• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Combineren verschillende waarden in één formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

jesper2019

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2019
Berichten
29
Geachte lezers,

Eerst even de uitleg. Ik maak gebruik van vijf verschillende kolommen. In kolom A staat datum I, in kolom B de datum van vandaag. Kolom C bevat het tijdsverloop tussen deze twee datums. Kolom D bevat het aantal stappen.
Wat ik uiteindelijk wil bereiken is dat er automatisch berekend wordt (aan de hand van het tijdsverloop en het aantal stappen) welk percentage gehanteerd dient te worden.

Mijn berekening bevat 4 verschillende soorten categorieën, namelijk:

1. Is het tijdsverloop tussen de 0-6 maanden, minder dan 10000 stappen, dan een percentage van 100%
2. Is het tijdsverloop tussen de 6-12 maanden, het aantal stappen minder dan 25000, dan is het percentage 92%
3. Is het tijdsverloop tussen de 12-24 maanden, het aantal stappen minder dan 50000, dan is het percentage 82%
4. is het tijdsverloop meer dan 24 maanden en het aantal stappen meer dan 50000, dan dient het percentage 72% te zijn.

Ik kom niet verder dan het volgende document. De door mij gehanteerde formule is overigens niet goed, omdat ik de waarde ONWAAR altijd op 72% heb staan (maar ik weet niet hoe dit juist te krijgen).

Is het mogelijk om één formule te maken waarin de bovenstaande categorieën allemaal meegenomen worden of dient dit uitgesplitst te worden naar 4 verschillende berekeningen? Hiermee bedoel ik dat ik de datum I invul en het aantal stappen, en dat de formule direct op zoek gaat binnen welke categorie het valt en het bijbehorende percentage als waarde geeft in kolom E?

Met vriendelijke groet,

Jesper
 

Bijlagen

  • Test formule berekenen percentage.xlsx
    9,4 KB · Weergaven: 15
Voorbeeld voor E2
Code:
=als(en(c2<6;d2<10000);1;als(en(c2<12;d2<25000);0,92;als(en(c2<24;d2<50000);0,82;als(en(c2>=24;d2>=50000);0,72;0,72))))
 
Laatst bewerkt:
QUOTEN is niet nodig. De veel grotere knop reageer op bericht (of tekstvak snel reageren onderaan de pagina ) is hiervoor bedoeld.

On-topic: de voorwaarden zijn niet compleet toch? Welk percentage moet gehanteerd worden als:
1. het tijdsverloop tussen de 0-6 maanden is, bij MEER dan 10000 stappen;
2. het tijdsverloop tussen de 6-12 maanden is, het aantal stappen MEER dan 25000;
3. het tijdsverloop tussen de 12-24 maanden is, het aantal stappen MEER dan 50000;
4. het tijdsverloop meer dan 24 maanden is en het aantal stappen MINDER dan 50000.
 
Laatst bewerkt:
Beste AlexCEL,

Mijn excuses voor het gebruiken van de quote functie. Ik was er niet van bewust dat het op een andere manier kon.

Ik denk dat u gelijkt heeft. De voorwaarden zijn niet compleet. Indien het ingevulde aantal stappen het maximum aantal stappen in een categorie te boven gaat, dan dient er aangesloten te worden bij de categorie waar het aantal stappen wel binnen valt. Het tijdsverloop doet er in dit geval niet meer toe.

Wat ik voor ogen had is:

1. het tijdsverloop tussen de 0-6 maanden is, MEER dan 10000 stappen;
Bijvoorbeeld: indien de tijdsverloop 0-6 maanden betreft, maar het aantal stappen tussen de 10000 en 25000, dan dient het in categorie 2 te vallen.

2. het tijdsverloop tussen de 6-12 maanden is, het aantal stappen MEER dan 25000;
Bijvoorbeeld: is het aantal maanden bijvoorbeeld 8, maar het aantal stappen meer dan 50000, dan valt dit in categorie 4.

3. het tijdsverloop tussen de 12-24 maanden is, het aantal stappen MEER dan 50000;

4. het tijdsverloop meer dan 24 maanden is en het aantal stappen MINDER dan 50000.


Mijn excuses voor de gebrekkige uitleg. Hopelijk is dit duidelijker.
 
En wat als tijdsverloop > 24 maanden en stappen zijn bijvoorbeeld 12.000. Wat is dan het percentage?

Sorry voor mijn vragen, maar ik probeer de voorwaarden goed duidelijk te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Voor mij wordt het niet duidelijker.
Zie nog veel hiaten in voorwaarden.
Maar met EN, OF en NIET moet je ze kunnen afdenken dunkt me.
 
Dat is echt mijn fout, sorry. Ik ga proberen het met voorbeelden duidelijker te maken:

Het tijdsverloop is in beginsel leidend, tot dat het aantal stappen het in de categorie bijbehorende maximum overstijgt. Is het aantal stappen echter lager dan het bijbehorende minimum aantal stappen in een categorie, dan verandert dit de categorie niet.

1. het tijdsverloop tussen de 0-6 maanden is, bij MEER dan 10000 stappen;
Bijvoorbeeld: indien de tijdsverloop 0-6 maanden betreft, maar het aantal stappen tussen de 10000 en 25000, dan dient het in categorie 2 te vallen.

2. het tijdsverloop tussen de 6-12 maanden is, het aantal stappen MEER dan 25000;
Bijvoorbeeld: is het aantal maanden bijvoorbeeld 8, maar het aantal stappen meer dan 50000, dan valt dit in categorie 4.

4. het tijdsverloop meer dan 24 maanden is en het aantal stappen MINDER dan 50000.
Indien de tijd meer dan 24 maanden betreft, maar de stappen minder dan 50000, dan verandert de categorie niet

Ik hoop echt dat ik het hiermee duidelijk kan maken. Mijn excuses voor de veroorzaakte verwarring.
 
We komen er uiteindelijk wel uit gok ik. Zou je (in bijlage) de volgende tabel met percentages eens in willen vullen, dan hebben we volgens mij alles duidelijk en kan er een geschikte formule gevonden worden.

mnd\stappen0-10.000 st10.000 - 25.000 st25.000 - 50.000 st>50.000 st
0-6 mnd????
6-12 mnd????
12-24 mnd????
>24 mnd????
 

Bijlagen

  • Test formule berekenen percentage (AC).xlsx
    11 KB · Weergaven: 9
Beste AlexCEL,


Als bijlage heb ik de tabel toegevoegd met de bijbehorende percentages. Het lukte mij alleen niet om de tabel in dit bericht te plaatsen, waarvoor mijn excuses.
 

Bijlagen

  • Test formule berekenen percentage (AC) (1).xlsx
    11 KB · Weergaven: 11
Dank, dit verduidelijkt een hoop.

Ik kom nu op deze formule (cel E2):
Code:
=ALS(OF(C2>=24;D2>=50000);72%;ALS(OF(C2>=12;D2>=25000);82%;ALS(OF(C2>=6;D2>=10000);92%;100%)))
 
Dit is precies zoals ik het bedoelde. Ik wil jullie hartelijk bedanken voor de hulp!
 
Met een index/vergelijken formule lukt het ook aardig.
Vind ik persoonlijk beter leesbaar als een 3maal ALS/OF geneste formule
 

Bijlagen

  • Test formule berekenen percentage (AC) (2).xlsx
    11,4 KB · Weergaven: 10
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan