Inlichtingen over een cpu intel core i5 en een cpu Xeon

Status
Niet open voor verdere reacties.

slavik

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2019
Berichten
417
Hi mededenkers,

Ik kwam graag te weten welk verschil er zit tussen een cpu intel core i5 in een Windows systeem en een cpu intel core i5 in een apple iMac systeem?
Een voorbeeld:Apple iMac 27 Inch Retina 5K (2019) - All-in-One Desktop
⦁ Intel Core i5
⦁ 8 GB werkgeheugen
⦁ 2000 GB HDD
⦁ 27 inch
Plus- en minpunten van deze iMac: Voorzien van krachtige hardware en daardoor geschikt voor zware taken. Super scherp beeld
Is deze processor intel core i5 die geschikt is voor zware taken krachtiger dan een intel core i5 processer die met een Windows 10 systeem werkt?
Want de computer waarin deze cpu is geplaatst kost 2599 €. Terwijl je voor een computer met dezelfde cpu met een Windows systeem veel minder moet betalen.
Intel® Xeon® Processor E5420 (12M Cache, 2.50 GHz, 1333 MHz FSB ...
Hier heb je een krachtige processor die een 1333MHz heeft voor de FSB.
Mijn pc heeft een cpu intel core i5 en geheugen met 2133 MHz, is dit ook voor de FSB ?
En zo ja, hoe komt het dan dat deze snelheid hoger ligt dan de 1333 MHz voor een Xeon processor?
grtz,
gilberto ;)
 
@ DANIEL162: Irrelevante reactie, daarom verwijderd.
 
Inderdaad een Irrelevante reactie

Wat de kostprijzen betreft:
De processor is een belangrijk onderdeel in een computer. Deze is voor het overgrote deel verantwoordelijk voor de prestaties van je computer. Processoren worden in veel verschillende prijsklassen gemaakt voor de consument. Een simpele processoren kan je al los kopen vanaf €25,-. Maar je kan ook €1999,- uitgeven voor de best presterende processor. Voor in servers van bedrijven zijn nog krachtigere processoren beschikbaar en die kosten wel €8.000,-

De basis van alle Core i processor is hetzelfde. Maar door het aanpassen van de kloksnelheid, hoeveelheid cache en andere technische zaken kan Intel zorgen dat een goedkopere Core i5 processor minder presteert dan een duurdere Core i7 processor.
 
Inlichtingen over een cpu intel core i5 en cpu Xeon.

Oké. Bedankt voor de uitleg. Het is juist dat er veel variaties zijn in het ontwikkelen en de daaruit volgende prijsklassen van processors. Maar op het eerste zicht als je twee identieke benamingen ziet staan intel core i5(microsoft) en intel core i5(apple iMac)is het toch verwarrend dat er verschillen zijn in de prestaties.
Nog een vraagje: Wanneer je een Acer laptop te koop ziet staan op het internet waarin Windows 10 is inbegrepen in de kostprijs, is dit dan een Windows Home 10? Ik heb gemerkt op het internet dat Acer ook notebooks verkoopt met het Endless O S. Is dit besturingssysteem verschillend van Windows Home 10?
grtz,
gilberto :)
 
Je zou een beetje met zoekmachines moeten werken Gilberto. Een computer is de zelfde voor Apple en Microsoft. In de processor en andere onderdelen zit de beslissende factor. Vergelijk de benchmarks van gebruikers van vrijwel alle processoren op de consumentenmarkt op deze site: https://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php

Endless OS is een aangepaste versie van Linux en je bent vrij om zelf voor een paar tientjes Windows 10 aan te schaffen. Bekijk wel welke drivers beschikbaar zijn voor het gekozen besturingsysteem. https://us.answers.acer.com/app/answers/detail/a_id/52456/~/what-is-endless-os

Front Side Bus is belangrijk omdat het verbindt met het geheugen via een Northbridge. Sneller wordt er niet naar het geheugen en het grafische deel gezonden. Nu hebben computers ook technieken waar de bridge in de processor is verwerkt en deze hebben geen Northbridge en ook geen Front Side Bus meer.
 
Een zelfde processor, in dit geval een Core i5, kan in het ene Windows-systeem heel anders presteren dan in het andere, dat is o.m. afhankelijk aan wat de fabrikant aan eisen / voorkeuren heeft m.b.t. prestaties, warmte-ontwikkeling ( vooral bij laptops ) etc.
Je kunt dus niet 1 op 1 stellen dat een Core i5 onder Windows altijd hetzelfde presteert.
Bij gebruik in een Apple al helemaal niet.
Bij gebruik i.c.m. Windows heb je te maken met het feit dat Windows zeer veel verschillende hardware moet ondersteunen wat invloed heeft op de prestaties.
Bij gebruik i.c.m. Apple is de software ( MacOS ) zeer specifiek ontwikkeld op de hardware waardoor veel minder "ondersteuning" hoeft te worden geleverd voor hardware t.o.v. Windows waardoor MacOS veelal veel soepeler werkt.

Die ontwikkeling bij Apple zie je ook terug in de prijzen, Apple hardware is over het gehele portfolio aanzienlijk duurder ( tot in het absurde toe ) dan vergelijkbare hardware voor gebruik met Windows.
Tel daar bij op dat Apple een zeer afgeschermd systeem is m.b.t. te gebruiken software ( je moet overal de portemonnee voor trekken ) en de ( naar mijn mening ) uiterst arrogante houding van het bedrijf zijn voor mij redenen om nooit iets van Apple te kopen.

Maar, zoals eerder ook, je springt weer van de hak op de tak.

Je begint over een processor en vervolgens gaat het ineens over een besturingssysteem.
Je maakt je topics daarmee zeer onoverzichtelijk en verwarrend.

Overigens ben ik, net als @alfred2, van mening dat je in het vervolg eerst zelf eens wat zou moeten uitzoeken op Google o.i.d. voor je hier een vraag stelt want alles wat je aan antwoorden krijgt had je ook zelf kunnen vinden...:rolleyes:
Je komt nl. geregeld zelf met de opmerking
Het / Dat is juist
wat voor mij zoveel betekent als dat je toch redelijk op de hoogte blijkt te zijn maar evengoed bevestiging zoekt of een discussie wilt starten...
 
Laatst bewerkt:
Overigens ben ik, net als @alfred2 en @Scrapheap van mening dat je in het vervolg eerst zelf eens wat zou moeten uitzoeken op Google o.i.d. voor je hier een vraag stelt. Maar @huijb had het blijkbaar niet bergrepen.
 
Dan voor allen, zo werkt het hier niet. Mensen komen hier voor hulp. Niet iedereen is handig met zoekmachines.
 
Vriendelijk dank voor de uitgebreide uitleg. Ik ben niet zo sterk in de Engelse taal, zodat ik links die naar Engelstalige beschrijvingen over technische onderwerpen verwijzen niet kan vinden. Misschien dat voor jullie het woord Benchmarks heel gewoon klinkt, maar dat is het niet voor mij. Ik ben van een oudere generatie die niet is opgegroeid met computers, en techniek heeft me nooit zo aangesproken. Het is nog niet zo lang dat ik interesse begon te krijgen in computers en al wat er rond hangt. Zeker wanneer het hardware betreft. Ik heb een tijd geleden een oude desktop volledig ontmanteld,en daarop vier nieuwe elco's gesoldeerd op het mobo, omdat de oude condensators lekten door bruine elektrolyt. Niet dat het goed is gekomen, maar ik vond het wel spannend en leerrijk. Ik heb toen ook een voedingstester aangekocht en een vijfvoudige set om het mobo te testen. Allemaal goedkope dingen die je op het internet kan bestellen. De nodige kennis om dit allemaal te doen zocht ik op het wijde web,maar ook met de hulp van medewerkers van een forum dat heden niet meer werkzaam is. Het is wel heel raar dat ik gisteren een bericht kreeg toegestuurd met verjaardagwensen van dit forum.(even terzijde).Wel wil ik even toevoegen dat ik niet zo kritisch ben t.o.z. van anderen wanneer er geen gepaste hulp wordt aangeboden. Ik krijg hier altijd goede antwoorden en raadgevingen, en begrijp dat ik soms verwarrend overkom door van onderwerp te veranderen in een zelfde topic. Ik ben in pensioen en altijd thuis, ik kan dus geen know how vragen aan medemensen in de buurt die ook een goede kennis hebben over de computer wereld. Enfin, op de link die verwijst naar de verschillende processoren zie ik de woorden Passmark CPU Mark en Rank staan boven de kolommen, maar ik weet niet wat ze betekenen. Er staat een hulpregeltje tussen haakjes "higher is better" en "lower is better". Hierdoor weet je wel welke cpu de beste is in kwaliteit en prestaties, maar de juiste reden van deze betere eigenschappen worden niet vermeld. Maar ja, het zou te omslachtig kunnen worden als alle kenmerken worden getoond. Je ervaart dat de processors met de hoogste frequentie over het algemeen best scoren, alhoewel je ook moet opletten welke letter er is bijgevoegd achteraan.Voorbeeld: intel core i3 8130 U heeft een frequentie van 2,2 GHz, wat niet beduidend hoog is, maar dit komt omdat de letter U het wattage van de tdp aangeeft die voor afkoeling zorgt van de chip. Het valt me hierbij op dat de frequentie van deze cpu's lager zijn dan de frequenties van processoren waarbij geen letter of een ander letter zijn toegevoegd. De snelheid van de cpu moet dus inboeten wanneer men een zuiniger processor wilt kopen. Dit ben ik nu te weten gekomen door deze link te volgen en goed te observeren welke verschillen onder de processoren wordt gemaakt.
Je komt nl. geregeld zelf met de opmerking

Het / Dat is juist
De indruk die ik geef door meermaals te schrijven dat de aangeboden antwoorden juist zijn, is misschien wel een beetje waar dat ik een betere kennis heb over de werking van het Windows besturingssysteem. Maar volgens mij is het toch niet zo moeilijk om te weten dat je alleen kunt opstarten van een harddisk met het station C. Je kunt dus geen twee harde schijven terzelfder tijd opstarten die een C hebben als station waar de opstartbestanden opstaan. Maar je kunt wel twee aparte harde schijven maken met het station C en deze elk afzonderlijk opstarten op de pc. Hoe je deze twee harde schijven maakt met elk een station C is dan een andere zaak. Als ik dan geen gepast antwoord krijg op deze vraag dan zoek ik het natuurlijk zelf verder uit.(zie scrapheat). Ik ben geen voorstander voor een MacOS, maar dit komt vooral omdat ik nooit zware programma's gebruik en dat hun pc's vooral veel te duur zijn in aankoop. Ik ben wel verwonderd dat er nog altijd notebooks uitkomen met een cpu die een frequentie van 1,1 GHz hebben in deze tijd. Mijn oude computer met een Pentium III heeft een frequentie van 1 GHz en die is 18 jaar oud.De aankoopprijzen zijn goedkoop (250- 300 à 400 €) maar de snelheid van de data moet daardoor inboeten. Als je dan merkt op de website met de Bencmark van de verschillende processors en er intel celeron cpu's ziet opstaan met 2,80 GHz, maar duurder, en deze niet worden geplaatst in veel huidige notebooks omdat dit minder goed verkoopt aan de leerlingen, dan denk ik toch terecht dat kwaliteit hier te kort wordt gedaan ten voordele van de winstmarge die wordt aangestuurd door computer fabrikanten.
Een zelfde processor, in dit geval een Core i5, kan in het ene Windows-systeem heel anders presteren dan in het andere, dat is o.m. afhankelijk aan wat de fabrikant aan eisen / voorkeuren heeft m.b.t. prestaties, warmte-ontwikkeling ( vooral bij laptops ) etc.
Wanneer een Intel Core i5 geen letter U heeft en dus meer warmte ontwikkelt is dit een verschil met een intel core i5 die wel een letter U heeft en een tdp die de warmte van de chip afvoert. Tussen deze processors is de frequentie ook verschillend. Maar bij het eerste ontwerp van deze cpu waar nog fouten worden geregistreerd en nadat deze fouten zijn weggevallen, worden de meeste intel core i5 toch verkocht met dezelfde rekencapaciteit. Volgens hetgeen ik er van begrijp heeft een intel core i3 minder rekencapaciteit dan een intel core i5,waardoor deze laatste grotere programma's aankan zoals fotobewerking. En wanneer je een Windows pro 10 bezit, dan zal een intel core i5 ook betere prestaties vertonen dan een intel core i3.Dat is toch logisch. Maar naar hetgeen ik begrijp van uw antwoord heeft een intel core i5 die in een Apple Macintosh pc zit nog een grotere rekenkracht dan de intel core i5 die in een Windows computer draait. Trouwens de Apple firma van Macintosh is ook niet vrij van zonden. Problemen met T2-chip resulteren in systeemcrash bij MacBook Pro ...launched 2018. Kopers van deze MacBook Pro die begint vanaf 2000€ en meer hadden reeds bij de eerste opstart met een systeem crash te maken. In een poging om het beter te doen dan de intel chip van Microsoft, ontwierpen ze zelf een chip die er moest voor zorgen dat het opstarten in de BIOS nog vlotter verliep. Dit blijkt nu een fatale fout waardoor mensen die een MacBook Pro aankochten voor 3000€ niet normaal konden werken met hun nieuwe aankoop. De updates die de storingen moesten verhelpen hielpen niet veel waardoor de problemen bleven duren. Ook met een toetsenbord van hun makelij werden fouten aangetroffen waardoor de consument op herstelling was aangewezen. En je bent volledig gebonden wanneer een reparatie zich opdringt. Want je moet steeds bij een hersteller gaan die geliëerd is aan apple.
grtz,
gilberto :)
 
ik begrijp van uw antwoord heeft een intel core i5 die in een Apple Macintosh pc zit nog een grotere rekenkracht dan de intel core i5 die in een Windows computer draait
Nee, dat heb je dan verkeerd begrepen.
Dat eenzelfde Core i5 ( zonder toevoeging van U e.d. ) in een Apple veelal beter presteert dan in een Windows-systeem heeft bovenal te maken met het feit dat de software ( MacOS )
veel meer en veel specifieker is ontwikkeld op de door Apple geconfigureerde hardware en de OS- structuur dan Windows.
Windows is veel "universeler" zo je wilt en de processor moet dan vaak harder werken waardoor het bij Apple vaak allemaal net wat vlotter en soepeler werkt.

Bij een processor is het zo dat, hoe hoger de base-clock ( basis kloksnelheid ), hoe hoger het verbruik ( TDP ).
Daarbij komt uiteraard ook meer warmte vrij.
Om het verschil duidelijk te maken tussen een desktop- en een laptop processor worden de letters U, Y etc toegevoegd bij laptop processoren waarbij de letter de TDP aan geeft.
Daarom is het ook logisch dat de kloksnelheid van laptop-processoren lager is als die van een desktop-processor.
Een laptop behuizing is veel kleiner en de warmte van processor en grafische kaart moeten worden afgevoerd uit deze kleine ruimte.
Om schade door oververhitting ( en instabiliteit ) te voorkomen èn de accuduur te optimaliseren worden dus processors gebruikt die een lagere frequentie ( kloksnelheid ) hebben als die van een desktop.
Daardoor zijn ook de prestaties van zo'n processor navenant lager.

Elke fabrikant heeft overigens af en toe zo zijn problemen, kijk naar Samsung met zijn Galaxy Fold opvouwbare smartphone die inmiddels een jaar vertraagd is....
Zo zijn er vele voorbeelden te noemen maar het is net hoe een bedrijf daar mee omgaat m.b.t. voorlichting, garantie-regeling etc.
En dat is precies waar voor mij de schoen wringt als het om Apple gaat, ze hullen zich veelal in stilzwijgen en komen vaak pas met een reactie en als laatste een reparatie-programma na wereldwijde media-kritiek.
De arrogantie druipt er werkelijk van af bij dit bedrijf waarvan de producten altijd de hoofdprijs kosten.

De beruchte T2 chip is een chip die o.a. zorgt voor een veilige opstart waarbij alleen vertrouwde en door MacOS goedgekeurde software wordt geladen.
Deze chip beschikt ook over een aparte ingebouwde Advanced Encryption Standard (AES) kern die zorgt voor versleuteling van je data naar je HDD / SSD.
Omdat dit proces hardwarematig wordt verzorgd heeft dat geen invloed op de vlotte werking van het besturingssysteem.
De T2 chip maakt ook het gebruik van de vingerafdruk-sensor op een MacBook mogelijk dus het is een redelijk complexe chip.

Overigens zijn er meer gebruikers die taaltechnisch niet of nauwelijks onderlegd zijn wat buitenlandse taal betreft maar daarvoor bestaat er o.a. Google Translate.
Aan de ene kant voor je de te vertalen tekst in ( door kopiëren / plakken ) en aan de andere kant kies je de taal waar het naar vertaald moet worden.
De vertalingen zijn verre van perfect als het gaat om zinsopbouw en werkwoorden maar in grote lijnen is er heel goed uit op te maken waar het over gaat.
Misschien een idee voor je..?:rolleyes:
Zelf gebruik ik dat voor vertalingen vanuit Spaans, Pools en Russisch o.a.:D
 
Laatst bewerkt:
PassMark hanteert een ranglijst waardoor je de beste of slechtste in de lijst kan sorteren door op de pijltjes bovenaan te klikken. Hierdoor is bij Rank lager beter. De punten van PassMark CPU Mark doen dat ook dus dient het voor het geven van een beter overzicht en goed vergelijk. Zie schermafdruk. E staat voor energiezuinig. De kloksnelheid kan lager lijken dan logisch is. Het ontwerp van de processor verschilt aanmerkelijk alsmede de snelheid van de front side bus die een bottleneck is en bij nieuwe ontwerpen vaak niet meer wordt toegepast, bovendien hebben processoren nu meerdere kernen en wordt ander geheugen ondersteund.
Passmark pagina.JPG
 
MacBook Pro aankochten voor 3000€ niet normaal konden werken met hun nieuwe aankoop. De updates die de storingen moesten verhelpen hielpen niet veel waardoor de problemen bleven duren. Ook met een toetsenbord van hun makelij werden fouten aangetroffen waardoor de consument op herstelling was aangewezen. En je bent volledig gebonden wanneer een reparatie zich opdringt. Want je moet steeds bij een hersteller gaan die geliëerd is aan apple.
Wie zegt dat?
Indien er een ernstige fout is opgetreden worden ze teruggeroepen en gratis hersteld.
Dit terzijde.
 
Laatst bewerkt:
Aan scrapheap,

Nogmaals dank voor het antwoorden. Nu begrijp ik beter het verschil tussen Mac- en Windows processors.
Bij een processor is het zo dat, hoe hoger de base-clock ( basis kloksnelheid ), hoe hoger het verbruik ( TDP ).
Daarbij komt uiteraard ook meer warmte vrij.

Betekent dit dat een cpu met een basis kloksnelheid van 3,5 ghz meer stroom verbruikt dan een processor met een base-clock frequentie van 2 ghz?
Ik vraag me ook af of een gaming laptop van 2500 € met een basis kloksnelheid van 2,2 ghz en een maximale turbofrequentie van 4,10 ghz, dan constant op de maximale turbofrequentie werkt met de bijzondere zware spellen die veel rekenwerk van de cpu vereisen.
Ik heb ook op het internet gelezen dat een processor intel core i3U zuiniger is dan een processor zonder de toevoeging van de letter U. En dat die processor dan ook duurder is dan een cpu zonder de letter U. Is dit juist?
Ik heb ook gemerkt op het internet dat een laptop veel minder stroom verbruikt op een jaar dan een desktop pc.
Je ziet ook staan dat de basis frequentie van een laptop 1.60 GHz is en de turbo snelheid dan weer 2.80 GHz en meer. Maar als je nooit met grote en zware programma's werkt en alleen wat surft op het internet , wat brieven schrijft en wat foto's opslaat, en soms naar mp3 liedjes luistert,w.d.z. dat je nooit die turbo snelheid moet gebruiken. En daar dus ook niet van profiteert en meer comfort geniet. Je surft dus steeds met een lage snelheid wat het ontvangen van internet data sterk vertraagt en ook de ontvangst in de slaapkamer kan maar gebeuren als de frequentie van een cpu tenminste 2 GHz is. Dat heb ik zelf ondervonden.
Toch zie je nu veel notebooks en laptops aangeboden met een lage frequentie zoals 1.10 GHz,1,20 GHz,1.5 GHz, 1.60 GHz enz. Kun je met deze notebooks even snel surfen op het grote web als met een notebook die een hogere frequentie heeft zoals 2.3 GHz, 2.60 GHz, 2.80 GHz,3,2 GHz, 4,2 GHz enz.?
Wat de oekraïnse- en moldavische laptops betreft die worden allemaal aangeboden met een Endless O S. De aankoopsprijs is dus ook goedkoper dan bij ons.
Hier een vergelijking tussen een russische laptop en een belgische laptop
Compudeals:
Lenovo V130 15.6"HD Pentium N5000 4GB 128SSD DVDRW Win10
399 € incl. BTW
De russische laptops zijn ook ongeveer 50 € goedkoper.Een voorbeeld:
Ноутбук ASUS F540MB-GQ102T - Характеристики
24 990 Roebels Wisselkoers russische roebel -euro 1 euro = 72,3225 russische roebels
Https :// www. mvideo.ru/products/noutbuk-asus-f 540 mb

Maar wat mij hierbij opvalt dat deze pentium processor 5000N met een frequentie van 1.10 GHz werkt en met een geheugen 2400 MHz. Mijn computer met mobo MSI H 110 M ECO met socket 1151 is geschikt voor zowel cpu celeron,pentium, i3 en i5 . Er zit 12 gb geheugen 2133 MHz in de memory slots. In dit mamaplankje kan ook 2400 MHz worden gestoken,maar de snelheid blijft 2133 MHz .Dus denk ik dat dit geheugen 2400 MHz op een ander merk mobo dan MSI zit. Is dit juist? Is er verschil tussen moederborden door het feit dat de sockets verschillende snelheden ondersteunen voor het geheugen? En hoe meer MHz de geheugenslots aankunnen, hoe duurder het mobo is. Is dit correct?
Ik maak gebruik van Bing Translator. Maar alleen voor teksten die ik schrijf naar mijn familie die in Oekraïne en Rusland wonen. Wat wel heel eigenaardig is dat wanneer ik de russische woorden :НОУТБУК ХРОМБУК intyp in de zoekmachine van Google er een website in het nederlands verschijnt over notebooks en chromebooks.



Aan APleman,
Indien er een ernstige fout is opgetreden worden ze teruggeroepen en gratis hersteld.
Dit is heel juist. Maar ik raad u aan om eens te surfen naar de Engelse forums waar het probleem wordt vermeld over de crashes, die worden veroorzaakt door de nieuwe T2-chip die Apple heeft ingebouwd in de MacBook Pro launched 2018. Dit met de bedoeling om de opstart op deze wijze vlotter en sneller te laten verlopen. Daarin wordt gesproken over de updates van Apple die deze crashes moesten verhelpen maar daar niet volledig in slaagden. En als je dan een MacBook Pro koopt voor 3000 € en meer en er volgt reeds een crash vanaf de eerste opstart van dit toestel, dan is dit logisch gezien toch niet positief te noemen. En al zeker niet positief is het feit dat je zulk duur apparaat van Apple reeds na de aankoop voor herstelling moet terug zenden. Blijkbaar is dit voor jou niet negatief, maar ik denk dat de meeste kopers die deze MacBook Pro hebben aangekocht, zeker niet konden lachen na het vaststellen van de problemen met de T2-chip.
Aan Alfred 2,
De kloksnelheid kan lager lijken dan logisch is. Het ontwerp van de processor verschilt aanmerkelijk alsmede de snelheid van de front side bus die een bottleneck is en bij nieuwe ontwerpen vaak niet meer wordt toegepast, bovendien hebben processoren nu meerdere kernen en wordt ander geheugen ondersteund.

Hier rijzen veel vragen over. Vooreerst de kloksnelheid kan lager lijken dan logisch is. Wat bedoel je hier precies mee? Ik geef een paar voorbeelden:
Acer Aspire 3 15.6"FHD i5-8250U 8GB 512SSD No ODD Black W10
Frequentie van processor 1.60 GHz Processorfamilie Intel® 8ste generatie Core™ i5 Processormodel i5-8250U 599 € incl. BTW
Bij deze configuratie valt op dat je ten koste van een lage frequentie wel een ssd 500 gb krijgt en 8 gb geheugen. De vraag stelt zich dan ook of dit komt omdat de cpu hier heel goedkoop is, en je daarom meer opslag en geheugen krijgt aangeboden voor deze aankoopprijs.
Een tweede voorbeeld:
ACER ASPIRE 3 15.6"FHD I3-7020U 4GB 256SSD Win10 Blue
549 € incl. BTW Prijsverschil 50 €.
Frequentie van processor 2.30 GHz Processorfamilie Zevende generatie Intel® Core™ i3
Hier merk je dat de frequentie hoger is van de intel core i3 7020 U, cpu van de zevende generatie. Het geheugen is 4 gb minder en de opslag is ook 256 gb minder. Komt dit omdat deze processor duurder is, als je er van uitgaat dat hoe hoger de frequentie van een cpu is hoe duurder de processor kost.
En is de frequentie 1.60 GHz sneller omdat hij van de achtste generatie is dan een processor met dezelfde frequentie van de zevende generatie?
grtz,
gilberto :)
 
De kloksnelheid kan laag lijken omdat het ontwerp van de processor aanmerkelijk verschilt alsmede de Front Side Bus.

Op Wikipedia vond ik het volgende:

De snelheid van een processor hangt af van een aantal factoren:

De kloksnelheid. De nieuwste processors zitten gebruikelijk tussen de 2,5 en 5 GHz.

Het aantal instructies dat een processor (gemiddeld) per cyclus kan uitvoeren. Hierin zitten soms aanzienlijke verschillen tussen verschillende micro-architecturen. Een processor die op 1 GHz werkt en die gemiddeld slechts twee klokcycli per instructie nodig heeft is sneller dan een processor die op 2 GHz werkt, maar die gemiddeld vijf klokcycli per instructie nodig heeft. Dit is geen probleem voor het vergelijken van desktopcomputers (aangezien die allemaal dezelfde architectuur gebruiken), maar voor het vergelijken van andere apparaten (zoals smartphones en tablets) kan dit wel belangrijk zijn.

Verder speelt de cache ook een belangrijke rol (de cache is een klein maar snel "tussengeheugen" tussen het random-access memory en de processor). Doorgaans geldt: hoe groter de cache, hoe sneller de processor.

Pipelining, een fenomeen dat de processorsnelheid in bepaalde situaties verhoogt. Vroeger werden commando's altijd ná elkaar uitgevoerd. Nu kan commando B beginnen terwijl commando A nog aan de gang is; dit noemt men pipelining.

Sommige processors hebben meerdere pipelines die gelijktijdig aan meerdere opdrachten (kunnen) werken. Vaak zijn er ook gespecialiseerde pipelines aanwezig, zodat bijvoorbeeld "gewone" opdrachten en opdrachten met zwevendekommagetallen elk in een aparte pipeline verwerkt worden. Gespecialiseerde processors zoals gpu's kunnen tientallen pipelines hebben, soms zelfs meer dan honderd.

Het aantal kernen dat een processor heeft. Programma's die hiervoor niet geoptimaliseerd zijn, zullen niet noemenswaardig sneller afgehandeld worden. Echter kunnen wel twee verschillende programma's tegelijk op twee verschillende kernen gedraaid worden, wat een aanzienlijk voordeel oplevert bij het draaien van meerdere programma's tegelijk. Tegenwoordig hebben de meeste desktopprocessors meerdere kernen: tussen de 4 en 8 kernen is gebruikelijk.
 
Nu begrijp ik beter het verschil tussen Mac- en Windows processors
Het zijn dezelfde processoren, er zijn geen speciale processoren voor een Mac of Windows systeem ( uitgezonderd de chips die Apple zelf maakt ( laat maken ) zoals de A-socs voor iPad en iPhone.)
Het verschil zit dus in de manier waarop de fabrikant de processor configureert en optimalisatie van het besturingssysteem.
Betekent dit dat een cpu met een basis kloksnelheid van 3,5 ghz meer stroom verbruikt dan een processor met een base-clock frequentie van 2 ghz?
Correct.
TDP ( vermogen ) = Voltage x opgenomen stroom => P = U x I => Indien het vermogen hoger wordt bij gelijkblijvende spanning zal de stroom hoger moeten zijn.
Laptop: Core i3-8145U specificaties
Desktop: Core i3-8100 specificaties.
Daa zie je dus dat de laptop uitvoering een TDP heeft van max. 25 Watt terwijl die van de destop-versie op 65 Watt ligt.

En nee, zo'n processor zal nooit continue op de max. turbo-frequentie draaien want dan wordt hij veel te heet en zal het systeem de kloksnelheid verlagen om de processor te laten afkoelen en daarmee interne hardware-schade voorkomen en de accu te sparen.
Daarbij is de koeling in een laptop niet berekend op de voortdurende extra warmte-ontwikkeling van de cpu op turbo-frequenties.

De snelheid van dataverwerking is van meer factoren afhankelijk, o.a. de hoeveelheid cache-geheugen op de processor zoals @alfred2 terecht opmerkt, maar ook de snelheid waarmee de data binnenkomt.
Jij noemt bijv. surfen, dan is de snelheid van je internet-abonnement ook van invloed.
Die turbo-frequentie wordt niet alleen ingeschakeld als je gamed maar ook als je meerdere taken tegelijk uitvoert zoals surfen, een Word-of pdf document bewerkt / bekijkt etc.
Zodra de processor echt moet werken wordt de turbo gebruikt indien correct geconfigureerd.
Is er verschil tussen moederborden door het feit dat de sockets verschillende snelheden ondersteunen voor het geheugen?
De gebruikte processor bepaalt niet alleen welke socket er op het moederbord moet zitten maar ook de ondersteunde fsb geheugensnelheden en de max. hoeveelheid geheugen die ondersteund wordt.
Dat heeft dus niks met de socket van doen.
Op de website van Intel kun je van elke processor de specificaties nakijken zoals gelinkt bij de Core i3 modellen hierboven.
Daar vindt je alle noodzakelijke gegevens terug.

Endless O S is een gratis besturingssysteem ( dus geen licentie-kosten zoals bij Windows ) en is afgeleid van Linux.
Dat zal het prijsverschil verklaren.
Linux moet je ding zijn, het is een compleet ander platform als Windows.
Heb er wel eens 1 en ander mee gedaan, o.a. Linux Mint en Ubuntu maar het kon mij niet bekoren dus ik heb het aan de kant gelegd.
Als jij denkt dat je er gelukkig van / mee wordt voor een € 50 lagere aankoopprijs moet je dat vooral doen...:thumb:

De i5-8250U heeft een turbo-freq. van 3,4 Ghz, de i3-7020U heeft geen turbo-optie, daar zit het verschil naast de grootte van de SSD...bij de meeste fabrikanten is een SSD die 2x zo groot is € 50 - 100 duurder is de totaal-prijs.
Je moet dus het systeem in z'n geheel bekijken en je niet alleen blind staren op de processor-specificaties :p
 
Laatst bewerkt:
Ok Gilberto,
Zeker niet prettig als je dit tegenkomt. Maar wat kan je daar aan doen. Al blij dat er een terugroepactie in gang komt.
Binnenbrengen in de winkel waar je hebt aangekocht is voldoende. Ik lees geen onbetrouwbare Engelse forums.
Zie in Appletips
https://www.appletips.nl/?s=teruggeroepactie&is_v=1


grtz
Daniel
 
Aan APleman,

Blijkbaar ben jij een APPLE man die Macintosh op de handen draagt en lees je dus geen onbetrouwbare Engelse forums. Ik draag Microsoft Windows op de handen en lees dus ook geen onbetrouwbare Engelse forums, die over crashes schrijven die gebeuren bij computers en laptops die met Microsoft Windows werken. ;)
Aan scrapheap,

U ziet duidelijke verschillen tussen de laptop en de desktop, alhoewel de beide cpu's van de achtste generatie zijn.
Laat ons beginnen met de cpu die bij de vertical segment mobile intel core i3-8145U hoort.
De processor van de vertical segment desktop is intel core i3-8100
Hier valt op dat de processor van de notebook de letter U krijgt toegevoegd. Dit betekent dat de basis frequentie lager zal zijn dan de basis frequentie van de desktop die niet over de letter U beschikt. De basis frequentie van de desktop is 3,60 GHz en wel veel groter dan de 2,10 GHz van de basis frequentie voor de laptop. Omdat de ruimte in een laptop veel beperkter is dan in een computer behuizing wordt de warmte uitstraling beperkt en is de tdp hier dan ook 25 W. Wat ook betekent dat deze cpu duurder is dan de cpu in de desktop.Bij de desktop bedraagt de tdp 65 W. De Lithography is voor beiden 14 nm.
Het stroomverbruik is dus ook groter door de processor van de desktop dan het stroomverbruik van de laptop. Hieruit volgt hoe zuiniger een processor is hoe duurder hij is. Deze cpu intel core i3-8145 heeft een prijskaartje van $281 en geen turbo frequentie aan boord.
De processor van de desktop heeft een prijskaartje van $117 en wel een turbo frequentie aan boord.
.

Let ook op de DESKTOP Bus Speed 8 GT/s DMI3.
Voor de laptop is dit de helft minder: Bus Speed 4 GT/s OPI.

Kijk ook goed naar het aantal kernen die aanwezig zijn: voor de notebook zij dit twee cores. De desktop daarentegen heeft 4 cores. Ook het aantal threads speelt een rol voor de snelheid. De laptop heeft er 4 en de desktop heeft er ook 4.
Waar zeker een grote rol speelt in de snelheid van de verwerking van de gegevens is de hoeveelheid SmartCache die aanwezig is.De laptop bezit 4 MB SmartCache en de desktop bezit 6 MB SmartCache, dus hier heeft de desktop een snelheidswinst op de laptop.
Wat de intel uhd graphics betreft is dit bij de laptop 620 en bij de desktop intel uhd graphics 630.Dit verschil is dus niet zo groot.
Alhoewel de grootte van de SmartCache een rol speelt bij de snelheid om data te verwerken tussen de cpu en de geheugencontroller, is de komst van Intel® Optane™ Memory Supported ‡ Yes een belangrijke aanwinst om de snelheid van de data tussen cpu en geheugen op te drijven. Dit bijkomend geheugen is geplaatst tussen de opslagmedia en het geheugen, maar is alleen nog maar op de recenste laptops en desktops aan boord van het mobo. De aanwezigheid van een M2 ssd of zelfs een NVMe (non-volatile memory express
ssd begint stilaan de gewone ssd te verdringen en deze behalen dan ook een grotere snelheidsoverdracht dan de oudere ssd's.
.
Ik weet niet welk moederbord in deze desktop is geplaatst, maar ik weet wel dat dit mobo samen werkt met geheugenbankjes die 2400MHz zijn. Maar omdat er ook 2133 MHz wordt bij vermeld, vraag ik me af of dit beduid dat dit mobo kan samen werken met 2400 Mhz maar in feite ALLEEN kan draaien met de snelheid 2133 MHz . Want dit is zo bij mijn MSI H110 M ECO mainboard. Zou er dan ook een MSI mamaplankje in de laptop steken? Bij de desktop staat alleen bij het geheugen 2400 MHz vermeld, dus denk ik dat daar een ander moederbord inzit.Wat denk jij ervan?
In je link die je aangeeft naar i3-7020 U is er dus geen turbo frequentie aanwezig, betekent dit dan dat je met minder taken gelijktijdig kunt werken?
Bij het geheugen staat er DDR4-2133, LPDDR3-1866, DDR3L-1600
Betekent dit dat er zowel geheugenlatjes met ddr4-2133 als lpddr3-1866 als ddr3l-1600 kan worden geplaatst zonder verlies van snelheid? Of zijn in de processor deze snelheden aanwezig zodat elke vermelde snelheid kan worden toegepast?
En wat bedoel je met de grootte van de ssd? Zal een ssd 500 gb minder snel werken dan een ssd 250 gb?

Linux moet je ding zijn, het is een compleet ander platform als Windows.
Heb ik zelf ook ondervonden enkele jaren terug. Ik heb net zoals u enkele linux versies gedownload en geïnstalleerd. Maar allesbehalve zo vriendelijk en overzichtelijk als de Windows besturingssystemen. Maar het zit toch wel wat anders in elkaar wanneer je het bekijkt op een economische manier. Ik heb gesurft naar webwinkels van Moldavië en Oekraïne die dus computers en laptops aanbieden. Wat me opviel was dat bij deze toestellen steeds een Endless OS gratis was inbegrepen. Zo een aankoop kost daar beduidend minder dan bij ons. Hier betaal je voor een laptop met intel core i3 cpu algauw 550 €.
Daar is nu wel een Windows 10 inbegrepen, wat feitelijk nog niet zo lang gebeurt. In Oekraïne en Moldavië kost een notebook met een intel core i3 ongeveer 375 €,daar is dan wel 4 gb memory en een ssd 256 gb bij inbegrepen. Ben je ginds tevreden met de Endless OS, dan is dit 175 € goedkoper dan bij ons. Wel wordt daar bij de aanbieding steeds vermeld dat je ook Windows 10 kunt installeren indien je dit wenst. In rusland gaat men nog verder en bieden ze bij de laptops en pc's ook niet alleen Endless OS, maar ook nog Dos,linux ubunti aan en schuiven zo op naar de Windows operating systems.
Men gaat er dus vanuit dat meer mensen een laptop zullen aanschaffen omdat 375 € niet zo duur is en het besturingssyteem er gratis wordt bijgegeven. Degenen die het zich kunnen permitteren, kunnen dan de Windows 10 aankopen en installeren. Ze merken wel op dat je dan zelf nog de gepaste drivers moet installeren en dat er door de firma geen support wordt aangeboden voor een Windows 10 installatie. Bij ons in België zou dit nooit lukken, want een laptop kopen zonder een Windows besturingssysteem of Macintosh OS is hier uit den boze en wordt niet geappreciëerd.

grtz,

gilberto ;)
 
In je link die je aangeeft naar i3-7020 U is er dus geen turbo frequentie aanwezig, betekent dit dan dat je met minder taken gelijktijdig kunt werken?
Nee, geenszins. Het betekent alleen dat deze processor aanzienlijk langzamer taken verwerkt indien er sprake is van meerdere taken tegelijkertijd, er is nl. geen turbo-functie beschikbaar om de processor sneller te laten werken ?
Betekent dit dat er zowel geheugenlatjes met ddr4-2133 als lpddr3-1866 als ddr3l-1600 kan worden geplaatst zonder verlies van snelheid?
Het betekent alleen dat de processor met deze verschillende geheugenmodules overweg kan hoewel ze fysiek verschillen.
Of de combi processor = geheugen = moederbord ook daadwerkelijk goed en stabiel werkt is uiteraard mede afhankelijk van de geheugen-ondersteuning die het moederbord heeft.
Onnodig te zeggen dat 1866 en 1600 MT/s geheugen iets langzamer is als 2133 maar daar merk je al gebruiker vrijwel niets van, tenminste, als je er niet mee gamed of anderszins zware rekenkundige taken mee uitvoert.
En wat bedoel je met de grootte van de ssd? Zal een ssd 500 gb minder snel werken dan een ssd 250 gb?
De grootte duidt in dit geval op de opslagcapaciteit. Hoe meer opslagcapaciteit, hoe duurder de SSD.
Logisch ook want in een grotere SSD zitten meer chips en dus kost de productie ( een fractie ) meer.
Grotere capaciteit SSD's zijn in de regel iets sneller als de kleinere, dat kan o.a, komen door gebruik van een andere controller-chip en meer cache-geheugen.

Wat die Oost Europse laptops betreft: de besturingssystemen die je noemt zijn allemaal freeware en dus gratis.
Alleen al de kosten van een Windows-licentie brengen een prijsverschil van € 25 - 50 met zich mee ( mijn schatting overigens ).
Tel daarbij op dat men geen support levert op een toestel met Windows ( ook een kostenbesparing )...dan blijft er uiteindelijk een miniem prijsverschil over.
Of je voor dat luttele bedrag, bij een aangenomen gebruik van Windows, het risico wilt lopen op een gebrek aan garantoe en afhankelijkheid van derden voor driver-updates is maar zeer de vraag..
Ik in elk geval niet :p
 
Om twijfel weg te nemen, over de eigen computer ook: de gebruikte chipset op het moederbord bepaalt of geheugen sneller kan draaien dan op 2133 MHz. Zo niet, dan wordt er bij 2133 MHz vaak wel 2400 MHz geplaatst. Je zou dus bij allerlei merken tegen kunnen komen dat er 2400 MHz geplaatst is of in de handleiding lezen dat dit het maximale is wat geplaatst kan worden, terwijl de snelheid niet boven de 2133 MHz komt.

Op Passmark hebben gebruikers die site niet alleen de testresultaten maar ook de prijzen gemeld en daar zitten fouten in of die kunnen achterhaald zijn. Bij introductie zijn dit soort dingen duur. Er zijn daarnaast niet altijd veel prijsgegevens beschikbaar. Het is dus geen exacte wetenschap.

Mensen kunnen zelf Windows licenties hebben, er zijn verschillende soorten licenties bijvoorbeeld om mee te nemen naar een andere computer en voor een aantal werknemers of zelfs verschillende vestigingen van een bedrijf. Je kan ook goedkoop aan een licentie gekomen zijn zoals ik voor twee tientjes en nog op een computer willen gebruiken. Je kan proberen of een computer op een "alternatief" besturingssysteem draait voor de taken die je hebt of dat navragen. Hier wil ik nog Chromium noemen voor alleen Internet en on-line gebruik. Meegeleverde Linux besturingssystemen worden door de meesten wel weer verwijderd. Eergisteren heb ik nog Fedora uit de weg geformatteerd. Het leveren met Linux kan wel bevestigen dat de computer werkt en meteen zekerheid bieden over wat er in zit. Als er geen drivers voor waren dan kunnen ze het niet met het beloofde besturingssysteem gaan leveren.

Het is altijd een beetje uitkijken met het vergelijken van de zelfde producten op andere markten. Deze hebben wel eens andere componenten. Er kan bijvoorbeeld een slechte ventilator in een laptop zitten of het gebruikte metaal is van matige kwaliteit. Onderscheid kan in den regel alleen worden gemaakt met het nummer dat, klein gedrukt, op de verpakking staat. In winkels zijn ze hier goed bekend mee want af en toe zijn er apparaten die goedkoper worden aangeboden en op bepaalde punten iets afwijken. Ik heb een blikopener gehad die ik moest ruilen en de vervangende had duidelijk verchroomd metaal waar het bij het origineel massief was. Dit is geen namaak maar een probleem dat door fabrikanten zelf wordt veroorzaakt omdat consumenten in andere werelddelen minder geld te besteden hebben en er van een product heel veel moet worden gemaakt om de kostprijs te kunnen drukken.
 
Inlichtingen over een intel core cpu i5 en een cpu Xeon

Nee, geenszins. Het betekent alleen dat deze processor aanzienlijk langzamer taken verwerkt indien er sprake is van meerdere taken tegelijkertijd, er is nl. geen turbo-functie beschikbaar om de processor sneller te laten werken ?
De kostprijs van de laptop met de intel core i3 -8145 is $281.Deze heeft geen turbo frequentie aan boord.
De desktop met processor intel core i3-8100 heeft een prijskaartje van $117 e heeft wel turbo-frequentie aan boord.
Hoe verklaar je dit?
Zonder turbo-frequentie verbruik je wel minder stroom. Is dat juist?
Of de combi processor = geheugen = moederbord ook daadwerkelijk goed en stabiel werkt is uiteraard mede afhankelijk van de geheugen-ondersteuning die het moederbord heeft.
In een vorige topic schrijf je dat de processor die aangekocht is de snelheid van de geheugenbankjes bepaalt. Hij bepaalt ook hoeveel MHz de latjes mogen hebben. Maar om stabiel te werken is hij ook afhankelijk van de geheugen-ondersteuning die het mobo heeft. Wat is precies geheugen-ondersteuning van het moederbord?
Grotere capaciteit SSD's zijn in de regel iets sneller als de kleinere, dat kan o.a, komen door gebruik van een andere controller-chip en meer cache-geheugen.
Bedoel je hiermee dat er een andere controller-chip en meer cache-geheugen in de grotere ssd is ingebouwd, of dat er op het mainboard een andere controller-chip en cache -geheugen is gemonteerd?
Alleen al de kosten van een Windows-licentie brengen een prijsverschil van € 25 - 50 met zich mee ( mijn schatting overigens ).
Tel daarbij op dat men geen support levert op een toestel met Windows ( ook een kostenbesparing )...dan blijft er uiteindelijk een miniem prijsverschil over.

Bij ons kost een legale licentie voor Windows 10 nog altijd 130 €,als je een computer bij de Belgische firma Compudeals. Koop je een laptop bij een ander merk zoals Acer, HP, Lenovo dan is de Windows 10 inbegrepen in het prijskaartje. Maar ik zal het anders vragen zodat je beter kunt begrijpen waarom de Endless OS wel free aangeboden worden in Moldavië en Oekraïne. Kun jij me zeggen of er in Nederland computers en laptops worden verkocht met een free Endless OS inbegrepen? En kun je me de links geven van zulke webwinkels in Nederland?
Nog een laatste vraagje. Bij de firma Compudeals staat een laptop te koop voor : Acer Aspire 3 15.6"FHD i5-8250U 8GB 512SSD No ODD Black W10 599 € incl. BTW https://www.compudeals.be/product/a...250u-8gb-512ssd-no-odd-black-w10/NOTAC0000475
Zou jij zo een laptop kopen waar de basis frequentie 1.60 GHz bedraagt?
grtz,
gilberto ;)
 

Bijlagen

  • Acer.png
    Acer.png
    236 KB · Weergaven: 71
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan