• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

doornummeren vanaf verschillende factuurnummers

Status
Niet open voor verdere reacties.

BBBartman

Gebruiker
Lid geworden
8 aug 2019
Berichten
9
Ik heb een vraag over doornummeren tussen verschillende facturen

IK maak facturen en die sla ik op onder
FACT-1
FACT-2
FACT-3
enz.

Nu heb ik 1 overzichtsfile waar ik al de losse factureren wil optellen.
in deze file zet ik de volgende links onder elkaar
='E:\Prive\Facturen\[Fact-1.xlsx]FACT'!$H$8
='E:\Prive\Facturen\[Fact-2.xlsx]FACT'!$H$8
='E:\Prive\Facturen\[Fact-3.xlsx]FACT'!$H$8

op deze manier krijg ik in 1 file al de verschillende factuurbedragen onder elkaar.

Nu wil ik in deze overzichtsfile de links automatisch doortrekken zodat hij automatisch doornummert naar de volgende file.
Net als je 1,2,3 kan doornummeren wil ik dat met deze reeks ook doen. H8 moet hetzelfde blijven alleen telkens 1 naar onder moet het een volgende factuur worden.

Helaas lukt dit niet. hij nummert door vanuit de zelfde factuur. Dus telkens vanuit factuur 1 OF als ik de reeks 1,2,3 neem gaat hij herhalen 1,2,3,1,2,3,1,2,3, in plaats van door te gaan naar 4,5,6

iemand die mij kan vertellen of ik iets fout doe, of dat het simpelweg niet mogelijk is?

Alvast bedankt.
 
Code:
=INDIRECT("E:\Prive\Facturen\[Fact-"&RIJ()&"xlsx]FACT'!$H$8")

en dan doortrekken naar beneden

Groet,

Joske
 
INDIRECT werkt alleen als de betreffende bestanden open zijn in Excel. Kijk eens naar de tab Gegevens, knop "Gegevens ophalen", en kies "Uit bestand", "Uit Map". Als de indeling van de bestanden gelijk is, dan werkt dat prima.
 
Code:
=INDIRECT("E:\Prive\Facturen\[Fact-"&RIJ()&"xlsx]FACT'!$H$8")

en dan doortrekken naar beneden

Groet,

Joske


Deze werkt niet bij mij, of moet ik er nog iets aan aanpassen?
Er zal toch ergens moeten instaan dat het beginpunt factuur 1 is en verder met elke keer 1 nummer erbij?
Die 2 haakjes in het midden () lijkt me toch ook dat er nog iets tussen moet.

Of zou ik hem letterlijk moeten kunnen overnemen 1 op 1 en zou het dan moeten werken?
 
INDIRECT werkt alleen als de betreffende bestanden open zijn in Excel. Kijk eens naar de tab Gegevens, knop "Gegevens ophalen", en kies "Uit bestand", "Uit Map". Als de indeling van de bestanden gelijk is, dan werkt dat prima.

Deze optie kan ik niet vinden, maar ik heb excel 2013 versie. Ik weet niet of dat nog uitmaakt en of er nieuwere versies zijn.

Het klopt wel dat ik opzoek ben naar een functie die werkt als betreffende bestanden dicht zijn.
 
Dan zou je powerquery kunnen installeren daar zit dat in in. 2013
 
Hoe maak je de facturen dan en waarom sla je de gegevens uit H8 niet gelijk op in een tabel? Hoef je ze na de tijd ook niet meer op te zoeken.
 
Hoe maak je de facturen dan en waarom sla je de gegevens uit H8 niet gelijk op in een tabel? Hoef je ze na de tijd ook niet meer op te zoeken.

Ik maak de facturen in Excel. Elke factuur sla ik op als eigen excel file met een naam en deze nummer ik opeenvolgend. Ik sla ze dan op onder de naam:
FACT-1
FACT-2
FACT-3
enz


En ik heb dus 1 overzichts file (soort verkoopboek) waar ik alle belangrijke data van alle facturen in 1 overzicht wil.
Om dus overzichtelijk in 1 file alle omzet, of andere data uit alle facturen in 1 file te krijgen.



In dit verkoopboek zet ik nu een link naar de losse facturen via ='E:\Prive\Facturen\[Fact-1.xlsx]FACT'!$H$8
Dit werkt prima, alleen als ik de boel wil doortrekken dan moet ik elke link handmatig aanpassen.
Ik trek de link door en verander dan de 1 in 2, daarna in 3 en zo moet ik elke link handmatig aanpassen.
Ik hoopte dat het mogelijk was om excel automatisch te laten doortellen in de nummering van de verschillende facturen(excel files).
 
Laatst bewerkt:
Een hyperlink naar je bestand.
En doortrekken maar.

Code:
=HYPERLINK("[E:\Prive\Facturen\Fact-"&RIJ(A1)&".xlsx]FACT!$H$8";"Fact-"&RIJ(A1))
 
Een hyperlink naar je bestand.
En doortrekken maar.

Code:
=HYPERLINK("[E:\Prive\Facturen\Fact-"&RIJ(A1)&".xlsx]FACT!$H$8";"Fact-"&RIJ(A1))

Een hyperlink is toch alleen een link waar je op klikt en hij de locatie opent waar je naartoe stuurt?

Ik moet juist het bedrag vanuit de factuur in de andere file in het verkoopboek krijgen. Of kan dat ook met een hyperlink, dat hij het bedrag uit een andere excel sheet weergeeft van een specifieke cel?
 
De namen van de facturen komen in kolom A en de waarde van H8 in kolom B.

Test dit in een leeg bestand.

Code:
Sub hsv()
Dim bestandopen As String, Wb As Workbook, s0 As String
Application.ScreenUpdating = False
With ThisWorkbook.Sheets(1)
s0 = "E:\Prive\facturen\"
 bestandopen = Dir(s0 & "*")
    Do Until bestandopen = ""
      If Application.CountIf(.Columns(1), bestandopen) = 0 Then
        Workbooks.Open s0 & bestandopen
        Set Wb = ActiveWorkbook
          .Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Offset(1).Resize(, 2) = Array(Wb.Name, Wb.Sheets(1).Range("H8"))
          Wb.Close
      End If
      bestandopen = Dir
    Loop
  .Columns("A:B").AutoFit
 End With
End Sub
 
Plaats het bestand eens waar je de facturen mee maakt. Het achteraf ophalen van gegevens kan met de code zoals in #11 staat. Volgens mij kan je het beter op voorhand doen.
 
De namen van de facturen komen in kolom A en de waarde van H8 in kolom B.

Test dit in een leeg bestand.

Code:
Sub hsv()
Dim bestandopen As String, Wb As Workbook, s0 As String
Application.ScreenUpdating = False
With ThisWorkbook.Sheets(1)
s0 = "E:\Prive\facturen\"
 bestandopen = Dir(s0 & "*")
    Do Until bestandopen = ""
      If Application.CountIf(.Columns(1), bestandopen) = 0 Then
        Workbooks.Open s0 & bestandopen
        Set Wb = ActiveWorkbook
          .Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Offset(1).Resize(, 2) = Array(Wb.Name, Wb.Sheets(1).Range("H8"))
          Wb.Close
      End If
      bestandopen = Dir
    Loop
  .Columns("A:B").AutoFit
 End With
End Sub

Dit gaat boven mijn pet, geen flauw idee hoe of waar ik dit kan/moet invoeren en of dit met Excel kan.
 
Laatst bewerkt:
Plaats het bestand eens waar je de facturen mee maakt. Het achteraf ophalen van gegevens kan met de code zoals in #11 staat. Volgens mij kan je het beter op voorhand doen.

Het bestand waarmee ik facturen maak? Ik maak mijn facturen met Excel en sla elke factuur op als een normale excel file. Niets meer niets minder.

Dus elke factuur is gewoon een Microsoft Excel Worksheet (.xlsx)

en hiervoor gebruik ik Excel 2013
 
Dit gaat boven mijn pet, geen flauw idee hoe of waar ik dit kan/moet invoeren en of dit met Excel kan.

Uiteraard kan dat met Excel, VenA bedoeld dat je een voorbeeld van het bestand waar je je facturen meemaakt hier kan plaatsen
zodat iemand voor je de code in je voorbeeld bestand kan plaatsen zodat je vraag kan worden beantwoordt

of bekijk mijn facturatietool, of je dat kan gaan gebruiken deze maakt van al je facturen een pdf,
en slaat ze per kwartaal op in kwartaalmappen.
alle invoer van data gebeurd via invulformulieren (Userforms)

Gemaakte facturen komen in een factuuroverzicht waar je dan ook je totaal bedragen,
zoals in je vraag kan zien, tevens kan je de facturen als pdf ook per email versturen
naar je klanten zowel zonder een emailprogramma of met outlook mail

Alles zit gewoon in 1 Excelbestand debiteuren, artikelen, btw-aangifte, urenregistratie en factuurlayout met automatisch oplopend factuurnummer
dan hoef je ook geen honderden aparte Excel sheets te bewaren.

de code in sommige stukken zou misschien efficiënter en sneller kunnen maar het werkt
 

Bijlagen

  • Facturatie 5.0.xlsb
    1 MB · Weergaven: 49
Laatst bewerkt:
Uiteraard kan dat met Excel, VenA bedoeld dat je een voorbeeld van het bestand waar je je facturen meemaakt hier kan plaatsen
zodat iemand voor je de code in je voorbeeld bestand kan plaatsen zodat je vraag kan worden beantwoordt

of bekijk mijn facturatietool, of je dat kan gaan gebruiken deze maakt van al je facturen een pdf,
en slaat ze per kwartaal op in kwartaalmappen.
alle invoer van data gebeurd via invulformulieren (Userforms)

Gemaakte facturen komen in een factuuroverzicht waar je dan ook je totaal bedragen,
zoals in je vraag kan zien, tevens kan je de facturen als pdf ook per email versturen
naar je klanten zowel zonder een emailprogramma of met outlook mail

Alles zit gewoon in 1 Excelbestand debiteuren, artikelen, btw-aangifte, urenregistratie en factuurlayout met automatisch oplopend factuurnummer
dan hoef je ook geen honderden aparte Excel sheets te bewaren.

Ah ok, dat ziet er netjes uit.
Ik heb al een goed werkend systeem, waar alleen het snel kunnen doornummeren ontbreekt. Ik hoopte dat dit dmv een functie alsnog makkelijk zou lukken. Maar helaas ligt het allemaal wat lastiger.
 
Misschien is dit iets.
Een behoorlijk uitgeklede versie van een boekhouding die ikzelf gebruik.
Kan zijn dat er nog een foutje in de code zit.
 

Bijlagen

  • FACTURATIE TEST.xlsb
    75,1 KB · Weergaven: 34
Misschien is dit iets.
Een behoorlijk uitgeklede versie van een boekhouding die ikzelf gebruik.
Kan zijn dat er nog een foutje in de code zit.

Ik waardeer het aanbod van andere facturen, maar daar ben ik niet naar op zoek. Hetgeen dat ik heb is perfect voor mijn boekhouding.

Enige wat ontbrak was snel doorlinken. Als daar nog een mogelijkheid voor is houdt ik me aanbevolen en anders wordt het handmatig doornummeren. (Wat ik laatste 10 jaar al doe, dus dat overleven we ook wel ;))
 
Zonder voorbeeldbestand zul je waarschijnlijk geen hulp krijgen.
 
Kan je svp stoppen met het onnodig quoten?
Als iets boven de pet gaat dan moet je even gaan zoeken hoe het werkt en anders zal je handmatig de zaken bij elkaar moeten zoeken en in een bestand zetten. 20 posts verder over een best wel basaal iets schiet niet erg op zo. Al iets met Power Query gedaan? Was ook 1 van de suggesties en is ook niet zo heel erg moeilijk. Factureren vanuit Excel is sowieso niet de meest handige oplossing. (maar dat is mijn mening.)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan