Alle randapparatuur uitgevallen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ltk

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2007
Berichten
719
Plotseling is alle randapparatuur uitgevallen. De W10-pc communiceert niet meer met de printer, de scanner en een externe HDD. Als ik het goed heb behoort die randapparatuur ook te verschijnen in de lijst van Apparaatbeheer (als de apparaten aanstaan)? Daar zie ik ze ook niet (meer).
Opnieuw opstarten en verwisselen van de apparaten op de USB-poorten helpt ook niet.
Hoe en waar kan ik controleren waar de oorzaak zit van de plotselinge algehele USB-malaise? (de pc is 8 jaar oud, maar functioneert verder probleemloos)
 
Laatst bewerkt:
Geef toch informatie! Er valt nooit zomaar iets uit.
- Je hebt alle externe randapparatuur op een andere stekkerdoos aangesloten? Ja, dan stekkerdoos nakijken;
- Pas na het opnieuw opstarten? ja, dan even een systeemherstel.
- Etc.
 
Lijkt mij eerder een probleem met de usb-poorten...
Als je een usbstick aansluit, hoor je dan het typische usb aansluit geluidje of ook niet..?
Is de usbstick wel of niet zichtbaar in de verkenner..?
Zo nee, dan waarschijnlijk een probleem met de pc voeding ( 5V lijn defect ) of het moederbord is overleden..
 
@Scrapheap, Zonder iets bijzonders gedaan te hebben, lijkt het mij vrij onwaarschijnlijk dat het mobo of de voeding er ineens de geest aan geeft. Er razen wel wat onweersbuien rond en dat kan natuurlijk ook een oorzaak zijn dat er iets sneuvelt door een piek belasting. Maar ook in deze vind ik dat de TS geen enkele informatie geeft. Zonder relevante info van de TS is het allemaal maar speculeren.
 
Natuurlijk wel. Alles kan stuk, ook op onverwachte momenten.
 
Ik heb helemaal niets bijzonders/afwijkends gedaan, er is geen piekbelasting geweest door onweer oid, alles incl de pc zit op één stekkerdoos (al 8 jaar). Op mdie stekkerdoos zit bovendien een beveiliging tegen overbelasting. Gisteren nog gewoon geprint. Vandaag de printer aangezet voor een printje, geen reactie meer. (Na een printopdracht verschijnt wel het printmenu met de naam van de printer, maar dat is dan waarschijnlijk bekend via de geïnstalleerde stuurprogramma's. na de definitieve printopdracht gebeurt er helemaal niets, ook de printer maakt geen aanstalten op te starten). Ook de scanner maakt geen opstart-aanstalten. Alleen alle power-lampjes van de apparaten zijn gewoon aan.
De ext HDD geeft normaal een geluidssignaaltje als ik hem aansluit. Nu niet meer. Is ook niet meer zichtbaar in de verkenner (normaal ogenblikkelijk na het insteken).
Ik zou niet weten wat voor info ik zelf nog meer kan/moet geven, vraag maar!
 
Laatst bewerkt:
Als een systeemherstel niet werkt dan zal er toch iets met de hardware niet in orde zijn.
 
OPGELOST! Ik had systeemherstel nog niet uitgevoerd omdat ik het uitvallen van alle USB's niet in die richting zocht. Het blijkt nu dat er vanmiddag een grote (automatische) Windows-update is geweest. Die zal dan de oorzaak zijn. Het oude beestje (oorspronkelijk W7) was er waarschijnlijk niet tegen bestand. Na herstel doet alles het weer als vanouds.
 
Tja, en als die grote, automatische Windows-update morgen opnieuw wordt aangeboden....wat dan..?
Ga je dan elke keer opnieuw systeemherstel uitvoeren..?
Voorlopig ben je even gered...maar voor hoelang vraag ik mij dan af...:rolleyes:

Wat je kunt doen is:
Alle randapparatuur afkoppelen en handmatig Windows Update starten en de update(s) installeren.
Herstart daarna de pc en sluit hem weer af nadat het configureren van de update(s) klaar is.
Sluit vervolgens je randapparatuur weer aan en start opnieuw op..
Daarmee zou je probleem definitief verholpen / opgelost moeten zijn.:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan