
Een cpu die op 7 Nm gemaakt is, is zuiniger dan een cpu die op 14 Nm is gemaakt bij eenzelfde kloksnelheid.
Wat is precies geheugen-ondersteuning van het moederbord?
Dat kun je teruglezen bij de specificaties van het moederbord. Deze wordt o.a. bepaalt door de aanwezige chipset op het moederbord en de UEFI / BIOS software.
Je kunt daarom ook bij alle fabrikanten een zgn. QVL-lijst downloaden waarin model & typenummers staan vermeld van de geheugenmodules die op dat moederbord zijn getest en waarvan bewezen is dat deze op dat bord werken.
De geheugenondersteuning van een processor betreft de snelheid die deze inwendig ondersteunt, deze staan op de eerder gelinkte pagina's van Intel.
Kun jij me zeggen of er in Nederland computers en laptops worden verkocht met een free Endless OS inbegrepen? En kun je me de links geven van zulke webwinkels in Nederland?
Google resultaat::
https://www.aanknop.nl/producten/laptop-zonder-besturingssysteem/
https://laptopzelfsamenstellen.nl/laptop-zonder-os/
Zo zijn er wel meer mogelijkheden zoals BTO.

Echter, als je denkt dat je daarmee goedkoper uit bent kom je van een koude kermis thuis.
Het meeleveren van een besturingssysteem levert een fabrikant ook veel voordelen op.
Je als klant betaalt de rekening voor een Windows-licentie die de fabrikant voor weinig inkoopt ( OEM licentie ) maar de fabrikant verdient deze kosten terug door allerlei gesponsorde software ( ook wel bloatware genoemd ) te installeren.
Denk daarbij aan de verschillende soorten Antivirus programma's ( Norton, McAfee etc ) die als proefversie van 30 dagen op bijna elke pc meegeleverd worden.
Proef-versie MS Office etc.

Met enig gezond verstand snap je wel dat het "hoe en waarom" iets een bepaalde prijs heeft zeer moeilijk en nooit tot in detail kan worden verklaard.
Zou jij zo een laptop kopen waar de basis frequentie 1.60 GHz bedraagt?
Nee, maar dat heeft niks met de kloksnelheid van de processor te maken maar met het merk.
Ik moet geen Acer, ben er vies van, heb al teveel Acer laptops op de reparatie-tafel gehad.
Was het een Asus of Lenovo geweest bijv, ja, in dat geval wel want deze processor heeft wel een turbo van 3,4 Ghz. :thumb:
 
Inlichtingen over een intel core cpu i5 en een cpu Xeon

Aan Scrapheat
De eerste link verwijst naar een webwinkel die Refurbished computers en laptops verkoopt voor een kleine koopprijs. Dit zijn afgedankte pc's en notebooks door bedrijven en scholen die regelmatig nieuwe computers en laptops aankopen .Deze afgedankte computers en laptops ( heb zelf de gelegenheid had om zo een computer voor een lage aankoopprijs te kopen in de russische avondschool),worden dus door verkocht aan particulieren door firma's en scholen voor een zacht prijsje.
NovaCustom
barebone laptops Bij de computers en laptops in Moldavië en Oekraïne zijn de besturingssytemen zoals Endless OS inbegrepen in de aankoopprijs. Bij deze micro of mini barebones wordt alleen vermeld dat je ook gratis een linux versie kunt aanschaffen om met deze mini-barebone te werken.Overigens zijn er barebones die 400 € kosten en nog moeten aangevuld worden met geheugen, opslagmedium en OS wat het totaalpakketje wel duurder maakt dan een laptop in deze twee oost-europese landen.
Een barebone laptop is ook geschikt voor mensen zonder computerkennis
Sterk betwijfelbaar. Ik heb ondanks mijn ervaring met Windows besturingssystemen verwarring opgelopen tijdens het werken met zo een linux OS. Zeker niet zo een overzichtelijk en gepresenteerde layout als een Windows besturingssysteem.
Dit schreef Alfred 2 in een voorgaande post: Meegeleverde Linux besturingssystemen worden door de meesten wel weer verwijderd.Wat denk je hier van?

De grootte van de node waarop de die gemaakt wordt ( 14 Nm, 10 Nm of 7 Nm ) bepaalt ook mede het energieverbruik. Je moet wel naar de hogere prijsklassen gaan om 10 en 7 nm aan te treffen in de specificaties van de laptop of pc.
Deze wordt o.a. bepaalt door de aanwezige chipset op het moederbord en de UEFI / BIOS software.Wat bedoel je met ondersteuning? Samenwerking of ondersteunen van het geheugen? De processor bepaalt inwendig de snelheid voor het geheugen, de chip op het mobo speelt daar ook een rol in volgens Alfred 2 en de uefi bios werkt samen met het geheugen.Is dit correct?
Deze Nederlandse webwinkels verkopen alleen computers en notebooks met het besturingssysteem Windows.
www.allrent.nl
https://www.electrocorner.nl/laptop...MI18Oxusbv4wIVVeR3Ch2iuAA7EAAYAiAAEgJtd_D_BwE
https://bto.eu/
Echter, als je denkt dat je daarmee goedkoper uit bent kom je van een koude kermis thuis.
Het meeleveren van een besturingssysteem levert een fabrikant ook veel voordelen op.
Je als klant betaalt de rekening voor een Windows-licentie die de fabrikant voor weinig inkoopt ( OEM licentie ) maar de fabrikant verdient deze kosten terug door allerlei gesponsorde software ( ook wel bloatware genoemd ) te installeren.
Denk daarbij aan de verschillende soorten Antivirus programma's ( Norton, McAfee etc ) die als proefversie van 30 dagen op bijna elke pc meegeleverd worden.
Proef-versie MS Office etc.

Dat is heel verstandig geschreven.Maar dan moeten de licenties voor de Windows besturingssystemen nog goedkoper zijn geworden.Ik betaalde 4 jaar terug 699 € voor mijn huidige laptop intel core i3-4100M met Windows 8.1 inbegrepen en geïnstalleerd,4 gb geheugen en een harddisk 500 gb.
Deze laptop staat nu aangeboden op Compudeals:
ACER ASPIRE 3 15.6"FHD I3-7020U 4GB 256SSD Win10 Blue
549 €
NOTAC0000435
Scherm : 39,6 cm (15.6") Resolutie : 1920 x 1080 Pixels CPU : Intel® Core™ i3 RAM : 4 GB Opslag : SSD VGA : Intel HD Graphics 620
Je ziet hier bij deze configuratie dat deze 150 € minder beraagt en Windows 10 is inbegrepen.Ik weet nu niet of je nog zelf de Windows 10 moet downloaden en installeren,of dat reeds is uitgevoerd bij de verkoop door de computer leverancier.
Weet jij wat de letter M na intel core i3-4100 betekent. Is dit ook een zuinige processor zoals de intel core i3-7020U met de letter U?


Intel® Pentium® Silver N5000 Processor (4 Cores, 4 Threads, 1.10GHz, max. 2.70GHz, 6 Watt)
Hier heb ik een vraagje bij. Ik kan pas surfen op het internet in de slaapkamer met een laptop die een cpu met 2 ghz of meer heeft. Nu zie ik bij deze intel pentium silver processor met 4 cores en 4 threads dat de basis frequentie 1,10 ghz is. Kan ik met een laptop waar deze processor is ingebouwd ook op het internet in mijn slaapkamer?
Ik moet geen Acer, ben er vies van, heb al teveel Acer laptops op de reparatie-tafel gehad.
Mag ik dan vragen of jij zelf ook laptops herstelt?
En waaraan wijdt je uw voorkeur voor een asus moederbord? Zijn die veel beter ontworpen dan mobo's van andere merken?
grtz,
gilberto :thumb:
 
Meegeleverde Linux besturingssystemen worden door de meesten wel weer verwijderd.Wat denk je hier van?
Dat hangt er maar helemaal van af welke basis-ervaring je hebt.
Heb je totaal geen ervaring met pc's en de tijd en wil deze te investeren om je in Linux te verdiepen en het besturingssysteem te leren kennen, dan is dat naar mijn mening nog geen uitgemaakte zaak.
Echter, heb je al wat tijd op een Windows-pc doorgebracht dan kan ik mij voorstellen dat de hele Linux-omgeving en de manier van werken daarmee je tegen staat en je voor Windows kiest.
Weet jij wat de letter M na intel core i3-4100 betekent. Is dit ook een zuinige processor zoals de intel core i3-7020U met de letter U?
De letter M staat daar ter aanduiding dat het de mobiele versie van deze processor betreft, Intel heeft er een handje van om elke paar jaar de aanduiding van de processor-types te veranderen, om het voor de consument makkelijker te maken :p
Binnenkort verandert dat weer met de aankomende, nieuwe "refresh" modellen ( geoptimaliseerde versies van bestaande cpu's ).
Ik kan pas surfen op het internet in de slaapkamer met een laptop die een cpu met 2 ghz of meer heeft.
Lijkt me sterk, waar baseer je dat op..?
Lijkt mij meer iets van de sterkte van het WiFi signaal dan met de snelheid van de cpu te maken te hebben...
Mag ik dan vragen of jij zelf ook laptops herstelt?
En waaraan wijdt je uw voorkeur voor een asus moederbord? Zijn die veel beter ontworpen dan mobo's van andere merken?
Indien gevraagd probeer ik wel eens een laptop te reanimeren ja, alleen beperk ik mij dan tot de uitwisselbare hardware, d.w.z.: ik ga niet met rotte condensatoren, spanningsregelaars etc. in de weer zoals bijv. PVK ( Peter ) wel doet.
Ik heb ook niet de apparatuur in huis om aan een moederbord met SMD onderdelen te solderen dus doe ik dat ook niet, meten is een ander verhaal maar vervangen doe ik niet.

Wat Acer betreft: de algehele bouwkwaliteit is gewoon minder als die van een high-end merk in dezelfde prijsklasse en hardware samenstelling.
Wat ik met name bij Acer veel tegen kom is een loszittende of afgebroken laad-aansluiting op het moederbord maar ook kapotte flatcables ( in het scharnier ) van de scherm-aansturing, gebroken scharnieren, defecte toetsenborden etc.
Uiteraard hangt alles samen met de manier van gebruik en ook leeftijd van de gebruiker speelt een rol.
Oudere gebruikers zijn in de regel zuiniger op hun spullen als "de jeugd van tegenwoordig" die in een consumptie-maatschappij zijn opgegroeid.
De laatste hebben veelal een instelling van "als het kapot is kopen we toch een nieuwe".... niet mijn ding, zo ben ik niet opgevoed.
Ik heb altijd hard moeten werken om iets te kunnen aanschaffen en waardeer mijn spullen dan ook meer en ben er zuinig(er) op.

De afgelopen jaren een aantal Asus laptops gehad, nooit problemen, Asus moederborden ook niet.
Mijn 1e Core i7 systeem heb ik in 2009 gebouwd op een Asus moederbord, dat draait nog steeds als een speer ( Win 10 op 120 Gb SATA3 SSD ) en er zit nog steeds de originele 3V lithium CR2032 BIOS-batterij op het moederbord. :thumb:
Mijn huidige Core i7 draait op een Gigabyte moederbord overigens, nu 2,5 jaar oud, nog steeds probleemloos.
 
Laatst bewerkt:
Aan Scrapheat
Meegeleverde Linux besturingssystemen worden door de meesten wel weer verwijderd.Wat denk je hier van? Dat hangt er maar helemaal van af welke basis-ervaring je hebt.
Heb je totaal geen ervaring met pc's en de tijd en wil deze te investeren om je in Linux te verdiepen en het besturingssysteem te leren kennen, dan is dat naar mijn mening nog geen uitgemaakte zaak.
Echter, heb je al wat tijd op een Windows-pc doorgebracht dan kan ik mij voorstellen dat de hele Linux-omgeving en de manier van werken daarmee je tegen staat en je voor Windows kiest.

Daar kan ik inkomen. Het is ook een opvolging op MS-DOS OS en Windows 95 destijds,maar dan wel gratis.Maar wel ingewikkelder om er mee te werken dan Windows 95.In mijn postbus kwam het volgende:
Pre-order: Linux Workshopgids, voor beginners en gevorderden
Slechts € 7,95 in plaats van € 9,95
Eén ding is zeker: ingewikkeld is het tegenwoordig echt niet meer.
Beoordeel de verschillende varianten van Linux, zodat je kunt bepalen welke versie voor jou het meest geschikt is. Geen zin om zelf aan de slag te gaan met de installatie? Ook dan helpen we je op weg met onze koopgids Linux-laptops.
Hier wordt duidelijk na deze tekstregel dat linux werkelijk ingewikkeld was voorheen.
Wel heeft een linux het voordeel omdat het geen last heeft van virus aanvallen.
De letter M staat daar ter aanduiding dat het de mobiele versie van deze processor betreft, Intel heeft er een handje van om elke paar jaar de aanduiding van de processor-types te veranderen, om het voor de consument makkelijker te maken .
Dus de letter M betekent gewoon dat de laptop mobiel is.
Binnenkort verandert dat weer met de aankomende, nieuwe "refresh" modellen ( geoptimaliseerde versies van bestaande cpu's ).
Dit begrijp ik niet.
Bedoel je dat de aankomende cpu's weer sneller en beter zullen zijn dan de huidige processors?
Ik kan pas surfen op het internet in de slaapkamer met een laptop die een cpu met 2 ghz of meer heeft. Lijkt me sterk, waar baseer je dat op..?
Lijkt mij meer iets van de sterkte van het WiFi signaal dan met de snelheid van de cpu te maken te hebben...

Dat zou kunnen. Ik baseer mij op de oude computer die in de slaapkamer stond en een penIk kan pas surfen op het internet in de slaapkamer met een laptop die een cpu met 2 ghz of meer heeft. Lijkt me sterk, waar baseer je dat op..?
Lijkt mij meer iets van de sterkte van het WiFi signaal dan met de snelheid van de cpu te maken te hebben...
Ik baseer mij op de oude computer met een Intel processor pentium 3 die een frequentie van 995 MHz heeft.. Het geheugen is 512 MB .Level-2 cache‎: ‎128 - 512 kB
Sockets‎: ‎Slot 1, Socket 370
Front-side bus‎: ‎100 MHz tot 133 MHz
In de living waar de telenet modem staat was het geen probleem om te surfen op het internet,alhoewel heel traag.
Vermits ik dan laptops en chromebooks zie staan met een frequentie van 1.10 GHz gaat er een belletje rinkelen. Zeker als het celeron-en pentium processoren zijn.
Ik vraag me dan ook af als mijn kleinzoon een chromebook koopt met een celeron cpu die een frequentie heeft van 1.10 GHz, of hij wel bereik zal krijgen met het internet op zijn boven slaapkamer. Want ik denk dat een WIFI verbinding toch ook afhankelijk is van de snelheid van een processor. Of heb ik het mis? Hangt het alleen af van de sterkte van het wifi signaal?
Indien gevraagd probeer ik wel eens een laptop te reanimeren ja, alleen beperk ik mij dan tot de uitwisselbare hardware, d.w.z.: ik ga niet met rotte condensatoren, spanningsregelaars etc. in de weer zoals bijv. PVK ( Peter ) wel doet.
Ik heb ook niet de apparatuur in huis om aan een moederbord met SMD onderdelen te solderen dus doe ik dat ook niet, meten is een ander verhaal maar vervangen doe ik niet.


Je bedoelt dus dat je wel een laptop openmaakt, de geheugenlatjes vervangt, de ssd of harddisk 2,5" en eventueel ook de processor. En dat je ook koelpasta aanbrengt tussen de cpu en de koelblok met fan op de cpu en het stof verwijdert van de fan .
Indien het geen oude computer was geweest had ik ook niet de vier likkende elco's vervangen. Het was een leerrijk experiment en ik heb reeds jaren een soldeerbout van 30 Watt liggen gekocht in de gamma. Ik had ook nog soldeersel liggen met de geschikte mm dikte, en de richtlijnen van de medewerker van het forum waren een aanmoediging om dit te doen. Ik heb één foutje gedaan dat was door mijn hevigheid bij het doorhalen met een ijzeren draadje door een gaatje waar de twee draden van de elco door steken, dat er een aluminiumen buisje meekwam. Dit aluminiumen buisje heb ik niet teruggeplaatst, en ik weet ook niet of dit nog zou geholpen hebben. Maar het inwendige contact tussen de lagen was verbroken toen ik de elco terug plaatste en vast soldeerde. Dus alles werkte op het mobo,de voeding heb ik getest en de lijnen van 12 V EN 5V en ook de 3,3 V waren in orde.

Alleen de grafische kaart die in orde was gaf geen signaal meer door naar de monitor. Ik kreeg dus geen beeld meer. Maar je wordt goed uitgelegd hoe je met een voedingstester of multimeter alles kunt uitmeten. Door de videofilmpjes op youtube kun je meer dingen dan je zelf vermoed. Ik heb de laptops allemaal geopend en de fans gereinigd van het stof, ook een all-in-one pc heb ik open gemaakt en het stof verwijderd. Een laptop is natuurlijk delicater dan een desktop om open te maken, maar éénmaal je het hebt gedaan, gaat het gemakkelijk bij de volgende laptops.
Er zijn reeds twee opladers kapot gegaan bij mijn dochter haar laptop Acer .
Ik heb nu een derde originele lader gekocht die overigens goed werkt met haar laptop van Acer. Ik merk niets aan de bekabeling en ook niet aan de contactpin van de lader. Ik heb er één open gemaakt om te zien of de kabel los was gekomen van het soldeersel, maar dat was niet het geval. Kan ik zo een lader uitmeten met een multimeter en hoe moet dit dan gebeuren?
Uiteraard hangt alles samen met de manier van gebruik en ook leeftijd van de gebruiker speelt een rol.
Dit zeg ik ook altijd tegen mijn dochter dat ze voorzichtiger moet zijn en ook haar zoon als ze de laptop op de schoot of knieën gebruiken. Ik raad haar aan om de laptop met lader op een kinderbureau te plaatsen,maar ze is niet gehaast om dit te doen.
Oudere gebruikers zijn in de regel zuiniger op hun spullen als "de jeugd van tegenwoordig" die in een consumptie-maatschappij zijn opgegroeid.
De laatste hebben veelal een instelling van "als het kapot is kopen we toch een nieuwe".... niet mijn ding, zo ben ik niet opgevoed.
Ik heb altijd hard moeten werken om iets te kunnen aanschaffen en waardeer mijn spullen dan ook meer en ben er zuinig(er) op.

Dit is ook altijd mijn instelling geweest. Vermits mijn dochter haar laptops steeds van mij kreeg als geschenk is haar zorg zeer oppervlakkig.Jammer.
De afgelopen jaren een aantal Asus laptops gehad, nooit problemen, Asus moederborden ook niet.
Mijn 1e Core i7 systeem heb ik in 2009 gebouwd op een Asus moederbord, dat draait nog steeds als een speer ( Win 10 op 120 Gb SATA3 SSD ) en er zit nog steeds de originele 3V lithium CR2032 BIOS-batterij op het moederbord.
Mijn huidige Core i7 draait op een Gigabyte moederbord overigens, nu 2,5 jaar oud, nog steeds probleemloos
.
Dus een moederbord van het merk Gigabyte waardeer je ook.
Als je steeds met een ssd 120 GB hebt gewerkt waarop Windows 10 draaide, had je dan wel ruimte genoeg voor andere programma's zoals Norton antivirus en de updates
die gedurig worden geïnstalleerd?
Mijn 1e Core i7 systeem heb ik in 2009 gebouwd op een Asus moederbord
Heb je dit in een intel atx behuizing,computerkast ingebouwd die jezelf volledig hebt geassembleerd? Dan was je wel heel vroeg bij de pinken in 2009 dat je reeds een intel core i7 cpu kocht. Zit dit Gigabyte bord in een pc of een laptop?
Nog een laatste vraagje: Er wordt steeds geschreven dat een intel core i3 processor zuiniger is dan een celeron of pentium processor ? Is dit juist?
grtz,
gilberto :thumb:
 
Bedoel je dat de aankomende cpu's weer sneller en beter zullen zijn dan de huidige processors?
Een fractie ja, omdat er optimalisaties in de architectuur en productie-proces hebben plaats gevonden. De verschillen zijn echter minimaal en, naar mijn mening, de hogere prijs niet waard.
ik denk dat een WIFI verbinding toch ook afhankelijk is van de snelheid van een processor. Of heb ik het mis? Hangt het alleen af van de sterkte van het wifi signaal?
De snelheid van een WiFi verbinding is afhankelijk van de totale netwerk infrastructuur, d.w.z.: de snelheid van je internet abonnement, de snelheid van je modem-router en de WiFi module in je laptop / pc.
In geval van antieke hardware zoals jij beschrijft ( P3, 512 Mb ram etc ) loop je grote kans dat de doorvoersnelheid van het internetsignaal hoger is als wat de processor kan verwerken.
In dat geval bestaat de kans op "verstopping" en wordt de boel dus traag omdat data zich ophoopt.
Echter, dat staat los van de snelheid van de WiFi verbinding.
Gezien jouw bewering " Ik kan pas surfen op het internet in de slaapkamer met een laptop die een cpu met 2 ghz of meer heeft" er op wijst dat de andere pc / laptop dus gewoon te lage hardware-specificaties heeft om het internetsignaal fatsoenlijk te verwerken.
Je kunt er dan aan denken om de laptop / pc aan te sluiten met een netwerkkabel via Powerline adapters, dat vraagt minder systeembronnen van de pc dan WiFi.
Uiteraard is er dan ook nog de gevoelsmatige "beleving".
Je kunt een pc met P3 / 512 Mb ram hardwarematig en wat prestaties betreft natuurlijk niet vergelijken met een laptop / pc van een recentere generatie met moderne cpu en 2 Gb ram etc.

De moederborden zijn al decennia aan 2 kanten voorzien van koperbaantjes en dat betekent dat vrijwel alle soldeerverbindingen op het moederbord zijn "door-gemetaliseerd" ( het zgn. metalen buisje wat jij eruit gevist hebt ).
Dit gebeurd om een component aan beide zijden verbinding te laten maken, hierdoor worden o.a. draadbruggen voorkomen.
Je moet dan ook meestal een soldeerverbinding aan beide zijden verhitten om een onderdeel te kunnen verwijderen.
Daarvoor bestaan er speciale soldeerstations die zijn voorzien van een tin afzuigmogelijkheid om het soldeertin uit de door-metalisering te zuigen en zo'n apparaat heb ik niet.
Kan ik zo een lader uitmeten met een multimeter en hoe moet dit dan gebeuren?
Ja, dat kan. Je kunt in elk geval het uitgangs-voltage meten met een voltmeter / multimeter.
Alleen de belasting is te laag om de lader te testen op de te leveren stroomsterkte, daarvoor moet je de lader echt belasten.

Een laptop op schoot gebruiken ( of een keukentafel met tafelkleed ) is geen goed idee, hoewel de naam "laptop" anders doet vermoeden.
Bij gebruik op die manier loop je het risico dat er veel stof en vuiligheid het koelsysteem wordt ingezogen en de laptop na verloop van tijd "heet" wordt tijdens kort gebruik omdat de koelcapaciteit fors afneemt.
Je doet er dus goed aan om een laptop 1 of 2x / jaar uit te blazen met perslucht of de heatpipe-radiator echt schoon te maken.
Voor het laatste moet je echter wel de bodemplaat verwijderen.

In principe kies ik als moederbord een bord van Asus, Gigabyte of ASRock, in deze volgorde.
Dat heeft o.a. te maken met het budget, ASRock is over het algemeen iets beter geprijsd maar als het niet op een paar Euro komt ga ik voor Asus of Gigabyte.
had je dan wel ruimte genoeg voor andere programma's
Ik gebruik die 120 Gb SSD uitsluitend voor Windows, het Office-pakket en een antivirus programma.
Naast de SSD zitten er in die pc nog 3 andere, normale HDD's ( 2x 1,5 Tb en 1x 2Tb ) dus aan opslagruimte geen gebrek :D
Heb je dit in een intel atx behuizing,computerkast ingebouwd die jezelf volledig hebt geassembleerd? Dan was je wel heel vroeg bij de pinken in 2009 dat je reeds een intel core i7 cpu kocht. Zit dit Gigabyte bord in een pc of een laptop?
Systeem is gebouwd in een Coolermaster bigtower ( ATX ) en volledig zelf samengesteld en gebouwd. Betreffende processor is er 1 van de eerste serie Core i7, de 870 en was destijds behoorlijk prijzig.
Maarja, dat is altijd zo, als je voorop wilt lopen betaal je altijd de hoofdprijs.
Ik ben al vóór de komst van de 486DXII processors ( 1992 ) begonnen met het zelf samenstellen en bouwen van mijn eigen pc's, dus al ruim 25 jaar.
Dat Gigabyte bord zit in een pc uiteraard, ik gebruik persoonlijk al zeker 6-8 jaar geen laptop meer, ik heb als mobiele toestellen alleen de beschikking over een smartphone en een iPad Air2 WiFi ( deze voornamelijk voor de vakanties ).
Er wordt steeds geschreven dat een intel core i3 processor zuiniger is dan een celeron of pentium processor ? Is dit juist?
Dat kun je niet zo 1 op 1 stellen, dat is afhankelijk van welk type / model, klokfrequentie en TDP ( ook weer afhankelijk van het gebruikte productie-proces ).
 
Bedoel je dat de aankomende cpu's weer sneller en beter zullen zijn dan de huidige processors? Een fractie ja, omdat er optimalisaties in de architectuur en productie-proces hebben plaats gevonden. De verschillen zijn echter minimaal en, naar mijn mening, de hogere prijs niet waard.
Ik heb ook al gelezen op het internet dat er niet veel verschil is tussen een intel core i5 en een intel core i7. En dus de prijs overdreven is voor de intel core cpu i7.
Wanneer ik een vergelijking bekijk tussen een intel pentium G4560 en een intel core i7-6700K dan is de aankoopprijs van de pentium 60 € en de aankoopprijs van de i6700K 240 €. De meerprijs slaat vooral op alle specifiacaties die "faster" zijn.
De litography is 14 nm en de tdp 54 .De cpu i7-6700K heeft 2 cores meer en 4 treads. En het verschil in frequentie wordt op die manier beschreven: Slightly faster base frequency.
+14%

De aankoopprijs wan een laptop wordt toch steeds bepaalt door het verschil in frequentie.Kijk je naar de goedkope modellen met een celeron of pentium cpu dan is de frequentie beduidend lager dan een laptop met een intel core i3 cpu. Alle i3-i5-i7 processors hebben geen frequentie die onder de 2 GHz uitkomt. Dit kun je niet zeggen van een celeron of pentium cpu die wel een frequentie hebben die lager is dan 2 GHz.Tot nu toe.Want vanaf 2018 zijn er intel celeron en intel pentium op de markt die hogere frequenties bezitten,een hyper-threading hebben en een tdp 14 nm.
Er wordt voortdurend vermeld op de webwinkels van laptops en pc's dat je met een celeron en pentium goed kunt surfen en werken met office en muziek beluisteren. Maar wat is goed,als je surft heb je de turbo niet nodig,werk je met office dan heb je de turbo ook niet nodig,luister je naar muziek dan heb je eveneens de turbo niet nodig. Je bent dus altijd bezig met een basis frequentie van 1.10 GHz . Niet beduidend snel volgens mij.Of heb ik het mis?
In principe kies ik als moederbord een bord van Asus, Gigabyte of ASRock, in deze volgorde.
Dat heeft o.a. te maken met het budget, ASRock is over het algemeen iets beter geprijsd maar als het niet op een paar Euro komt ga ik voor Asus of Gigabyte.
Is een MSI H110 M ECO dan zoveel goedkoper dan de merken die jij op noemt?
Ik gebruik die 120 Gb SSD uitsluitend voor Windows, het Office-pakket en een antivirus programma.
Naast de SSD zitten er in die pc nog 3 andere, normale HDD's ( 2x 1,5 Tb en 1x 2Tb ) dus aan opslagruimte geen gebrek


Dan ben je een filmman of gameman. Dak heb je inderdaad veel ruimte nodig of je moet enorm veel muziek opslaan.
Ik ben al vóór de komst van de 486DXII processors ( 1992 ) begonnen met het zelf samenstellen en bouwen van mijn eigen pc's, dus al ruim 25 jaar
Woww kon je dan al een behuizing bestellen als privé persoon? En de componenten zoals processor en moederbord,geheugen kon je dit allemaal al kopen via het internet?
Er wordt steeds geschreven dat een intel core i3 processor zuiniger is dan een celeron of pentium processor ? Is dit juist?
Dat kun je niet zo 1 op 1 stellen, dat is afhankelijk van welk type / model, klokfrequentie en TDP ( ook weer afhankelijk van het gebruikte productie-proces ).
Toch zeker als het een intel core i3 processer met de letter U is. Alhoewel met de komst van de nieuwe intel pentiums met een litography 14nm en een tdp 54 deze niet veel meer moeten onderdoen . Maar het sluit niet uit in de benchmarks dat bij vergelijkingen tussen intel pentium cpu en een intel core i3-i5-i7 de laatstgenoemde processoren toch een betere kwalificatie hebben dankzij meedere specificaties van de processor die sneller zijn. Ik persoonlijk zal nooit een computer of een laptop kopen waarvan de basis frequentie lager is dan 2 GHz. Het valt niet te ontkennen hoe hoger de kloksnelheid is van een processor hoe hoger de aankoopprijs is. De goedkope modellen die allemaal onder de frequentie van 2 GH z blijven getuigen hier het best van.
Intel pentium Silver N5000.De intel pentium Silver heeft ook Tri-Gate transistors.
Wat betekent dit?
Is hyper-threading zo belangrijk voor de snelheid van de processor?
het zgn. metalen buisje wat jij eruit gevist hebt ).
Soms doe je me wel lachen!
Je moet dan ook meestal een soldeerverbinding aan beide zijden verhitten om een onderdeel te kunnen verwijderen.
Daarvoor bestaan er speciale soldeerstations die zijn voorzien van een tin afzuigmogelijkheid om het soldeertin uit de door-metalisering te zuigen en zo'n apparaat heb ik niet.

Het valt me op dat ondanks je schreef dat je zich niet bezighoudt met hardware onderdelen van de computer je toch goed op de hoogte bent van het ontwerp van een moederbord en de wijze waarop moet worden gesoldeerd langs beide zijden van het mobo.Mijn ervaring is dat de punt van een soldeerbout van 30 W te groot is voor het solderen van elco's op het mainboard. De koperen baantjes liggen zo dicht naast elkaar dat je een soldeerbout nodig hebt met
een heel fijne soldeerpunt.Ik heb ook een zuigpompje om de tin op te zuigen.Maar dit vind ik niet handig als je soldeert,omdat wanneer je het opzuigpompje neemt het soldeersel reeds is gestolten.
Een soldeerstation heb je alleen nodig wanneer je beroepsmatig herstellingen uitvoert van moederborden.Daar komt dan ook nog een ESR70 en oscilloscoop bijkijken voor het uitmeten van de elco's.Niet voor mij.
Ja, dat kan. Je kunt in elk geval het uitgangs-voltage meten met een voltmeter / multimeter.
Alleen de belasting is te laag om de lader te testen op de te leveren stroomsterkte, daarvoor moet je de lader echt belasten.

Dat wordt ook geschreven als je de voeding van een pc wilt uitmeten.Dan raad men je aan om een fan of een harddisk te verbinden met de voeding als je die test. Maar wat kan ik verbinden met de lader zodat hij een belasting heeft tijdens het meten?
hoewel de naam "laptop" anders doet vermoeden.
Fijn opgemerkt moet ik zeggen.
Je doet er dus goed aan om een laptop 1 of 2x / jaar uit te blazen met perslucht of de heatpipe-radiator echt schoon te maken.
Dus de laptop niet open maken maar gewoon met een föhn blazen op de zijkant in de ventilatierooster.
Advanced Technologies
Pentium Gold G5620, met een kloksnelheid van 4GHz
Het gaat wederom om dualcores en de Pentium-modellen hebben HyperThreading.
maar het is zo goed als zeker dat het om cpu's gaat die op 14nm worden gemaakt, net als hun voorgangers en alle andere courante cpu's van Intel.
Celeron G4950 2/2 3,3GHz 2MB?
UHD 610 35W ? Pentium G5420T 3,2GHz ? Celeron G4950 2/2 3,3GHz 2MB? 65W
Celeron G4930T 3GHz 35W
https://tweakers.net/pricewatch/1163719/intel-celeron-g4900-boxed.html
Intel Celeron G4900 Boxed
1151 socket • Dual core @ 3,1GHz-3,1GHz
vergelijk Intel UHD 610
54W
Score: 0
€ 56,-
Een tdp van 54 W is dit bedoelt voor alleen desktops?
https://tweakers.net/pricewatch/1339314/intel-celeron-g4900-tray.html
Intel Celeron G4900 Tray
1151 socket • Dual core @ 3,1GHz-3,1GHz
vergelijk Intel UHD 610
54W
Score: 0
€ 43,-
Dit zijn toch heel goedkope processors met een hoge frequentie die in hetzelfde socket LGA1151 van de i3-i5-i7 intel core cpu's passen.
Natuurlijk beschikken ze niet over meerdere cores en threads.Maar als de basis frequentie steeds 3,1GHz is dan is het stroomverbruik van een pc of laptop met deze cpu toch ook veel groter dan een laptop met frequentie 1,10 GHz en turbo 2,7 GHz.

Grtz,
gilberto :thumb:

.
 
Woww kon je dan al een behuizing bestellen als privé persoon? En de componenten zoals processor en moederbord,geheugen kon je dit allemaal al kopen via het internet?
In die periode waren er nog zgn. computer-beursjes in sporthallen en elk jaar pc-dumpdag in de RAI in Amsterdam, daar kocht ik mijn hardware.
Tri-Gate transistors
Uitleg => https://tweakers.net/nieuws/27451/ontwikkeling-tri-gate-transistors-gaat-voorspoedig-bij-intel.html
Is hyper-threading zo belangrijk voor de snelheid van de processor?
Het hoe en waarom en wat het is => https://computerkiezen.nl/computer-onderdelen/wat-is-hyper-threading/
je toch goed op de hoogte bent van het ontwerp van een moederbord en de wijze waarop moet worden gesoldeerd
Awel, in mijn scholjaren ook nog een aantal jaren MTS Elektro gedaan waarbij digitale techniek o.a. 1 van de vakken was.
Daarbij ben ik als 8 jarige reeds begonnen met elektronica in de vorm van toonregelingen, zelfbouw mengtafels, FM radio-zenders ( piraten zenders ) etc...
Dus de soldeerervaring is er zeker maar door een handicap kan ik dat sinds 15 jaar niet meer.
Maar wat kan ik verbinden met de lader zodat hij een belasting heeft tijdens het meten?
Een dikke ( evt. regelbare ) vermogensweerstand bijv. waarvan de waarde kunt berekenen via de formules op deze pagina.
Of je gebruikt iets anders zoals bijv. een halogeen-lamp van een auto, maar die werken op 12V en niet op 19V zoals de meeste laptop-laders...
Dus de laptop niet open maken maar gewoon met een föhn blazen op de zijkant in de ventilatierooster.
Een föhn levert onvoldoende druk en een stofzuiger is helemaal uit den boze.
Dan liever een busje perslucht van de Action maar een hobby-compressor van 8 bar is ideaal, zo'n ding gebruik ik zelf voor het uitblazen van mijn computers.

Prijsverschillen zoals boven vermeld worden met name veroorzaakt door de kloksnelheid en de aanwezigheid en hoeveelheid L2 en L3 cachegeheugen.
 
In die periode waren er nog zgn. computer-beursjes in sporthallen en elk jaar pc-dumpdag in de RAI in Amsterdam, daar kocht ik mijn hardware.
Bedoel je dat er reeds computer pakkets met alle pc onderdelen en componenten werden verkocht, Of kocht je een goedkope afgedankte computer waarvan je de behuizing gebruikte en daarin een nieuwe voeding, asus mobo, processor intel core i7 ,koelblok,fan, geheugen, harddisks en benodigde lintkabels assembleerde met daarbij nog een diskette
Als je dit ziet, watertandt je dan niet om ook zo iets te hebben?
sphttps://www.pcspecialist.be/artikel-bekijken/WX-Ultra/?gclid=EAIaIQobChMIxLvMucz54wIVSIfVCh1hjwktEAYYASABEgJHXfD_BwEeler en een dvd rw player?
WX Ultra 5.181,00 €
Intel® Core™ i9-9980XE
ASUS® WS X299 PRO
32 GB Corsair VENGEANCE 3000 MHz
AMD RADEON™ PRO WX 9100
4 TB SEAGATE BARRACUDA PRO
Originele versie Windows 10

Als je op de website van Aliexpress beland zie je een hele reeks intel celeron en intel pentium processors staan aan prijzen van 55 euro voor een cpu met een frequentie van 3,2 GHz.(aliexpress)Dan nog een Inter-Tech B-42 tower-behuizing
van 21 €,(Alternate) een mobo MSI H110MECO 65 € ,koeler Xilence en fan 50 €, 8 gb geheugen corsair(coolblue) 45 €, ADATA SX6000 Pro, 256 GB SSD 48€ (alternate.be) 2 Sharkoon Sata III Kabel sleeve 30 cm (Alternate) 15 €
Totaal 299 € zonder Windows 10 die je nu ook heel goedkoop kunt aanschaffen op het internet 30 € wat een volledige desktop op 329 € brengt.Ik heb een externe dvdrw dus deze moet ik niet inbouwen.Het geluid en de grafische kaart zijn ingebouwd op de mobo. Waarom beschrijf ik deze zelf opgestelde configuratie voor een pc op te bouwen.Omdat volgens mijn persoonlijke mening de nieuwe intel pentium- en intel celeron processors met dual core die een hogere kloksnelheid bezitten en goedkoper zijn,wat voorheen niet zo was, aantrekkelijker zijn geworden.Dus zijn de goedkope laptops en desktops met deze nieuwe cpu's met hoge frequentie meer aanlokkelijk dan voorheen om te kopen,zeker nu de tdp ook lager is dan voorheen.
Maar waarom worden er laptops en desktops verkocht die ofwel een basis frequentie en turbo boost of burst hebben en andere desktops die alleen een weliswaar hoge basis frequentie hebben maar geen turbo boost of turbo burst?
Is een pc of laptop zonder turbo boost of turbo burst minder duur?


Acer Aspire 3 15.6"FHD i5-8250U 8GB 512SSD No ODD Black W10
599 € incl. BTW
Processor
Aantal processorkernen Quadcore (4-core)
Frequentie van processor 1.60 GHz
Processorfamilie Intel® 8ste generatie Core™ i5
Processormodel i5-8250U

Dit is een specciaal geval. Terwijl er veel goedkopere laptops met intel celeron en intel pentium cpu een basis frequentie hebben van 1,6 GHz en een turbo burst van 2,7 GHz, heeft deze notebook met een intel core i5-8250U alleen een basis frequentie van 1,60 GHz. Komt dit door de letter U die voor minder warmte afgifte zorgt en een zuiniger verbruik?
Is de snelheid bij deze laptop even hoog ondanks de lage basis frequentie door de aanwezigheid van 4 cores(quadcore)?Schrikt de lage basis frequency 1,60 GHz je dan niet af, want jouw intel core i7-870 had een basis snelheid van 2,93 GHz?

Een dikke ( evt. regelbare ) vermogensweerstand bijv. waarvan de waarde kunt berekenen via de formules op deze pagina.
Of je gebruikt iets anders zoals bijv. een halogeen-lamp van een auto, maar die werken op 12V en niet op 19V zoals de meeste laptop-laders...
Als ik dit zo lees is het nog niet zo gemakkelijk om een belasting te vinden die juist 19 V is. Kan ik er geen oude harddisk op aansluiten? En zo ja, hoe sluit je een belasting aan op een lader? Moet je de draden van de belasting verbinden met de twee aansluitpinnen van de lader en de zwarte- en rode kabelpin van de multimeter verbinden met de stekker van de lader?

Awel, in mijn scholjaren ook nog een aantal jaren MTS Elektro gedaan waarbij digitale techniek o.a. 1 van de vakken was.
Daarbij ben ik als 8 jarige reeds begonnen met elektronica in de vorm van toonregelingen, zelfbouw mengtafels, FM radio-zenders ( piraten zenders ) etc...
Dus de soldeerervaring is er zeker maar door een handicap kan ik dat sinds 15 jaar niet meer.

Nu snap ik het, door jouw schoolopleiding in de MTS Electro ben je zo geïnteresseerd in het assembleren van een computer.Ja, solderen is ook niet aan mij besteed, want ik beef als een rietstengel in de wind bij zulke fijne werken.
Dan liever een busje perslucht van de Action maar een hobby-compressor van 8 bar is ideaal, zo'n ding gebruik ik zelf voor het uitblazen van mijn computers.
Bedankt voor deze tip. Ik zal er zo één kopen.

Je komt dus van ver in de processortijd met de 486 DXII,de voorganger was SX. De eerste computer die ik kocht omdat mijn dochter die nodig had voor haar studies, was een pentium MMX processor 233 MHz en 66MHz FSB in 1997.Die draait nog altijd even goed,heb hem eens van de zolder gehaald na 22 jaren en opgestart zonder problemen. De computer met de 4 rotte elco's is van 2001,dus 18 jaar.En er staat een heel artikel op het internet dat in dit jaar heel veel computers met deze elco's 1500 uF 6,3 V 105° C op hun mobo zijn opgebouwd problemen hebben ervaren met likkende elco's .De reden hiervan was dat het recept om deze elco's te ontwerpen was gestolen door een een medewerker, die het overbracht naar een andere firma uit Korea,Taiwan of Saigon, die bij het ontwikkelen van deze elco's fouten heeft gemaakt tijdens het proces van de productie.De eerste computer die 22 jaar oud is heeft geen enkele likkende elco.
Is hyper-threading zo belangrijk voor de snelheid van de processor?
Jouw Intel® Core™ i7-870 Processor
8M Cache, 2.93 GHz uit 2009 was dan een echte uitblinker in die tijd met hyper-threading en 4 cores en 8 threads,basis frequentie 2,93 GHz en max turbo frequency 3,60 GHz.
8 MB cache.Litography 45 nm, tdp 95 en en dit voor 305 $ .
De intel pentium 3 1000 FCPGA/133 MHz/256 kb cache in mijn antieke pc betaalde ik 345,64 $ €. in 2001. Opmerkelijk dat je slechts een verschil ziet van 40,64€ na pas 8 jaar later tussen deze twee processors.
grtz,
gilberto :thumb:
 
Bedoel je dat er reeds computer pakkets met alle pc onderdelen en componenten werden verkocht
Op zo'n beur kon je alle computeronderdelen los verkrijgen, dus processor, geheugen, voeding, behuizing, versch. PCI-kaarten ( netwerk- / geluidskaarten ) etc.
Als je dit ziet, watertandt je dan niet om ook zo iets te hebben?
Nee, absoluut niet :D
Zo'n setup is voor mij "over the top".....
Zoveel geheugen heb ik niet nodig, 16 Gb is zat ( en dat heb ik nu ) en zo'n videokaart is voor mij zonde van het geld.
Ik game niet en zware foto- of videobewerking doe ik vrij weinig dus ik wacht wel iets langer.
Een dvd-station zou ik vandaag de dag ook nooit meer kopen, ik gebruik alleen nog usbsticks , netwerk opslag ( NAS ) of cloud-opslag.

Op de prijsstelling van bepaalde systemen ga ik niet meer in, als je de voorgaande reacties terug leest kun je zien waarom er geen eenduidige reden is waarom iets voor een bepaalde prijs wordt verkocht.
Wat betreft de prijzen op AliExpress: vergeet niet dat je boven bedragen van € 22 ( in NL ) de kans loopt dat je ook invoerrechten en BTW moet betalen.
Daardoor wordt het totaalbedrag aanzienlijk hoger.
En dan heb ik het nog niet over de enorme hoeveelheid nep-artikelen die uit China komen, dat beperkt zich niet alleen tot usbsticks van 256 Gb of 512 Gb voor € 10 maar geldt ook voor processors die van een "nieuwe" opdruk zijn voorzien.
Die Chinezen verkopen je gerust een Pentium cpu als Core i5...die lui hebben ****** aan de hele wereld...als het fout gaat zijn ze van de aardbodem verdwenen of spreken ineens geen Engels meer..
En zo ja, hoe sluit je een belasting aan op een lader?
Je hebt wel enige kennis van elektronica / elektrotechniek nodig, in elk geval de basiskennis over voltage, stroom, weerstand en vermogen en wat het woord "stroomkring" inhoudt.
Daarbij wordt ook uitgelegd hoe je moet meten, als je dat weet , weet je ook het antwoord op jouw vraag en anders zoek je op Google.
 
Kleine mededeling, ik haak af in deze topic. De enorme lappen teksten in de reacties houden mij tegen nog verder te lezen.
Volgens mij beginnen we ook een beetje af te dwalen van de werkelijke startvraag.
 
Inlichtingen over een cpu intel core i5 en een cpu Xeon?

Op zo'n beurs kon je alle computeronderdelen los verkrijgen, dus processor, geheugen, voeding, behuizing, versch. PCI-kaarten ( netwerk- / geluidskaarten ) etc.
Als je dit ziet, watertandt je dan niet om ook zo iets te hebben?


Ik ben wel verrast dat reeds zoveel jaren terug de componenten afzonderlijk op zo een beurs konden worden gekocht. Maar ook de behuizing en voeding. Ik weet niet of dit in België ook zo al was. Ik heb nooit op zo een beurs geweest omdat ik totaal geen kennis had over een sa menstelling van een computer menstelling van een computer .En deze beurzen vonden ook altijd plaats in de grote steden.
Nee, absoluut niet

Zo'n setup is voor mij "over the top".....
Zoveel geheugen heb ik niet nodig, 16 Gb is zat ( en dat heb ik nu ) en zo'n videokaart is voor mij zonde van het geld.
Ik game niet en zware foto- of videobewerking doe ik vrij weinig dus ik wacht wel iets langer.
Een dvd-station zou ik vandaag de dag ook nooit meer kopen, ik gebruik alleen nog usbsticks , netwerk opslag ( NAS ) of cloud-opslag.

Bedoel je dat wanneer je een intel core i9 cpu koopt deze overbodig is geworden, omdat de taken die jij persoonlijk uitvoert niet groot en zwaar genoeg zijn om een processor aan te schaffen met zoveel rekenkracht.
Toen je de processor intel core i7 -870 kocht, was dat omdat je grote en zware programma's ging installeren.Dus niet om een snellere pc te hebben?
Maar wat bedoel je precies met: ik wacht wel iets langer?
Tot deze processor vermindert in aankoopprijs.
ik gebruik alleen nog usbsticks , netwerk opslag ( NAS ) of cloud-opslag.
Daarover heb ik geen verstand. Hetgeen ik weet is dat NAS betekent dat er een computer aanwezig is waarin meerdere harde schijven zijn ingebouwd,die de data kunnen opslaan van andere pc's of data van het internet en die zijn geplaatst in dezelfde woning.
Dit is juist. De dvd player en dvd rw worden steeds meer vervangen door usb sticks, zeker deze nu veel meer opslagmedia kunnen bevatten.
netwerk opslag ( NAS ) of cloud-opslag.
Natuurlijk als je over twee harde schijven beschikt die meerdere giga terra bezitten, zal je de cloud -opslag niet dikwijls nodig hebben.
Op de prijsstelling van bepaalde systemen ga ik niet meer in, als je de voorgaande reacties terug leest kun je zien waarom er geen eenduidige reden is waarom iets voor een bepaalde prijs wordt verkocht.
Bedoel je hiermee dat je nooit een pas en klare computer zult kopen?
Wat betreft de prijzen op AliExpress: vergeet niet dat je boven bedragen van € 22 ( in NL ) de kans loopt dat je ook invoerrechten en BTW moet betalen.
Daardoor wordt het totaalbedrag aanzienlijk hoger.

Dat heb ik over het hoofd gezien,dan zullen deze invoerrechten en BTW ook in België gelden.Daar stond ik niet bij snel,goed opgemerkt van jou.
En dan heb ik het nog niet over de enorme hoeveelheid nep-artikelen die uit China komen, dat beperkt zich niet alleen tot usbsticks van 256 Gb of 512 Gb voor € 10 maar geldt ook voor processors die van een "nieuwe" opdruk zijn voorzien.
Die Chinezen verkopen je gerust een Pentium cpu als Core i5...die lui hebben ****** aan de hele wereld...als het fout gaat zijn ze van de aardbodem verdwenen of spreken ineens geen Engels meer..

Dat onthoudt ik. Het is natuurlijk heel verleidelijk als je gehalveerde prijzen ziet staan voor hetzelfde artikel in jouw land. Ik heb ook al heel tevreden reacties gelezen op fora waar ze schreven over hun bestelling in china,maar het waren geen computer artikelen,maar onderdelen voor een fototoestel. Maar ik heb ook geen interesse om iets te bestellen in china, want dan moet je meestal over een PayPal rekeningnummer beschikken.
Kun je me zeggen wat voor moederbord dit is?
Fanuc lift moederbord A20B-3300-0653
⦁ 2-4 Stuk
US$ 1.301,36 Verzendkosten: US$ 46,48 to Belgium by Express UPS Saver香港(WTD) Levertijd: 3 dag(en) na ontvangen van betaling

Heel aanlokkelijke prijs wanneer je en mobo wilt testen

4-Digit Kaart PC Analyzer Computer

Nu: €9,99 Zie bijlage
Je hebt wel enige kennis van elektronica / elektrotechniek nodig, in elk geval de basiskennis over voltage, stroom, weerstand en vermogen en wat het woord "stroomkring" inhoudt.
Daarbij wordt ook uitgelegd hoe je moet meten, als je dat weet , weet je ook het antwoord op jouw vraag en anders zoek je op Google.

Dat kan ik begrijpen. Het is geen probleem voor mij om met de multimeter te werken en de verschillen tussen gelijkspanning,wisselspannig,gelijkstroom, wisselstroom en weerstand te meten. Ik wil alleen weten waar ik de belasting kan op aansluiten bij een lader.En waarom een autolamp wil kan gebruikt worden als belasting ?Moet de belasting dezelfde voltage spanning hebben of meer dan de lader van 19 V?
grtz,
gilberto :thumb:
 

Bijlagen

  • TESTER.jpg
    TESTER.jpg
    33,5 KB · Weergaven: 71
Toen je de processor intel core i7 -870 kocht, was dat omdat je grote en zware programma's ging installeren.Dus niet om een snellere pc te hebben?
Inderdaad, mijn gebruik was destijds anders en mijn interesses idem dito.
Naar mate je ouder worden veranderen je interesses, je gaat je richten op andere dingen, tenminste, bij de meeste van ons.
Wellicht komt je dat bekend voor.. :d
Maar wat bedoel je precies met: ik wacht wel iets langer?
Nieuwere cpu's presteren vaak beter dus met een oudere duurt het langer om bijv. een video te renderen dus moet je iets langer wachten tot het proces klaar is.
Bedoel je hiermee dat je nooit een pas en klare computer zult kopen?
Nee, het is niet tot in detail te verklaren waarom een bepaald onderdeel van een computer een bepaalde prijs heeft omdat je niet weet welke aantallen ervan geproduceerd worden, welke afname contracten etc er bestaan etc.
Maar inderdaad, ik zal nooit een kant en klaar systeem kopen omdat de samenstelling nooit aan mijn eisen voldoet.
Er zit : of te weinig geheugen in, of een veel te dure videokaart voor mijn gebruik, of een b-kwaliteit moederbord etc.
Het is natuurlijk heel verleidelijk als je gehalveerde prijzen ziet staan voor hetzelfde artikel in jouw land.
Het gezegde bij ons is: Als het te mooi is om waar te zijn, dan is dat meestal zo.
Dat al bij onze vriendelijke zuiderburen ook een bekend iets zijn.
Toch zijn er genoeg mensen die, ondanks alle waarschuwingen, daar in trappen en een 16 Gb usbstick thuis krijgen terwijl ze denken een 256 of 512 Gb stick gekocht te hebben.
Ezels lopen er genoeg rond en elke generatie komen er nieuwe bij...:p
Fanuc lift moederbord A20B-3300-0653
In elk geval geen ATX moederbord waar je als thuisgebruiker iets mee kunt...
Nog afgezien van de prijs van ruim $ 1300 ( € 1200 ) denk ik niet dat er iemand is die dat bedrag uitgeeft voor een thuis-computer..
Ik wil alleen weten waar ik de belasting kan op aansluiten bij een lader
Een belasting neem je op in de stroomkring. Als je, zoals in dit geval, de te leveren stroom van een lader wilt meten is dat tussen de plus van de lader en de multimeter, en de uitgang van de multimeter aan de min van de lader.
Dan zal de multimeter de stroom aangeven die op dat moment in de stroomkring loopt.
Door de waarde van de belasting te veranderen ( ohmse weerstand ) zal ook de stroom in de kring veranderen.
Op die manier kun je dus vaststellen of de lader een stroomsterkte van, bijv. 3 A, wel of niet kan leveren en aldus de conclusie trekken of de lader in orde, dan wel overleden is.
 
Inderdaad, mijn gebruik was destijds anders en mijn interesses idem dito.
Naar mate je ouder worden veranderen je interesses, je gaat je richten op andere dingen, tenminste, bij de meeste van ons.
Wellicht komt je dat bekend voor..

Dat is heel correct opgemerkt. Als je jonger bent wordt je sneller geprikkeld en ziet je alles groots. Naarmate je ouder wordt bezinkt dit en relativeer je de dingen beter en bewuster.
Nieuwere cpu's presteren vaak beter dus met een oudere duurt het langer om bijv. een video te renderen dus moet je iets langer wachten tot het proces klaar is.

Zoals je misschien wel weet hebben films per seconde 25 beelden. Tegenwoordig wordt bijna alles in HD gefilmd, dat zijn 1920×1080 pixels (bijna 2,1 miljoen). Dus voor elke seconde aan film moet de computer 25 keer 2,1 miljoen pixels verwerken
Dit bedoel je dus,inderdaad een nieuwe processor met voldoende rekenkracht is daar dan het best voor geschikt. Natuurlijk zijn gewone reisfilms met een videocamera hier niet aan onderhevig. Met Windows Movie Maker kun je heel gemakkelijk de videoclips op een tijdspoor plaatsen, effekten ,overgangen , tekst en muziek toevoegen en daarna een film publiceren. Op professioneel vlak wordt het allemaal veel uitgebreider en de montage gebeurt met een editor en computer.
Maar inderdaad, ik zal nooit een kant en klaar systeem kopen omdat de samenstelling nooit aan mijn eisen voldoet.
Er zit : of te weinig geheugen in, of een veel te dure videokaart voor mijn gebruik, of een b-kwaliteit moederbord etc.

Wanneer je de nieuwe componenten besteld om een pc te assembleren, ben je dan gerust dat deze steeds goed zullen werken? En hoever geldt de garantie voor componenten die worden geassembleerd? Zie je niet op tegen lange wachttijden wanneer een nieuw gekocht component beschadiging vertoont en moet terug gezonden worden?
Dat al bij onze vriendelijke zuiderburen ook een bekend iets zijn.
Thanks voor het mooie compliment voor mijn landgenoten.
Een belasting neem je op in de stroomkring. Als je, zoals in dit geval, de te leveren stroom van een lader wilt meten is dat tussen de plus van de lader en de multimeter, en de uitgang van de multimeter aan de min van de lader.
Dan zal de multimeter de stroom aangeven die op dat moment in de stroomkring loopt.
Door de waarde van de belasting te veranderen ( ohmse weerstand ) zal ook de stroom in de kring veranderen.
Op die manier kun je dus vaststellen of de lader een stroomsterkte van, bijv. 3 A, wel of niet kan leveren en aldus de conclusie trekken of de lader in orde, dan wel overleden is.


Is een lader dan ook geen transformator( die de spanning van 220 V in de primaire wikkeling(eerste magneetspoel) omzet naar een secundaire wikkeling( tweede magneetspoel) 19 V . Het maakt geen verschil met welke aansluitpin van de lader je de plus kabel van de multimeter verbindt, omdat het hier gaat om wisselstroom.
Op die manier kun je dus vaststellen of de lader een stroomsterkte van, bijv. 3 A, wel of niet kan leveren en aldus de conclusie trekken of de lader in orde, dan wel overleden is.
Hoe verander je de waarde van de belasting (ohmse weerstand)? Sluit je een autolamp of een ander voorwerp dat op spanning kan werken aan op de contactpinnen van de lader en meet je met de rode + en zwarte - dan de igang en uitgang contacten van de autolamp? Of is er een andere manier om dit te meten?



Ik vraag me enkel af als je de spanning rechtstreeks meet zonder belasting is die dan 19 V? Of is die 19 V als de laptop is aangesloten en dus als belasting werkt. MAAR hoe kan ik een belasting aansluiten aan een lader?
grtz,
gilberto :thumb:
 
Laatst bewerkt:
Nog een aanvulling.
Blijkbaar werkt een notebook met een schakelende voeding en schakelende Mosfet transistoren.
Laptops kunnen niet overweg met een lineaire voeding; dit is een spanningsaanpassing met een transformator, zwaar van gewicht en laag van rendement. Daarom hebben notebooks een schakelende voeding nodig.
Dit gebeurt met schakelende Mosfet transistoren (vandaar de naam 'schakelende' voeding) heel precies en efficiënt met strakke controle over de uitgangsspanning.
Zet de ingangsgelijkrichter die de wisselstroom van het lichtnet omzet naar gelijkstroom, die door een filter gaat in de adapter of is deze geïntegreerd in de voeding van de laptop?
grtz,
gilberto :d
 
Wanneer je de nieuwe componenten besteld om een pc te assembleren, ben je dan gerust dat deze steeds goed zullen werken? En hoever geldt de garantie voor componenten die worden geassembleerd? Zie je niet op tegen lange wachttijden wanneer een nieuw gekocht component beschadiging vertoont en moet terug gezonden worden?
Voor ik iets bestel verdiep ik mij in reviews van betreffend product, as daarbij vaak dezelfde negatieve dingen ( zoals bijv. coilwine ) worden gemeld zoek ik iets gelijkwaardigs van een andere fabrikant.
Je krijgt op losse onderdelen gewoon de wettelijke garantie tenzij anders vermeld ( in het verleden o.a. bij HDD's nog wel eens het geval ) dus als iets binnen de termijn stuk gaat, terug naar de verkoper of, indien deze intussen falliet is, een beroep doen op de importeur.
Tot nu toe heb ik hooguit 1x 5 dagen moeten wachten op een vervangend product ( router ) vanaf moment van verzenden.
Daarom lees ik ook regelmatig de shop-reviews op Twearkers.net.
Hoe verander je de waarde van de belasting (ohmse weerstand)?
Je gebruikt een zgn. regelbare vermogensweerstand of je schakelt een aantal weerstanden serie of parallel.
Voor het meten van de stroom met een multimeter moet deze onderdeel uit maken van de stroomkring, anders gezegd: de stroom in de schakeling moet dóór de meter lopen, anders kan hij geen waarde aangeven.
is deze geïntegreerd in de voeding van de laptop?
Dat dus omdat zo'n ding vrij warm wordt o.a.
 
Na overleg met het moderator team gaan wij deze vraag sluiten.
De vraag van de TS is al reeds beantwoord.
En gezien de hele lappen vrijwel afdwalende tekst is niet echt meer relevant aan de vraag.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan