• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

excel VBA zoeken en selecteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

JeTu

Gebruiker
Lid geworden
10 mei 2017
Berichten
19
Ik heb een jaarkalender gemaakt waarbij ik na de keuze van de maand en het jaartal de datumgetallen automatisch invul. Dit werkt perfect

Mijn vraag: De feestdagen te kleuren. De dagen zijn vast ingesteld in de cellen A3 tot A9, beginnende met maandag.
De eerste dag van de maand kan dus variëren van maandag tot zondag.
Deze dagen worden dus automatisch ingevuld in de kolommen B, D, F, H, J en soms L naargelang de lengte van de maand(5 of 6 weken).
Nu zou ik willen de cijfers van de feestdagen In een rode kleur zetten. (1 januari, Pasen, enz) .
Ik heb geprobeerd de cellen B3 tot L9 te selecteren en dan via zoeken in de selectie de gevraagde dag bv: 1 te vinden en deze cel te selecteren.
Dan zou ik via een if functie de geselecteerde cel en de maand vergelijken en de tekst kleuren als het een feestdag is. Bv als de cel de waarde 1 heeft en de maand is januari, mei of november dan zou die 1 in kleur moeten komen te staan.
Dit lukt mij echter niet.

Mijn vba-code is :
Range("B3:K9").Select
Selection.Find(What:="1").Activate

Heeft iemand raad of een betere idee om alle feestdagen een rode kleur te geven.
 
Zonder voorbeeld bestandje zou ik zeggen maak gebruik van Voorwaardelijke Opmaak.
 
Bedankt voor de reactie, maar ik kan het niet oplossen via de voorwaardelijke opmaak.

Ik heb het op een andere manier kunnen oplossen, maar kan Pasen als feestdag niet opmaken. Ook heb ik daardoor een probleem met Paasmaandeg en O.L.Heer-Hemelvaart.

Misschien zijn de oplossingen nogal ver gezocht. Ik heb nog maar weinig ervaring met VB.
Heeft iemand een eenvoudigere oplossing voor mijn probleem.
Iedere feestdag wil ik in een rode kleur.

VB in bijlage
 

Bijlagen

  • Map1.xlsm
    19,8 KB · Weergaven: 30
bedoel je zoals dit voorbeeldje?
 

Bijlagen

  • Mijn Kalender.xlsx
    37,1 KB · Weergaven: 36
Ja dit is ook wat ik wil maar op basis van een maandkalender.
Mijn betrachting is enkel te programmeren in VB.
Daarom mijn vraag of het eenvoudiger kan geprogrammeerd worden en hoe ik Pasen daarin kan opnemen.(Pasen, Paasmaandag en O.L.Heer-Hemelvaart)
 
Laat me toe te stellen dat ik van gans uw verhaal geen bal versta.

Hoe kunnen nu de dagen vast ingesteld zijn en toch altijd beginnen op een maandag?

Hier is een voorbeeld dat waarschijnlijk niet aan uw verwachtingen zal voldoen maar het kan een aanzet zijn voor hetgeen je wil.

Met een betere uitleg kunnen we u misschien beter helpen.
 

Bijlagen

  • maandkalender maken vba.xlsm
    27 KB · Weergaven: 45
Dit is juist wat ik zocht.

Mijn bijlage was maar een voorbeeld om datums te vinden en te kleuren.

U voorbeeld Is wel veel duidelijker en korter.

Bedankt iedereen voor de reacties
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan