• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Spreidingsdiagram

Status
Niet open voor verdere reacties.

Burnitall

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2007
Berichten
19
Ik heb een sheet met een aantal kolommen en rijen gevuld met ogenschijnlijk willekeurige getallen, zowel positief als negatief. ( sheet bijgevoegd )
Binnen deze matrix komen er vaak de zelfde getallen voor. En deze getallen zou ik dan graag in een spreidingsdiagram willen laten zien.
M.a.w Als ik het getal 1,2 zoek en deze komt bv 10 keer voor dat ik dan 10 stippen in het diagram te zien krijg.

Ik hoop dat dit mogelijk is.
Alvast bedankt.

Burnitall
 

Bijlagen

  • Data uit matrix in spreidingsdiagram.xlsx
    30,1 KB · Weergaven: 16
Excel vindt jouw dataset niet zo heel erg goed. En dan valt er moeilijk een grafiek van te maken.

Knipsel.JPG
 
Bijgesloten een opdate op wat cow18 reeds aanbracht
Ik heb:
a) van je tabel een "Tabel" gemaakt zodanig dat wanneer je er rijen aan toevoegt alles automatisch aangepast wordt
b) de lijst dynamisch gemaakt volgens gevonden min & max in de tabel
c) er zijn nu evenveel getallen in de tabel als in de lijst, zie groene cellen


Maar is dit wat je vroeg?
Want je schreef
Als ik het getal 1,2 zoek en deze komt bv 10 keer voor dat ik dan 10 stippen in het diagram te zien krijg.
Hier is dat dus niet zo ?!!?
5 komt er 23 keren in voor, dus staat er één stip bij (5,23) in het XY grafiekje en geen 23 stippen in het diagram.
Trouwens hoe moeten die 23 stippen dan staan?
In een cirkel, een rij, vertikaal, horizontaal, willekeurig, ... ... ...
 

Bijlagen

  • Data uit matrix in spreidingsdiagram_3.0.xlsx
    59,3 KB · Weergaven: 13
Oke. Ik zie dat ik de verkeerde sheet heb mee gestuurd. In ieder geval wel mijn dank voor de tijd die er ingestoken is.

De sheet die ik nu heb geupload is juist, denk ik. ( ik ben niet zo'n excel geleerde dus ).. Deze heeft een rij met maanden en een kolom met jaartallen.
Waar ik dus eigenlijk naar zoek is dat dat als ik in cel O2 een getal opgeef, bijvoorbeeld 0,5 in een (spreidings)grafiek alle cellen worden geprojecteerd, als stip, met dit getal.
Het getal 0,5 staat in cel B2 , maar ook in cel B15 en C74 en in nog 7 andere cellen. Het zou toch mogelijk moeten zijn om deze cellen in een grafiek te projecteren of vraag ik nu iets onmogelijks...

Ik hoor graag of er een oplossing is.

Fijn weekend verder.
Burnitall1

Ohja. In kolom B staan ergens cellen met groene hoekjes. Ik heb geen idee wat daarmee aan de hand is. Misschien dat niet alle cellen als "getal" aangeduid in celeigenschappen.
 

Bijlagen

  • Data uit tabel in spreidingsdiagram.xlsx
    33,5 KB · Weergaven: 13
Een spreidingsgrafiek heeft een X en een Y as.
In de Y-as komt het gevraagde getal, dus vb 0.5
In de X-as komt dan de combinatie van gevonden maand & jaar
Correct?

Dus zal je een aantal stippen zien op één horizontale lijn.
Aangezien de jaren van 1706 tot nu gaan zouhet kunnen zijn dat visueel die grafiek niets voorstelt omdat de verdeling op de X-as niet leesbaar zal zijn.

Maar first things first: is dit wat je voor ogen hebt??
 
In wezen wel ja.
Op zich maakt dat ook niet uit. Het is handig om te zien ( voor mij dan) wanneer er een er een bepaald getal voor komt. ( als je een beter optie hebt dan sta ik daar uiteraard voor open.
Zoals ik al schreef ben ik geen kenner van excel. Ik neem aan dat de X-as van links naar rechts loopt en de Y-as van boven naar onder.
Dan zou dus de X-as de maanden moeten zijn en de Y-as de jaren.
 
Geen idee of dit mogelijk is met formules maar met een beetje vba lukt dat wel.

Vul je getal in cel O2 in
In cel O4 zie je dan hoeveel keer dit getal voorkomt in de tabel
Cols P tem Q zijn dan het resultaat

Een spreiding grafiek MOET getallen in X & Y hebben dus heb ik de maanden als getallen ook moeten voorzien
 

Bijlagen

  • Data uit tabel in spreidingsdiagram-4.xlsm
    49,9 KB · Weergaven: 13
Thanks.
Dit is wel ongeveer wat ik zoek. Jammer dat de maanden niet op de een of andere manier ingevoegd kunnen worden.
Maar hier ben ik voorlopig mee gered. Ik had gehoopt dat het zonder vba mogelijk zou zijn.. Helaas niet dus.
 
Excel kan je altijd wel bij de neus nemen.
Hierbij met maanden langs de x-as.

Allez, niet de échte x-as, dat zijn nog steeds getallen maar:
a) je doet die x-as weg
b) je zet een text box in de plaats
c) je zet daar de maanden met de juiste spacing
klaar is Kees

Natuurlijk zal je de spacing tussen de maanden zelf telkens moeten bijsturen wanneer je de afmetingen van de grafiek aanpast.


Mag ik vragen naar welke data we kijken want ik kan mij niet inbeelden wat in 1706 reeds bijgehouden werd en nu nog... ...
 

Bijlagen

  • Data uit tabel in spreidingsdiagram-4b.xlsm
    51,4 KB · Weergaven: 11
Natuurlijk mag je dat weten.
De data waar je naar kijkt zijn de gemiddelde temperaturen per maand die sinds 1706 zijn bij gehouden. Ik vond een paar jaar geleden de website www.wintergek.nl. Hier worden al deze data en nog mee gepubliceerd die weer bij het KNMI vandaan komen. Ik heb deze gegevens overgenomen en een spreadsheet van gemaakt, zodat je per meerdere jaren deze temperaturen kan bekijken in een grafiek. Ik heb een screenshot bijgevoegd.
Deze werkt als volgt.
In elke rij staat is een lijst beschikbaar van de jaren 1706 tot en met 2020. Je kiest er een jaartal uit en met verticaal zoeken haalt hij de gegevens en uit een ander blad en plaats deze in de cellen links ervan.
De grafiek er onder haalt de gevonden gegevens weer op en laat ze zien. Ik heb voor de screenshot willekeurige jaren gebruikt. Ik heb nog wat andere grafieken gemaakt die bijvoorbeeld alle maanden januari laten zien per 10 jaar. Alleen werk deze nog niet helemaal lekker wat betreft de X-as. Het probleem is hier dat hoe hoger jet jaartal des te meer hij deze as in elkaar schuift. Maar dat is voor latere zorg. Ik vind het voor me zelf al een waardering waard dat ik deze formule goed werkend heb gekregen.


Mocht je twijfelen over de juistheid van het jaartal 1706, wat ik ook deed in het begin, hier onder een url van de knmi pagina waar ze er over schrijven.
https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/eerste-metingen

Nogmaals bedankt. Zelf was ik hier niet uitgekomen. Ik ben ooit wel eens een tijdje geleden bezig geweest met Visual Basis. Maar de kennis die ik toen had opgedaan is deels vervlogen helaas.

Groet
Burnitall
 

Bijlagen

  • Gemiddelde temp per maand.png
    Gemiddelde temp per maand.png
    46,8 KB · Weergaven: 38
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan