Voorwaardelijke opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

joost1

Gebruiker
Lid geworden
30 mrt 2008
Berichten
167
Formules in VBA moeten worden ingegeven als Engelstalige formules.
Nu is mij na het nodige geëxperimenteer gebleken dat dit blijkbaar niet opgaat voor formuleregels voor voorwaardelijke opmaak.
Hiervoor moet de formule in de lokale taal worden opgegeven, in mijn geval de Nederlandse taal. ( Excel 2016 ).
Ik kwam daarachter door de formule regel met een OF-functie op te nemen met de macrorecorder.
Is dit een bug of zit daar een diepere gedachte onder ?
 
Het komt mij een beetje inconsistent over dat blijkbaar in VBA niet voor alle formules de Engelse notatie gebruikt kan worden als je een Nederlandstalige excel hebt. Voor formules bij voorwaardelijke opmaak is me dus gebleken dat de lokale notatie gebruikt moet worden.
Maar nu ik dat weet moeten er dus een paar extra regeltjes bij in de macro om het geheel ook geschikt te maken voor een Engelstalige excel.
 
Tip:
Werk in VBA altijd in het Engels.
Dat is altijd goed, ongeacht je taalversie van Office.
 
Dat dacht is dus ook. Maar ik wist even niet hoe m.b.t. de voorwaardelijke opmaak de formule er moest uitzien in het Engels
Daarom de macro recorder gebruik hetgeen heeft geleid tot wat in het bijgaande voorbeeld bestandje staat.
Daar kun je zien dat er toch echt een formule in de Nederlandse notatie in de macro is gekomen.
Vandaar mijn opmerking dat ik dit wat inconsistent vind.

Code:
   Sub Macro1()
'
' Macro1
'
 Range("E1:E11").FormatConditions.Add Type:=xlExpression, Formula1:= _
            "=OF(E1=""afgemeld"";E1=""gestopt"")"
            
        With Range("E1:E11").FormatConditions(1).Interior
                .PatternColorIndex = xlAutomatic
                .Color = 65535
            End With

End Sub
 

Bijlagen

  • TestVoorwaardelijkeOpmaakVBA.xlsm
    16 KB · Weergaven: 26
edmoor, bedankt voor je reacties. Ik ga de workaround methode toepassen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan