Ventilator smeren van PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

henkkist

Gebruiker
Lid geworden
24 jan 2002
Berichten
278
Ik ben van plan de koelingventilator (het lager dus) in mijn pc "weer met een druppeltje siliconenolie te smeren zoals óók twee jaar geleden.
Toen was mijn conditie echter stukken beter en met de linkerhand op mijn rug voor de zekerheid, lukte dat prima.

Door CVA's en TIA's is dat nu niet meer vertrouwd

Nu MOET BESLIST ALLE SPANNING WEG ZIJN!

M.a.w. Hoeveel dagen moet ik daarop wachten?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je trekt de 220V stekker uit het stopcontact en drukt daarna een paar keer op de Aan / Uit-schakelaar van de pc.
Daarna is alle reststroom uit de pc verdwenen en kun je dus met een gerust hart de smering doen..

Dus geen dagen wachten, is met een minuutje gepiept :thumb:
 
Precies 0 dagen wachten. De spanning in de pc zelf (uitgezonderd IN de voeding) is veilig. Dus zelfs al zou er nog ergens een restje stroom zijn, dan kan dit geen kwaad.
 
Een jaar of twee had ik hiermee een hele discussie op gang gebracht. En daar waren de meningen echt anders. En toen ging het écht over de voedingtrafo.
En mijn vraag blijft dus, hoe lang of hoe kan ik die spanning kwijtraken, op een veilige manier.
 
Er zijn weerstanden geplaatst die de condensatoren laten leeg lopen en dat gaat, een beetje afhankelijk van de grootte van de weerstanden, meestal binnen 5 minuten. Er kunnen voedingen zijn die deze veiligheid niet hebben en dan is een schok ervan, na een dag wachten met de stekker er uit, niet meer fataal of verwondend. Een paar dagen wachten lijkt mij het veiligst voor jou. Een weerstand plaatsen om condensatoren leeg te maken lijkt me geen goed idee want het is vaak het moment van aansluiten dat je zelfs van 12 Volt een klap en een striem van de vonk kan krijgen.

Je zou dus kunnen gokken en de voeding open maken na 5 minuten plus een kopje thee en dan de electronica goed bedekken en afplakken meteen als die open is. Denk aan scherpe metalen randen, dat deze niet in kabels kunnen snijden. Maar ik wens jou wel succes
 
Wellicht mis ik iets maar TS rept met geen woord over de ventilator in de voeding dus waarom men zich ineens daarop richt is mij een raadsel.
Daarbij houdt een transformator geen spanning / lading vast, dat doen condensatoren.
TS heeft het over een koelings-ventilator dus ga ik uit van een kast- cpu- of gpu ventilator....
Als je doet wat ik eerder in post #2 schreef loop je geen enkel risico....:thumb:
 
Scrapheap, het zal echt MIJN onduidelijke uitleg zijn. Sorry!!
Ik red me op dit moment echter prima met smartphone en tablet. Dus de PC kan rustig een weekje met rust gelaten worden. Want ik denk echt dat het de voedingtrafo betreft. Heb hem nog niet opengemaakt.
Wie je met TS bedoeld is mij niet duidelijk???
Blijft de vraag : kan ik na een week zonder gevaar met mijn wat bibberend handje , die ventilator smeren. Groetjes
 
Henk: TS is forum-taal voor Topic Starter, oftwel, dat ben jij!
Het antwoord op je vraag: zeker!
 
Laatst bewerkt:
Van de kritiek in post #8 begrijp ik niets, hier herkennen wij ons denk ik niet in en het eigen antwoord waar het bovendien nog naar verwijst vind ik in deze situatie beslist ook geen goede. Laat andere posters in hun waarde en even nadenken.
Je trekt de 220V stekker uit het stopcontact en drukt daarna een paar keer op de Aan / Uit-schakelaar van de pc.
Daarna is alle reststroom uit de pc verdwenen en kun je dus met een gerust hart de smering doen..

Dus geen dagen wachten, is met een minuutje gepiept
Waardeloos en je zou bovendien de verkeerde stekker uit een stopcontact kunnen trekken. Wat is dan een "gerust hart" waard? Moederborden hebben over het algemeen een klein rood LED lampje wat brand wanneer er nog spanning is van de kleine ook op het bord aanwezige condensatoren. Dat geeft jou de bevestiging.
 
Jij weet het toch altijd beter dus gefeliciteerd met je wijsheid, geniet er van :thumb:
 
Iedereen die mij geholpen hebben B E D A N K T! Ik blijf een week bij mijn PC vandaan. Tot de volgende keer ☺️
 
Alles gelukt naar mijn wens. En het ging prima. Bedankt allemaal. Over en sluiten. ☺️✌️
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan