• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel formule bepalen

Status
Niet open voor verdere reacties.

nielsdevries123

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 aug 2019
Berichten
1
Goedenavond,

Kan iemand mij helpen met het bepalen welke formule ik moet gebruiken?

Xabcd
1Percentage:30%70%0%
22001503020
3Moet worden:601400
4Verschil-9011020
5Beschikbaar302020
6Mutatie:
7
8

In de bovenstaande tabel wil ik in rij 6 de mutatie die zal moeten plaats vinden door een formule laten berekenen. Hier voor heb ik de volgende gegevens: In A2 staat de som van wat er totaal in bezit is. In rij 1 staat wat het moet worden in %. Dus dan word er in Rij 3 voor bijvoorbeeld B3 berekend: 200 (het totaal) * 30% = 60. Dit is hetgeen wat het moet worden. In Rij 4 staat dan de mutatie die moet gaan plaats vinden om het "ideaal" te bereiken. Voor B3 dus -90. In rij 5 staat vervolgens het maximale bezit dat verschoven kan worden, dus wat daadwerkelijk gemuteerd kan worden. Welke formule moet ik dan in rij 6 invullen zodat het met de beschikbare beweegbare middelen (dus het totaal van rij 5), het meest in de buurt komt van het "ideaal" zoals in Rij 3 gesteld word. Wij horen het graag, want wij komen er niet uit! Alvast bedankt
 
Hoe krijg je zo'n mooi tabelletje hier geplaatst? Het is wel een beetje onmogelijk om er een formule in te plaatsen. Misschien kunnen jullie er even een Excelbestand van maken en hier uploaden.
 
Het helpt ook wel als je even de gewenste uitkomsten in rij 6 neerzet...

Begrijp ik goed als je een verschilt van -90 wilt, en er maar 30 "beschikbaar" is, de maximale mutatie slechts -60 is?
Wat heeft prioriteit? M.a.w. welke van de kolom b, c of d moet het dichtst bij het "ideaal" liggen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan