Opmaak dynamische tabel vanuit Excel met link

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nesmelliw

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 aug 2019
Berichten
1
Goedemiddag,

Ik probeer een drietal tabellen vanuit Excel in Word te importeren t.b.v. het automatisch genereren van offertes vanuit een Excel invullijst, maar ik loop met de opmaak tegen een aantal zaken aan. De tabellen zijn gezamenlijk een investeringsoverzicht dus hier worden prijzen en optellingen weergegeven. Voor elke tabel geldt dat het aantal regels dynamisch is, dus afhankelijk van de input van de gebruiker in Excel.

Nu wil ik dat de tabellen worden weergegeven in de huisstijl van het bedrijf waar ik werk en dat de tabellen niet gesplitst worden wanneer het zo uit komt dat niet alle informatie op een enkele pagina past. Een enkele tabel zal nooit meer informatie bevatten dan een enkele pagina, maar gezamenlijk is deze kans een stuk groter (0 tot 20 regels per tabel). Ik wil dus dat als tabel 1, 2 en 3 niet samen op een enkele pagina passen, de niet passende tabel naar de volgende pagina springt.

Ik heb al een aantal opties geprobeerd maar alles geeft zijn eigen unieke probleem:

  • Het importeren van een niet-opgemaakte tekst / Unicode-tekst: Ik kan in eerste instantie in Word de huisstijl toepassen d.m.v. de opmaak opties, maar zodra er regels bij komen (dynamische tabel) worden deze regels gereset naar de kale onopgemaakte tabelvorm.
  • Het importeren van opgemaakte tekst (RTF) / Opmaak van bron behouden: In kan in Excel de huisstijl toepassen en het feit dat de tabel dynamisch is geeft geen problemen met de huisstijl. Alleen kan ik niet voorkomen dat tabellen worden gesplitst over pagina's want het uitzetten van de tabeleigenschap 'rij eventueel splitsen bij nieuwe pagina' wordt gereset bij het updaten van de koppeling, en daarmee de opmaak.
  • Het importeren van de tabel als afbeelding: Dit leek in eerste instantie het beste van beide werelden. Afbeeldingen worden netjes langer/korter afhankelijk van de Excel input en de 2e/3e tabellen springen automatisch naar een nieuwe pagina wanneer het geheel te lang wordt. Alleen wat blijkt; bij het het verplaatsen van de Word-Excel gekoppelde bestanden, wat een vereiste is voor de werkwijze van ons bedrijf (Projecten in eigen mappenstructuur), wordt na het 'herkoppelen' van de Word-Excel link (d.m.v. een macro) de range van de cellen die de afbeelding vormen door elkaar gegooid. Excel pakt een greep uit de eerste cellen van de op dat moment actieve sheet en pakt voor alle drie tabellen deze range. Dit maakt deze oplossing voor mijn toepassing onbruikbaar.

Knipsel.PNG

Het enige wat ik zelf nog kan verzinnen is het importeren van een tabel met opmaak van bron behoud en afhankelijk van de hoeveelheid inhoud per tabel, x aantal lege tabel regels tussen te voegen/verwijderen d.m.v. een macro. Maar dit lijkt mij een erg omslachtige methode en het lijkt mij dat dit slimmer moet kunnen.

Na flink wat gegoogle kan ik nog geen alternatieve oplossingen vinden en hoop ik dat iemand van jullie de gouden tip voor mij heeft. Ik kan mij niet voorstellen dat ik de enige ben die opgemaakte tabellen uit Excel in Word niet wil laten splitsen.

Alvast bedankt!
 
Ik kan mij niet voorstellen dat ik de enige ben die opgemaakte tabellen uit Excel in Word niet wil laten splitsen.
Dat weet ik niet; met de optie <Koppen herhalen> ziet het er prima uit. Dus de meeste mensen zullen er geen last van hebben. Ik in ieder geval nog nooit :). Doe er eens een voorbeeldje bij (liefst met alle opties die je hebt geprobeerd) want ik sta niet te popelen om eerst urenlang zelf voorbeelden in elkaar te flansen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan