• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe kan ik aantallen uit 2 tabellen halen via PowerPivot

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sikpe

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 dec 2006
Berichten
3
Ik heb een vraag met betrekking tot waarschijnlijk Powerpivot in Excel.

Ik heb 1 tabel waarbij ik de verkoopstatistieken bijhoud van samengestelde producten.
Daarnaast heb ik een tabel waarbij ik de samenstelling van de samengestelde producten in bijhoud.

Tot op heden krijg ik alleen de verkoopstatistieken in beeld van de samengestelde producten door middel van een draaitabel(PowerPivot).

Heeft iemand enig idee hoe ik in beeld krijg wat de verkoopstatistieken zijn op onderdeel niveau?

ik heb een excelbestand als voorbeeld toegevoegd.

Er is vast een handigheidje via DAX in PowerPivot??

Ik hoop dat iemand mij met spoed kan helpen.

Alvast Dank!!
 

Bijlagen

  • Map1.xlsx
    170,4 KB · Weergaven: 23
Hallo,

Ik begrijp het niet helemaal.
Kan je misschien een handmatig gemaakt draaitabelletje bijvoegen zoals jij het voor ogen hebt?
Je hebt de 2 tabellen in Power pivot geüpload maar dan stopt het ineens.
Je hebt geen Power Pivot(draaitabel) gegenereerd.
Er zal vanalles aan elkaar geknoopt dienen te worden d.m.v. de diagramweergave.
Er zullen dus ook unieke tabellen geüpload moeten worden zodat men een one to many relatie in power pivot krijgt.
Het is dus niet even een DAX formule zoals je het nu presenteert.

Mvg
Peter
 
Voor spoed moet je natuurlijk niet op een forum met vrijwilligers zijn. Verder sluit ik mij bij @peter59 aan.
 
Hallo,

Ik heb een poging gewaagd.
Ik weet absoluut niet of je dit voor ogen hebt.

@VenA
V.w.b. spoed, heb je volkomen gelijk.
Zo'n spoed is het blijkbaar niet anders had Sikpe al wel gereageerd.

Mvg
Peter
 

Bijlagen

  • PowerPivot Sikpe.xlsx
    261,8 KB · Weergaven: 59
Aangepaste file

Hallo Peter59,

Ik had niet in de gaten dat er zo super snel word gereageerd op dit forum(ik ben nieuw hier), ik ben daar heel blij mee.

Ik heb mijn file nog even een keer opnieuw gestuurd met wat aanpassingen en de handmatige tabel waar je om vroeg. Ik hoop dat het nu wat duidelijker is.

Wat ik eigenlijk in kaart probeer te brengen is het verbruik van de onderdelen op basis van de verkoopcijfers van de samengestelde producten per jaar/kwartaal/maand. Ik mis volgens mij ergens de link met de vermenigvuldiging van het aantal onderdelen per product zodat de draaitabel weet dat er een link tussen bepaalde producten en onderdelen zit.

ik hoop dat je(of iemand anders) hier wat mee kan...

Groeten
 

Bijlagen

  • Map3.xlsx
    294,6 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:
Hallo Sikpe

Eerlijk gezegd snap ik er nu geen snars meer van.
"Ik mis volgens mij ergens de link met de vermenigvuldiging van het aantal onderdelen per product" Ja, ik ook.
In je handmatig gemaakt voorbeeld tabelletje staan aantallen waar ik niet van weet waar je die vandaan tovert.

Mvg
Peter
 
Hallo Peter,

Bijvoorbeeld:
Als je kijkt naar alleen de verkoop in 2013 in de tabel fSales, dan zie je dat daar 10x Product A, 5x Product B en 7x Product C is verkocht.

1 Product A bestaat uit 2 onderdelen A en 10 onderdelen C (zie tabel dProduct_Samenstelling)
1 Product B bestaat uit 4 onderdelen A en 3 onderdelen B (zie tabel dProduct_Samenstelling)
1 Product C bestaat uit 4 onderdelen A en 1 onderdeel B (zie tabel dProduct_Samenstelling)

Verbruik van de onderdelen in 2013 is dus:
onderdeel A = 10x2(in product A) + 4x5(in product B) + 4x7(in product C) = 68
onderdeel B = 5x3(in product B) + 7x1(in product C) = 22
onderdeel C = 10x10(in product A) = 100

Het gaat mij dus om het verbruik van de onderdelen op basis van de verkoopaantallen van de producten.

Ik hoop dat het wat opgehelderd is zo...
 
Hallo Sikpe

Ik dien je helaas teleur te stellen.
Het hele verhaal is me nu duidelijk maar krijg het niet voor elkaar om het e.e.a. in Power Pivot te verwerken.
Misschien kan iemand anders je verder op weg helpen met Power Pivot.
Of misschien het over een geheel andere boeg gooien.

Sorry.

Mvg
Peter
 
Volgens mij moet het eenvoudiger kunnen maar het resultaat is hetzelfde als het gewenste.
 

Bijlagen

  • TabellenSamenvoegen.xlsx
    111,2 KB · Weergaven: 17
VenA

Ik wil als niet zijnde TS even reageren.
Hele mooie oplossing!!!!

Mvg
Peter
 
@peter59, Dank je voor het compliment. Ik was er al wat eerder met deze vraag aan het stoeien geweest (dus echt niet binnen een half uur opgelost)

Sinds kort ben ik een beetje aan het 'rommelen' met PQ. Makkelijk vind ik het zeer zeker nog niet en met een paar regels VBA was ik veel sneller klaar geweest.:)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan