Wie kan mij helpen met het verkoelen van de CPU ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

CHAIBS

Gebruiker
Lid geworden
11 aug 2019
Berichten
9
Hallo,

Ik heb een Asus ROG Strix 2 (GL504GS) gisteravond speelde ik Metro Exodus en na een tijdje bleef de CPU hangen op 80 - 90 graden.

Is dat normaal zo of zijn er manieren om die te verkoelen ?

Intel core I7-8750H CPU @ 2.20 GHz
Nvidia GeForce GTX 1070 GDDR5 @ 8.0GB
1168 GB HD
15,9 GB RAM
 
Misschien eerst eens de koeler eraf halen en helemaal stofvrij maken.
Tevens dan voorzien van een nieuwe koelpasta.
 
Klopt dat stond niet er niet bij toch bedankt voor de link =)
 
Dat is niet ongewoon voor een laptop met zo'n zware processor.
Hier kunt u wat ervaringen lezen van anderen met dezelfde laptop (en dezelfde hitte problemen):https://h30434.www3.hp.com/t5/Noteb...ons/High-temperature-on-i7-8750h/td-p/6705617

Het grote probleem van elke laptop is hoe de warmte kwijt te raken.
Ik zet om die reden altijd iets onder een laptop zodat de bodemventilator vrij kan draaien.
Wat u nooit moet doen is een laptop op uw lap zetten :)
 
Dat is niet ongewoon voor een laptop met zo'n zware processor.
Hier kunt u wat ervaringen lezen van anderen met dezelfde laptop (en dezelfde hitte problemen):https://h30434.www3.hp.com/t5/Noteb...ons/High-temperature-on-i7-8750h/td-p/6705617

Het grote probleem van elke laptop is hoe de warmte kwijt te raken.
Ik zet om die reden altijd iets onder een laptop zodat de bodemventilator vrij kan draaien.
Wat u nooit moet doen is een laptop op uw lap zetten :)

Yes duidelijk! Bedankt voor de link
 
Stel dat ik Metro Exodus blijf spelen op 90 graden CPU, zal dat later gevolgen hebben voor mijn laptop ?
 
Een dergelijke temperatuur is nooit goed voor een processor en omliggende electronica.
 
Een koeler heb ik gehad en daar geloof ik maar niet in. Ik zet dan wel een ventilator achter de deksel en met ruimte onder de laptop gemaakt, de wind zou er zo onderdoor moeten stromen. Probeer dit eerst.

Wat zou kunnen helpen dat is andere taken, vaak achtergrond processen zoals Windows Search service of updaten of virus scans, zoveel mogelijk beperken en eerst de batterij opladen voordat de laptop wordt gebruikt. Zelf heb ik ook een i7 processor laptop en zelfs zonder een goede grafische kaart kan je jezelf er aan branden.

Misschien heeft de BIOS instellingen voor prestaties die lager ingesteld kunnen worden.
 
Bij zoonlief scheelt dat 15 graden dat de CPU koeler is, ik hoef er niet in te geloven, ik weet het.
Merk en type wat hij heeft is er niet meer maar het is met een 120mm fan en werkt prima.
 
Dat is DDR3 geheugen wat in de computer geplaatst is. Wanneer het er is dan wordt het ook gebruikt. Daarnaast zal een gedeelte gereserveerd zijn voor de grafische kaart wanneer die geen eigen geheugen heeft. Bij 4 Gb geheugen (een kilobyte 1000 byte) zal ongeveer 3,33 Gb (kilobyte 1024 byte) adresseerbaar zijn en 2,3 Gb benut. Start er een proces op de achtergrond dan al snel 2,8 dus dan is de balk ook ongeveer vol. Je kan controleren wat geheugen gebruikt met Taakbeheer (ctrl+alt+del), wat de computer doet met What's my computer doing en een lijst zien met alles wat er opstart via AutoRuns van Sysinternals.
 
Dat is DDR3 geheugen wat in de computer geplaatst is. Wanneer het er is dan wordt het ook gebruikt. Daarnaast zal een gedeelte gereserveerd zijn voor de grafische kaart wanneer die geen eigen geheugen heeft. Bij 4 Gb geheugen (een kilobyte 1000 byte) zal ongeveer 3,33 Gb (kilobyte 1024 byte) adresseerbaar zijn en 2,3 Gb benut. Start er een proces op de achtergrond dan al snel 2,8 dus dan is de balk ook ongeveer vol. Je kan controleren wat geheugen gebruikt met Taakbeheer (ctrl+alt+del), wat de computer doet met What's my computer doing en een lijst zien met alles wat er opstart via AutoRuns van Sysinternals.

Bedankt Alfred,

Kan dat ook de reden zijn waarom mijn laptop ventilators blijven circuleren op overboost ondanks ik geen programma’s aan heb staan ?
 
Als de ventilator hard draait bij aanvang al, dan mankeert het aan een geschikt grafisch stuurprogramma. Deze regelt de snelheid van de ventilator en bij het (nog) niet geladen zijn van deze driver staan de fans natuurlijk niet stil. Dan draaien ze maximaal hard en dit is normaal gesproken een goede bevestiging van de werking. Normaal hoor je de grafische kaart ventilator tot Windows wordt geladen. Een niet geladen driver heeft een afwijkend klein pictogram in Apparaatbeheer. Zoek "drivers" bij Start. Andere verschillen zijn dat je het beeld niet ziet verspringen naar de voorkeursinstelling en omdat de GPU de CPU dan nauwelijks help en Windows grafisch is zal scrollen en verschuiven en ook iedere schermanimatie moeizaam gaan. Een computer kan tot half zo goed presteren als de grafische kaart niet wordt gebruikt.
 
Controleer de boel eens op crapware en dun de items in opstarten uit tot alleen die van drivers en anti virus, rest kan weg.
En nsgedacht over zo'n koeler?
 
Controleer de boel eens op crapware en dun de items in opstarten uit tot alleen die van drivers en anti virus, rest kan weg.
En nsgedacht over zo'n koeler?

Ja als het goed is krijg ik morgen zo een koeler binnen.

Momenteel denk ik erover om alles te resetten en alleen benodigdheden te downloaden om kijken wat het verschil is.
 
Laptop is net nieuw (3 maanden geleden gekocht)
Al aan garantie gedacht.... laten ze hem toch ff nakijken of er niets mis is.
Lijkt me wel prettig om te doen, straks loopt iets zoveel schade op en heb je de garantie laten verlopen.... zonde imho.
Bel de winkel iig op voor advies en mogelijk gratis retour....garantie....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan