cpu overleden ? ventilator vervangen. PC start niet meer op.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ropw

Gebruiker
Lid geworden
12 apr 2017
Berichten
192
In het kort. Mijn PC gaf en toe wat bijgeluiden bij het opstarten. Deed ik een herstart dan was het geluid meestal wel weg. Na opening zag ik dat de cpu ventilator niet meer draaide. De schoepen zaten bijna vast aan de koelribben en kon ook niet meer vrij draaien. De ventilator losgehaald, nagekeken en schoongemaakt. Ook de kleefpasta onderzijde schoongemaakt, waarvan ik even dacht dat het viezigheid was. Hoewel de schoepen nog niet vrij konden ronddraaien, weer gemonteerd en de pc weer gestart. Dat ging nog even goed, maar de CPU ventilator draaide nog niet. Bij opnieuw starten draaien de overige ventilatoren prima, waarna de PC in een lus komt, maar de pc wil niet meer doorstarten. geen beep of beepjes meer. Nog overtuigd dat het aan de defecte ventilator lag, een nieuwe besteld en geplaatst. Maar resultaat blijft hetzelfde. PC start niet meer op. Alle onderdelen losgekoppeld (schijven-videokaart-geheugen-dvd speler), maar wederom geen doorstart. Het batterijtje op moederbord vervangen. Is het schoonmaken van de CPU ventialtor (en monteren zonder kleefpasta) de PC noodlottig geworden? Wie weet raad?
 
Laatst bewerkt:
Koelpasta is een kleverig goedje en er kan een klevende lijmlaag onder het koelelement zitten, wrijven zonder demonteren zou de pennen van de processor kunnen beschadigen. Zit de grendel daarvan nog vast en de processor recht? Is er met koelpasta kortsluiting gemaakt onder de processor? Een beetje moeilijk om te ontdekken wat je zal hebben gedaan.

Koelpasta vult minuscule oneffenheden op en een zo dun aangebrachte laag maakt nauwelijks verschil met geen koelpasta gebruiken. Ik gebruik het zelf dan ook niet altijd moet ik bekennen. Je kan altijd de temperatuur nog controleren met een hulpprogramma zoals Speccy of Open Hardware Monitor. Dat kan je dus niet verkeerd gedaan hebben.

De ventilator hoort op een bepaalde aansluiting en niet een ventilator aansluiting voor een kast ventilator. Kijk nog eens of deze goed op de pennetjes zit. Zonder harde schijf of geheugen start de computer niet op, is het geheugen in de juiste bankjes geplaatst? Misschien moet de BIOS op standaard waarden gezet worden na het vervangen van de batterij of bij UEFI firmware in een andere modus. Controleer de batterij dan eerst nog even en herplaats deze. Bekijk de weinige kleinere condensatoren (stroomverdelers) die op het moederbord zitten, de in drieën gedeelde bovenkant van de zwart/zilver kleurige torentjes mag niet bol staan en de hulzen niet los zitten of brandsporen hebben. Deze condensatoren zijn onderdeel van het circuit dat zwakstroom maakt voor het moederbord.

Als de fan al helemaal vast zat dan is een doorgebrande processor natuurlijk een mogelijkheid. Weet verder ook niet.
 
Bedankt Alfred, jouw tips even nagelopen, maar nog zonder resultaat. zwart/zilverkleurige torentjes zijn niet bekend in mijn pc. In Bios kan ik niet komen, omdat de enige repeterende activiteit is dat de ventilatoren even draaien.
 
geen beep of beepjes meer
Mag daaruit geconcludeerd worden dat die er voorheen wèl waren..?
Zo ja, maak de pc dan eens compleet stroomloos.
Voeding uitschakelen en de stekker voeding uit het stopcontact halen en daarna een paar x op de powerknop drukken.
Daarna 220V weer aansluiten, voeding aanzetten en nog eens proberen.
Kijk voor de zekerheid welke jumper op het moederbord de CMOS reset-jumper is en gebruik die om je BIOS te resetten naar fabriekswaarden.
Probeer daarna nog eens op te starten...
Processor gaat vrijwel nooit kapot, deze is nl. thermisch beveiligd maar jouw beschrijving wijst erop dat het moederbord niet door de POST komt ( omdat de piepjes verdwenen zijn )...
In het slechte geval zou het probleem nog in de voeding of het moederbord zelf kunnen zitten dus eerst maar eens proberen.
Succes :thumb:
 
dank ook voor jouw meedenken Scrapheap. Normaal zijn de beepjes bij het opstarten wel aanwezig. Mijn monitor blijft zwart, geen pixeltje te bekennen. Er is geen enkele activiteit, behalve dan de fans. geen idee waar de CMOS jumper zit om het bios te resetten. Hoe herken ik deze?
 
Herplaats de videokaart eens. Dus eruit halen en weer terug plaatsen en zorg ervoor dat deze stevig op zijn plek zit.
Zo heb ik een dergelijk probleem eens verholpen.
 
dank Edmoor, maar jammer genoeg geen oplossing voor mij.
 
Niet geschoten is altijd mis :)
 
Hoe herken ik deze?
Kijk op het moederbord naar merk en type, dit vindt je meestal op het moederbord, boven het slot van de videokaart.
Als je dat weet kun je op de support website van de fabrikant de handleiding van het moederbord downloaden, daarin staat bij de layout ook vermeld welke jumper voor de CMOS reset is.
Deze jumper wordt vaak aangeduid met JBAT1 maar kan op jouw moederbord anders heten..
MSI-H61-CMOS_Jumper.jpg
 
prima informatie. Bij mij heet hij ook JBAT1, maar zat verstopt onder de videokaart, evenals de knoopbatterij. Op de site van de fabrikant moederbord kon ik enige uitleg hierover niet ontdekken, maar bij een instructiefilmpje op andere site heb ik de jumper van links naar rechts op de drie pennetjes verplaatst, stroomkabel er weer op voor 10 seconden, daarna stroom weer losgekoppeld en jumper op de originele plaats gezet. resultaat nu: bij aanzetten draaien de fans helemaal niet meer! Ik denk dat ik hem maar naar de reparatieafdeling van de mediamarkt (weliswaar bij Paradigit aangeschaft, maar die zitten niet meer in Amsterdam) breng, in de hoop dat ze hem kunnen reanimeren. Bedankt tot zover
 
Dan ga ik toch denken aan:
a) defecte voeding
b) defect moederbord.
Ik kan me nl. niet voorstellen dat de processor kapot is, dat heb ik in > 25 jaar nog niet meegemaakt... :rolleyes: maar het zou kunnen hoewel die kans zeer minimaal is.
 
De fans draaien weer. ik was zo stom om de aan/uit schakelaar op UIT te zetten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan