Wachtwoord database wijzigen

Status
Niet open voor verdere reacties.

wielh01

Gebruiker
Lid geworden
10 aug 2008
Berichten
21
Mij is het verzoek gedaan door bestuur van vrijwilligersorganisatie om het wachtwoord van access database eens te wijzigen, maar nu krijg ik dat niet voor elkaar.

Heb wel op internet gezocht en blijkt dat je de betreffende databases moet openen in exclusieve modus en dan door naar tabblad info te gaan (zie bijlage). Hier zou dan een tegel staan met ontsleutelen, maar er staat alleen versleutelen en de indruk wordt dan ook gewekt dat de database nog niet versleuteld zou zijn.

Kan iemand even een tip van de sluier lichten hoe ik wachtwoord kan wijzigen of verwijderen en opnieuw aanmaken kan. Het lijkt ook net of access niet volledig geinstalleerd is om dit probleem te tackelen.

Maakt het wat uit als de database op een server staat dus als ik van thuis uit werk ik moet inloggen met rdp. Heeft de administrator hier nog een taak te verrichten.


Het betreft hier een gedeelde database backend en frontend. Moet backend dan eerst of ook ontsleuteld worden misschien. Access database indeling 2007-2013.

Met vriendelijke groet
Wiel Hecker
 
Laatst bewerkt:
Da’s niet echt een bijlage, dat is een plaatje. Die kan ik zelf ook maken :).
 
Hoi Ton,
normaal zijn het steeds de gegevens in de back-end die beveiligd worden, niet zozeer de front-end. Want als je alleen de font-end beveiligd beveiligd, dan zou iedereen op een eenvoudige manier de beveiliging kunnen omzeilen door een Excel of nieuwe front-end aan de onbeveiligde back-end te koppelen. Dus ik vermoed inderdaad dat de versleuteling op de back-end zit. Trouwens als je een echte beveiliging wil zou ik aanraden om de back-end niet in Access te laten maar, als je database niet groter is dan 10 GB, deze over te zetten naar SQL express (gratis database). Deze kan je dan beveiligen door aan te geven welke users/ user groups welke rechten hebben in plaats van één algemeen paswoord.
 
Je kunt een Access BE prima beveiligen, lijkt mij geen enkele noodzaak om over te stappen op SQL Express. Al is daar an sich natuurlijk niks op tegen. Ik zou het laten afhangen van de omstandigheden wat wijsheid is.
 
Wanneer heb je die site voor het laatst aangeklikt?
devhut.jpg
 
Was hij net even uit de lucht, nu doet-ie het bij mij ook weer. Overigens vraag ik me af of je zo zwaar moet denken bij een vrijwilligers organisatie.
 
Ik ken natuurlijk de Nederlandse wetgeving niet, maar in België moeten VZW's, net als commerciële bedrijven, een professionele boekhouding voeren en moeten ze ook aan dezelfde privacy en gegevens beschermingsregels voldoen als de commerciële bedrijven, vandaar...
 
We weten niet wat ze doen met die database. Dus daar ga ik geen uitspraken over doen. Gewoon proberen de vraag te beantwoorden dus, en van zijpaden afblijven :).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan