Automatische W10-update toch maar uitschakelen in mijn geval?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ltk

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2007
Berichten
719
Mijn 8 jaar oude W10 pc (oorspronkelijk bij aanschaf voorzien van W7) staat ingesteld op automatische windows-update. Dat ging allemaal prima totdat gisteren ineens de communicatie met alle randapparatuur verbroken was (printer, scanner, ext HDD). Een windows-update gisterochtend is hoogstwaarschijnlijk de boosdoener, wel erg toevallig... Systeemherstel heeft gelukkig de malaise ook weer opgeheven. Maar wat nu met het oude beestje dat verder nog perfect functioneert? Komt de teruggedraaide update vanzelf weer opnieuw binnen, loop ik dezelfde risico's opnieuw bij iedere volgende update? Beter automatisch updaten uitschakelen, misschien zelfs helemaal niet meer updaten of is dat ook erg riskant? (en dan rustig toch maar naar een nieuwe pc gaan uitkijken?) Kan het zijn dat hij updates gezien de ouderdom en verouderde processor etc misschien sowieso niet meer safe zonder risico's kan verwerken ? Wat is jullie advies?
 
Laatst bewerkt:
Antwoord hier: https://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/948220-Alle-randapparatuur-uitgevallen

Je hebt bij Win 10 ( Home ) geen enkele invloed op het update beleid dus uitschakelen kun je het niet.

Ik vond na snel zoeken een sluipweg/truc https://computertotaal.nl/artikelen/pc/zo-kun-je-automatische-windows-10-updates-uitschakelen/ Omdat ik er toch pas na het weekend weer mee verder kan geeft dat mooi de gelegenheid om verder commentaar af te wachten ;) . Liefst even verder in dit topic, het andere beschouw ik nu maar als afgesloten (het directe probleem is opgelost, het vervolg is een meer algemeen probleem dat hier thuishoort)
 
Laatst bewerkt:
ALS de update de oorzaak is, dan kan het zijn dat als je een update verder bent, dit euvel verholpen is.
Misschien eerst een backup maken en dan nog eens updaten. Kijken wat er dan gebeurt.
Schakel je de updates uit, dan zou ik over een tijdje ze weer inschakelen om te kijken wat er dan gebeurt. (eerst weer back-uppen). Updates zijn er normaal gesproken niet voor niets.
 
Als die pc een single core processor heeft, dan zou ik maar een nieuwe pc aanschaffen.
Heeft ie een dual core processor, dan zou geheugen uitbreiding naar 4 GB minimaal en een ssd in plaats van een Hd wellicht een oplossing zijn.
Maar geld uitgeven aan een 10 jaar oude pc blijft toch de vraag of dat verstandig is.
Ik zou een nieuwe aanschaffen.
 
Als die pc een single core processor heeft, dan zou ik maar een nieuwe pc aanschaffen.
Heeft ie een dual core processor, dan zou geheugen uitbreiding naar 4 GB minimaal en een ssd in plaats van een Hd wellicht een oplossing zijn.
Hij heeft een Intel(R)Core (TM) i3CPU processor. Geen idee of dat single of dual is ;) . En 4GB geheugen (dat gaat nog net met mijn gebruik, met ook 1T HD, het ding was toen zijn tijd redelijk ver vooruit geloof ik). Maar ik ben inderdaad niet van plan om er nog geld aan uit te gaan geven. Ik heb zelf het idee dat als ik de updates kan uitschakelen dat-ie het best nog wel een tijdje kan volhouden, langer dan mét updates... Ik weet alleen ook niet welke risico's er zitten aan het niet-updaten van Windows. (ik zal dan wel weer een aparte virusscanner moeten installeren denk ik). Het is voor mij ook een beetje het principe dat ik voor mij prima werkende spullen niet zomaar wil afdanken als het niet écht nodig is...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb pas nog een Packard Hell desktop met 3GB uit 2009 Win10 op gezet, voor mijn zwager, dat systeem liep als een trein. Echt super verrassend vond ik het. Hij super blij met zijn beperkte budget; het was voor hem een krijgertje.
Wel meteen een SSD erin gezet, als je er een van 500 GB hebt die is interessant genoeg om naar een volgende systeem mee te gaan.
 
De informatie over stoppen van ondersteuning na weigeren updates vind ik niet. Mij lijkt de update zelf de ondersteuning dus dan stopt het direct.

In de adviezen over uitschakelen van updates wordt, ten onrechte, geen onderscheid gemaakt tussen veiligheidsupdates en kwaliteitsupdates. De eerste kan je eenvoudig weigeren maar de grote tweejaarlijkse niet.

Er zijn nog weer andere updates en deze lijken bij jou de boosdoener te kunnen zijn. Het zijn updates van drivers. Deze kan je voor Windows 10 in zijn geheel uitschakelen of bij de drivers voor iedere driver afzonderlijk.

Controleer Windows met de volgende drie acties en probeer na het uitschakelen van updates voor drivers en het maken van herstelpunten opnieuw te updaten naar bijgewerkte versie.

1) sfc /scannow (zoek cmd en klik rechts: Uitvoeren als administrator. Exit is "exit")

2) Evenzo: dism /online /cleanup-image /restorehealth

3) chkdsk /scan c: of via verkenner bij eigenschappen van de schijf schijfcontrole maar repareer nooit slechte sporen en sectoren. Alleen fouten in het bestandssysteem.
 
De informatie over stoppen van ondersteuning na weigeren updates vind ik niet.
Elke Windows-versie heeft een tijdsbeperking wat betreft ondersteuning, Win 7 ondergaat dat in januari 2020.
Bij Win 10 is het versie afhankelijk, als je de moeite had genomen om op de link te klikken had je o.a. kunnen zien dat v 1511 niet meer ondersteund wordt en zo zal dat verder gaan.
Daarnaast is het voor bepaalde functies en features in een nieuwe Win 10-versie van belang dat de versie die op dat moment actief is, niet ouder is dan ( als voorbeeld ) 2 voorgaande versie omdat
bepaalde functies of de programmatuur van Windows dan niet voorbereid is op zaken uit de nieuwe update.
Kort gezegd houdt dat in dat je niet onbeperkt updates kunt weigeren omdat je systeem het niet aan kan, vroeg of laat zul je of moeten updaten of je hardware moeten upgraden..
Of je moet Linux gaan draaien, ook een oplossing.
 
Nee, andere hardware of upgraden hoeft niet maar ik begrijp dat er geen beveiligingslekken meer worden gedicht voor die vroegere versie. Je kan nog gewoon verder gaan met updaten dus ondersteuning stopt niet zoals ondersteuning die stopt.
 
Jij hebt dus duidelijk nog nooit een melding gezien van Win 10 dat je moet upgraden naar een nieuwe versie omdat de huidige niet meer ondersteund wordt......
Ik al meerdere keren, dus je hebt iets gemist.
 
Jij hebt dus duidelijk nog nooit een melding gezien van Win 10 dat je moet upgraden naar een nieuwe versie omdat de huidige niet meer ondersteund wordt......
Ik al meerdere keren, dus je hebt iets gemist.

Snel tussendoor, ik kan er zelf vanaf morgen pas weer mee verder: Deze melding kwam vanmorgen binnen, bedoel je dit soort meldingen?Naamloos-1.jpg
 
Ja, precies, dat...
De eerdere opmerking van @alfred2 is onzin maarja, als je nog nooit zo'n melding hebt gezien weet je ook niet waar je over praat....
Lijkt me duidelijk.
 
Door omstandigheden kon ik nu weer pas wat uitgebreider kijken naar alles wat hier voorbijgekomen is. Ik denk dat hierboven nu voldoende informatie staat om eventuele nieuwe updateproblemen het hoofd te kunnen bieden. Ik weet in ieder geval een stuk beter waar ik kan zoeken mocht het toch weer fout gaan. Dank iedereen voor de reacties en dan zet ik de status maar op 'opgelost' ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan