C: schijf clonen van SSD naar (M2) SSD

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lambout

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2013
Berichten
65
Hallo,

Reeds heb ik een nieuwe SSD aangeschaft die mijn oudere SSD moet vervangen.
Op mijn oude SSD staat Windows en andere bestanden/programma's die ik het liefst niet opnieuw wil installeren.

Met het behulp van de programma Macrium Reflect kan er een clone worden gemaakt op de nieuwe SSD.

disk.jpg

Het gaat hier om Disk 1 die naar Disk 3 is gecloned (alle partities).

Na het restarten van de PC en in BIOS de volgorde van opstarten te veranderen krijg ik na het verlaten van BIOS een blauwe scherm met de tekst: inaccessible boot device.

Ik zoek hier hulp bij.
 
Laatst bewerkt:
eerst een check: Staan de bios setting legacy of UEFI wel goed zoals ze horen te staan? OK?

En hier staan nog wat tip:
https://faststorage.eu/how-to-clone...-ssd-to-m-2-ssd-fix-inaccessible-boot-device/
Inaccessible boot device


Dan: Probeer het nog eens met een paar andere tools, dat gaat sneller dan eerst zoeken naar iets dat er mogelijk niet is.

Vrije versie:
https://www.easeus.com/backup-software/personal.html


https://www.backup-utility.com/windows-10/clone-windows-10-to-nvme-4348i.html
hier lees ik :
As mentioned, NVMe drive only works with UEFI boot mode, so NVMe SSD has to be initialized as GPT partition style as a boot drive. If your current system disk is an MBR disk, this tool will perform the clone without the need of converting partition style while ensuring the cloned SSD remains bootable.
Daaronder wordt ook Aomei Bakupper Free gebruikt:
How to clone Windows 10 to NVMe drive?
 
Laatst bewerkt:
Zo'n probleem heb ik vaker gehad. Na rechtover kopieren van de ene ssd/hd naar een andere ssd/hd dat ie dan niet wil booten vanaf die nieuwe.
De eenvoudigste oplossing is om niet rechtover te kopieren, maar een systembackup te maken van de oude ssd/hd naar een externe hd bijv. met een tool als Easeus todo backup. Vergeet niet een recovery cd van Easeus Todo te maken met Easeus todo.
Dan de nieuwe ssd erin, start de pc met de recovery cd en daarmee de backup terugzetten naar die nieuwe ssd.
Het kan zij dat die nieuwe ssd eerst leeg gemaakt moet worden voordat de backup erop gezet kan worden. Dat leegmaken kan dan weer met Easeus Partition manager (of een vergelijkbare tool).
 
Bij Aomei Bakupper Free wordt de opti geboden om een usb stick te maken.
Voor een UEFI systeem heb ik dat nog niet gedaan, daar schijnt nog wel eea er aan bij te pas te komen.
Voor een legacy systeem is het een eitje.
 
eerst een check: Staan de bios setting legacy of UEFI wel goed zoals ze horen te staan? OK?

En hier staan nog wat tip:
https://faststorage.eu/how-to-clone...-ssd-to-m-2-ssd-fix-inaccessible-boot-device/



Dan: Probeer het nog eens met een paar andere tools, dat gaat sneller dan eerst zoeken naar iets dat er mogelijk niet is.

Vrije versie:
https://www.easeus.com/backup-software/personal.html


https://www.backup-utility.com/windows-10/clone-windows-10-to-nvme-4348i.html
hier lees ik :

Daaronder wordt ook Aomei Bakupper Free gebruikt:

De settings staan op legacy, maar als ik ze op UEFI zet dan krijg ik een andere foutmelding, namelijk dat de pc reparatie nodig heeft. Moet UEFI aanstaan voor een NVMe SSD?
 
Zo'n probleem heb ik vaker gehad. Na rechtover kopieren van de ene ssd/hd naar een andere ssd/hd dat ie dan niet wil booten vanaf die nieuwe.
De eenvoudigste oplossing is om niet rechtover te kopieren, maar een systembackup te maken van de oude ssd/hd naar een externe hd bijv. met een tool als Easeus todo backup. Vergeet niet een recovery cd van Easeus Todo te maken met Easeus todo.
Dan de nieuwe ssd erin, start de pc met de recovery cd en daarmee de backup terugzetten naar die nieuwe ssd.
Het kan zij dat die nieuwe ssd eerst leeg gemaakt moet worden voordat de backup erop gezet kan worden. Dat leegmaken kan dan weer met Easeus Partition manager (of een vergelijkbare tool).

Dit is wat ik nu probeer, ik heb een systeemkopie gemaakt en op een externe hardeschijf geplaatst. Ik maak nu nog een kopie mbv Easeus todo backup. Ik zal de resultaten hier plaatsen
 
Voor een UEFI systeem heb ik dat nog niet gedaan, daar schijnt nog wel eea er aan bij te pas te komen..
Vraag dat dus aan iemand anders hier, moet me er nog in verdiepen hoe dat met deze software echt moet, alleen een vinkje zetten bij de UEFII optie werkt hier niet... .
De Linux versie ondersteunt geen UEFI.

Maar hoe staat je bios ingesteld? Legacy of UEFI?
Als dat Legacy is moet je uiteraard een legacy bootable usb stick maken....
 
Vraag dat dus aan iemand anders hier, moet me er nog in verdiepen hoe dat met deze software echt moet, alleen een vinkje zetten bij de UEFII optie werkt hier niet... .
De Linux versie ondersteunt geen UEFI.

Maar hoe staat je bios ingesteld? Legacy of UEFI?
Als dat Legacy is moet je uiteraard een legacy bootable usb stick maken....

Bios staat ingesteld op UEFI, maar als ik bij systeeminformatie check dan staat er verouderd, terwijl ik deze net nog bijgewerkt heb naar de laatste versie
 
Zo'n probleem heb ik vaker gehad. Na rechtover kopieren van de ene ssd/hd naar een andere ssd/hd dat ie dan niet wil booten vanaf die nieuwe.
De eenvoudigste oplossing is om niet rechtover te kopieren, maar een systembackup te maken van de oude ssd/hd naar een externe hd bijv. met een tool als Easeus todo backup. Vergeet niet een recovery cd van Easeus Todo te maken met Easeus todo.
Dan de nieuwe ssd erin, start de pc met de recovery cd en daarmee de backup terugzetten naar die nieuwe ssd.
Het kan zij dat die nieuwe ssd eerst leeg gemaakt moet worden voordat de backup erop gezet kan worden. Dat leegmaken kan dan weer met Easeus Partition manager (of een vergelijkbare tool).

Ik heb deze stappen allemaal gevolgd. Na het terugzetten van de backup, wat ongeveer een uur duurde, kreeg ik weer bij het opstarten de blauwe scherm met "inaccessible boot device". Weet je zeker dat zo'n backup ook windows meeneemt? Moet ik de oude SSD ontkoppelen voordat ik probeer op te starten met de nieuwe?
 
Je moet wel de juiste kiezen, maar als de oude SSD er nog in zit en per ongeluk kies je die... dan start nog gewoon op vanaf de oude.

https://www.miray.de/products/applications/hdclone.html Neem de free versie.
Hdclone kan ook UEFI aan, probeer die eens.
Maak ff een boot usb stick en boot daarvan, deze kan het niet live vanuit windows (imho ook veilig om dat niet zo te doen...).
Ziet er goed uit, ik ga hem binnenkort zelf ook verder testen, hij bestaat al heel lang.

Ervaringen: op dit forum en ook hier https://gathering.tweakers.net/forum/find/?keyword=HDClone
 
Je moet wel de juiste kiezen, maar als de oude SSD er nog in zit en per ongeluk kies je die... dan start nog gewoon op vanaf de oude.

https://www.miray.de/products/applications/hdclone.html Neem de free versie.
Hdclone kan ook UEFI aan, probeer die eens.
Maak ff een boot usb stick en boot daarvan, deze kan het niet live vanuit windows (imho ook veilig om dat niet zo te doen...).
Ziet er goed uit, ik ga hem binnenkort zelf ook verder testen, hij bestaat al heel lang.

Ervaringen: op dit forum en ook hier https://gathering.tweakers.net/forum/find/?keyword=HDClone

Bedankt voor de tip. Ik heb nu een boot usb stick aangemaakt. Moet ik nu een clone, backup of een image maken?
 
Jouw vraag is toch:
Schijf clonen van SSD naar (M2) SSD
We zijn dus benieuwd naar het resultaat met Hdclone, wel booten van de usb stick om het uit te voeren.

Tip terug: quote niet mijn vraag als die net boven jouw antwoord staat. Het is 100% duidelijk dat jouw laatste antwoord hoort bij mijn reply net ervoor.
Dat maakt het lezen van het forum een stuk beter/rustiger.
 
Bios staat ingesteld op UEFI, maar als ik bij systeeminformatie check dan staat er verouderd, terwijl ik deze net nog bijgewerkt heb naar de laatste versie
attachment.php


Aha.... ik kende die optie nog moet, blijkt uit msinfo32 te komen..... handig als de bron erbij staat...
Maar daar staat niet dat de UEFI verouderd is maar dat je een verouderd type BIOS gebruikt in Windows zelf, nl Legacy ...en daarom boot ie niet.
Oef... das iets anders....
Je hebt dus alleen maar Legacy in het Bios naar UEFI gezet en dan gekloond....

Dat werkt nooit... want je kunt alleen maar dit klonen:
Legacy ---> Legacy
UEFI---> UEFI
En dit kan niet:
Legacy (jouw huidige SSD) ---> UEFI (jouw "wens"..... SSD)


Je moet dus via een voor beginners niet zo eenvoudige methode dit om zetten of Windows onder UEFI herinstalleren.


Voorlopig: Zet de zaak in het bios terug naar Legacy en start vanaf de oude SSD.

Ik denk dat je de volgende strategie moet volgen of een nieuwe Windows installatie moet doen op de nieuwe SSD.

Hoe :
het handigste is het om eerst een echt image (=bestand) te maken van de oude SSD en die op een externe schijf bewaart.

Dan zet je de Legacy volgens de geadviseerde methode (onder andere beschreven in: ct magazine nr 9 2019 pagina 124 en verder) om in een UEFI systeem.
Dan kloon je die naar de nieuwe SSD die UEFI MOET zijn! Met HDClone, die ondersteunt standaard UEFI via de boot usb stick.
Dan herstarten en zou het goed moeten zijn.

PS: c't magazine nr 9 2019 pagina 124 en verder, titel "Anders opstarten: Windows 10 omzetten van klassiek booten naar UEFI-boot"
Das een methode voor gevorderden, zal proberen "het recept" on line te vinden,.
Je zou ook dit blad, als het al in de winkel ligt, kunnen kopen, 6.99 euro.

Edit:
hier staat een heel kort recept, maar de randvoorwaarden zijn niet genoemd, teveel om ff over te typen vanaf papier. Kijk maar ff het nr in de winkel na.
https://www.computeridee.nl/forum/#!/topic/uefi-of-bios/
In de basis klopt het wel dat je zo eeerst vab MBR naar GPT indeling moet baat van het boot gedeelte, maar soms zijn de voorwaarden van kracht.
Eigenlijk moet je dat ff nalopen, en dat staat uitgebreid in dat c't artikel.
 
Laatst bewerkt:
Het klopt dat mijn systeem in Legacy staat ipv UEFI.

Ik heb nu met behulp van HDClone een clone gemaakt op de nieuwe M2 NVMe SSD.
Ook heb ik een bootable usb aangemaakt, waarvoor weet ik niet want uiteindelijk had ik deze niet nodig.
Na het clonen heb ik de PC uitgezet, de oude SSD losgekoppeld, BIOS ingegaan en de nieuwe SSD als boot option 1 gezet.
Voila, ineens doet alles het, na 4 dagen, 6 programma's en 100x geformatteerd te hebben.
De nieuwe SSD is nu mijn C: schijf, ik hoop dat alles gewoon hetzelfde is gebleven, dit moet ik nog even checken maar tot nu toe is alles zoals het hoort.

Nu moet ik nog mijn oude SSD formatteren, als u daar nog tips voor heeft dan hoor ik dat graag. Ik ben bang dat als ik hem aansluit dat de PC weer raar gaat doen.
 
Das een mooie meevaller.:thumb:
Zou HDClone dat meteen herkennen en in orde maken, dat zo super zijn, want als ik links en rechts lees kan het normaal niet rechtstreeks.
HDClone doet zelf meer dan ik verwacht.... !

Ik zou toch nog voor de zekerheid op een externe schijf een image maken van de oude SSD, stel je komt na een week er achter dat....

Daarna formatteren, kan gewoon in de verkenner of nog mooier via Schijfbeheer met admin rechten (R-muis op Mijn computer als admin).
als je maar zorgt dan je via F8 of F10 of F12 in het bios menu "tijdens de bios startfase bij het opstarten vd PC" via de juiste SSD opstart.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 2 backups van mijn oude schijf gemaakt naar een externe hardeschijf.
Grappige is dat vandaag de externe hardeschijf op één of andere manier niet herkenbaar geworden is (voor het clonen nog)
Dus in de schijfbeheer opnieuw een schijfnaam geven (G in dit geval) en nu dus uren bezig met het herstellen van de files.. kan er ook wel bij:(
In ieder geval erg bedankt voor uw hulp
 
Heb je maar 1 backup? .... Harde schijven kosten een aantal tientjes.... koop er een 2e bij, dan ben je een hoop werk en zenuwen kwijt.
Van fotos heb ik zeker 4 backup waarvan een buitenshuis.
Zeg maar gerust "je" en we helpen elkaar gewoon hier... althans we proberen het.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan