• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

adres opsplitsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Indus

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2017
Berichten
27
beste mensen,

ik heb de zoekfunctie gebruikt om antwoord op mijn vraag te krijgen. Dit is echter niet gelukt.

Wat ik wil is om een adres op te splitsen in straat, huisnummer en huisnummertoevoeging middels vba.

Dus bijv. Domela Nieuwenhuisweg 2c 5065 AC Alphen aan den Rijn.

Wat ik zou willen als ik =straatnaam(A1) intoets dat ik Domela Nieuwenhuisweg krijg.

=huisnummer(A1) => 2
=huisnummertoevoeging(A1) => c
=postcode(A1) => 5065 AC
=plaatsnaam(A1) => Alphen aan den Rijn

Dit middels een vba functie.

groeten
 
Voor het opsplitsen van adressen in Excel VBA kan je veel vinden op het internet. Hou er wél rekening mee dat je dit nooit voor 100% van de alle gevallen correct doet. Bijvoorbeeld "Plein 1813" in Den Haag is zo'n voorbeeld. Meestal geef ik vraagstellers een wedervraag. Want wáár krijg jij je input vandaan? Soms is het namelijk eenvoudiger om vanaf de bron er gelijk voor te zorgen dat je alles gesplitst krijgt zoals je dat voor ogen hebt.
Daarnaast is het wél van belang voor de helpers om te weten hoe de adres-string er EXACT uitziet. Met een beetje mazzel zijn de "velden" gescheiden met komma's. Dan wordt het spelletje een stuk eenvoudiger namelijk.
 
Laatst bewerkt:
Daarnaast is het wél van belang voor de helpers om te weten hoe de adres-string er EXACT uitziet.
Ginger heeft de vraag denk ik niet helemaal goed gelezen, want je voorbeeldje lijkt mij duidelijk genoeg ("Domela Nieuwenhuisweg 2c 5065 AC Alphen aan den Rijn.")
Maar het probleem dat je met deze string gaat krijgen, is inderdaad op basis van straatnamen als "Plein 1813" en "Plein 4045"; hoe moet de splitsfunctie weten dat 1813 niet huisnummer 1813 op de straat "Plein" is? Je zou nog wel een functie kunnen verzinnen die naar een 4-cijferige string zoekt (de Postcode) maar dat gaat hier dus al de teil in.... En huisnummer toevoegingen zitten ook niet overal bij. Kortom: je zal een hele ingewikkelde werkwijze nodig hebben. Ik zou zeggen: doe er op zijn minst een voorbeeldje bij, met alle mogelijke afwijkingen die je kan verwachten. Dan kunnen we eens kijken wat er mogelijk is.
 
Ginger heeft de vraag denk ik niet helemaal goed gelezen
Octa, is vrees toch van wel. ;)
Want in deze quote...
Dus bijv. Domela Nieuwenhuisweg 2c 5065 AC Alphen aan den Rijn
...staat toch écht "bijvoorbeeld". Dit is dus in mijn ogen een bij deze vraag ingetikte regel en wellicht niet 100% identiek aan hoe de TS deze in zijn of haar Excel document heeft staan. Het zou zo zonde zijn als uiteindelijk bleek dat er wél komma's in de string stonden. Toch? :D
 
Het voorbeeld is een voorbeeldstring van een adres, lijkt mij. Niet een mogelijke indeling :). Daarom heb ik ook om een uitgebreid bestand gevraagd :D.
 
beste mensen,

sorry voor de late reactie.

Ik heb een bestand met fictieve adressen als bijlage ingevoegd.
 

Bijlagen

  • adres voorbeeld.xlsx
    9,5 KB · Weergaven: 28
Een optie met formules.
 

Bijlagen

  • adres voorbeeld (AC).xlsx
    11,2 KB · Weergaven: 38
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan