100% Disk Windows 10

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thomas94

Gebruiker
Lid geworden
28 jun 2008
Berichten
24
Hi,

Mijn laptop die ik af en toe voor school gebruik is al een tijd vrij langzaam. Omdat ik binnenkort met afstuderen ga beginnen, heb ik besloten om hier iets aan te doen. Vrij snel kwam ik erachter dat ik last van van 100% disk usage. Normaal gesproken kan ik dit soort problemen wel oplossen met Google, maar alle oplossingen die ik daar voorbij heb zien komen, hebben niks uitgehaald. Aantal zaken die ik zelf al geprobeerd heb:

- Nieuwste drivers geïnstalleerd
- Windows updates uitgevoerd
- Virusscan en malware scan uitgevoerd
- Verschillende windows services uitgezet (niet willekeurig gekozen natuurlijk, maar alleen de services die op verschillende posts worden aangedragen)
- Checkdisk uitgevoerd
- Virtueel geheugen gereset
- In CMD: sfc scan en DISM scans
- Geprobeerd handmatig processen die een hoge disk usage hebben aan te pakken

Waarschijnlijk vergeet ik nog een paar dingen, maar ik denk dat het veilig is om te zeggen dat ik de 'standaard' oplossingen geprobeerd heb. Overigens heeft DISM ScanHealth wel een probleem aan het licht gebracht, maar het oplossen van dit probleem heeft de 100% disk usage niet opgelost. Misschien ook interessant is dat na het restten van het virtueel geheugen, deze nu een grootte heeft van 1648 MB van de aanbevolen 1648 MB. In alle voorbeelden die ik zie zit daar altijd een verschil tussen.

Na mijn hele verhaal was ik eigenlijk van plan om Windows opnieuw te installeren, maar ik hoop dat er iemand is die nog een aantal ideeën heeft en die me wilt helpen.

Alvast bedankt,

Thomas
 
100% disk usage wil zeggen dat je schijf boordevol is.
Verwijderen van data en programma's is dan een optie.
Verwijderen wil voor data zeggen, op een externe schijf zetten.
Ik adviseer je een een maat grotere SSD schijf te kopen en die er in te zetten.
Van je schijf een kopie maken naar de nieuwe schijf.
Je hebt dan meer ruimte en hij wordt een onwaarschijnlijk stuk sneller.
 
Laatst bewerkt:
Oh dat was ik nog vergeten, ik heb 827 Gig vrij op een schijf van 930 Gig, dus dat valt wel mee:d
 
Welk proces zie je dan bovenaan staan in Taakbeheer als je sorteert op Schijf?
 
Wisselt heel erg, op dit moment system met 0,1 MB/s. Eigenlijk (bijna) alle processen die bovenaan kunnen staan hebben 0,1 MB/s
 
Eigenlijk alles op die pagina heb ik inderdaad geprobeerd. Ik heb geen chrome en skype geïnstalleerd staan, dus dat kan het probleem niet zijn. Bedoelt u dan dat mijn harde schijf kapot kan zijn?
 
Oudere 5400 toeren laptopschijf?

Kan nog iets zijn met Windows 10 telemetrie.
 
Het is inderdaad een 5400 tpm schijf. Voor zover ik me kan herinneren is het probleem er niet vanaf het begin geweest. Zou het dan door een Windows update gekomen zijn?
 
Ik heb op een laptop hetzelfde probleem; bij mij kwam het voornamelijk door het gebruik van iCloud. Verwijderen ervan loste het niet helemaal op (hij blijft vrij lang reutelen) maar na een paar minuten zakt het onder de 100%, en dan gaat het weer een stuk beter. Dus de vraag: gebruik je Cloud applicaties op de laptop?
 
Ik heb dropbox geïnstalleerd staan, maar deze processen staan in taakbeheer op 0 MB/s. Ik heb nu taakbeheer in de gaten gehouden. Ik denk dat alle stappen die ik oorspronkelijk gedaan heb, toch een soort van effect gehad hebben, want het valt me nu op dat de 100% een paar minuten na het opstarten inzakt naar een paar procent. Daarna blijft een het tijd instabiel met een gebruik tussen de pak en beet 20 - 50%. Nu staat de laptop een minuut of tien aan met alleen mijn browser en taakbeheer open, en nu varieert het tussen de 0 en 3 %. Het opstarten van bijvoorbeeld CCleaner zorgt voor een korte piek naar 50%, maar dan stort het weer in naar 2%.

Ben ik misschien te voorbarig geweest met mijn vraag, en is dit normaal gedrag van een harde schijf? Ik heb ergens nog steeds het gevoel dat er iets niet goed is, omdat het opstarten nog wel steeds langzaam gaat, en ik net na het opstarten nog steeds last blijf houden van 100% gebruik. Ik heb vrij weinig software geïnstalleerd staan en ik heb alle onnodige achtergrond software uitgezet bij het opstarten.
 
Zet de weblink van Speccy hier neer, zie m'n sig, weten me welke hardware het is, wordt nu zomaar wat roepen.

Schaf een SSD aan en zet die erin zoals al eerder was geadviseerd, kosten niet zo veel meer en schiet het ook wat op.
 
Heeft u de indexing op de HD al uitgezet en natuurlijk ook de search-service
Een andere vertrager kan tips en suggesties van windows 10 zijn: ga naar Instellingen , System, Meldingen en acties en zet daar dan in ieder geval de “Tips en suggesties over Windows weergeven” uit.
Ga in Ccleaner naar tools-startups en zet daar alles uit wat niet echt nodig is
 
https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/
Controleer de harde schijf eens, een SSD erin zou ook nog kunnen.

En idd, in opstarten hoeft alleen items te staan over drivers, anti-virus en een eventueel back-up tool.
Ook bij de geplande taken staat er een hoop in wat niet hoeft, vooral het syncen met een cloud opslag )One-Drive) vertraagd de boel, zo ook die .... van Adobe.

Ook gebruik je AVG wat ook vertragend zou kunnen werken, hoeft niet maar toch, Windows Defender doet tegenwoordig niet meer onder voor 3e party AV's.
 
https://radar.avrotros.nl/forum/computers-f37/trage-laptop-t151608.html

Gevalletje waarvan de schijf ca 85% vol is, komt aardig in de buurt van jouw melding.
Rete traag...

Je schreef:
Voor zover ik me kan herinneren is het probleem er niet vanaf het begin geweest.

Als dat zo is lijkt me in ieder geval wel vast te stellen: Hoe vol was jouw schijf net na de eerst installatie?
Ik vermoed << 85% ?
Maar dat weet jij beter.

Dat zou een verklaring kunnen zijn waarom het systeem zo traag is geworden. De kop van de harde schijf moet zo veel op zoek naar lege plekjes... dat maakt het systeem traag.
 
@route99
Was ook mijn eerste reactie, maar na bericht #3 werd dat idee snel de wereld uit geholpen
 
Een SSD gaat vast en zeker helpen....

Hoe heb je dit gemeten: 100% disk usage. ?

Maar kijk toch nog eens naar de video drivers, soms kan een versie eerder een veel betere performance geven.
Heb ook wel eens een super traag reagerend systeem gehad, wat uitzoeken met die videodrivers bracht de uitkomst.


Maak anders eens een image van de totale schijf met bijv Macrium Reflect Free oid op een externe schijf, de data zul je elders al wel hebben...
En doe dan een clean install dan kun je iig checken of het daar aan lag.
Ben je daar best tevreden over... zat er toch iets fouts in de vorige installatie .
Je kunt dan nog altijd naar een SSD gaan.
Aan jou de keuze.
 
Ik lees nergens hoeveel geheugen er in zit.
Als het windows 10 64 bit versie betreft en het geheugen is kleiner dan 2gb dan is de kans groot dat ie permanent staat te swappen en dus 100% schijf gebruik geeft.
Een andere veroorzaker kan zijn een AV-pakket anders dan Defender.
Niet dat Defender nu zo super is (maar tegenwoordig wel goed genoeg), maar sommige av-pakketten maken heftig gebruik van de HD.
Dus iets ander dan defender: zet dat andere pakket uit of uninstall het en kik wat er gebeurt.
Wordt er alleen Defender gebruikt, zet dan de automatische scan van de HD uit. Defender scant namelijk automatisch de HD bij het starten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan