Laptop alleen op stroom

Status
Niet open voor verdere reacties.

slavik

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2019
Berichten
417
Hello iedereen,

Kan een laptop na verwijdering van de accu constant op lichtnet stroom werken zonder problemen te krijgen?
grtz,
gilberto :)
 
Ja, dat kan.
 
Niet alleen dat dat kan, maar de laptop zal ook beter presteren.
 
Ik betwijfel of dat waar is. Sommige laptops doen dat niet en het zijn vooral oudere. Eerst navragen of uitproberen. Met de spanning er af de batterij uitnemen, op de startknop blijven drukken en even wachten tot dat de restspanning weg is, dan kijken of die opstart op netspanning. Er zijn ook laptops met een gebrekkige stroom aansluiting, het stekkertje natuurlijk maar zeker ook de opening van de plug zelf en de soldering op de printplaat. Zelf heb ik wel laptops gehad waar het op dat punt mis ging en waar het stekkertje steeds moest worden bewogen of opnieuw ingestoken. De huls waar het stekkertje in steekt moest bij die laptops worden vervangen en was niet te repareren. De vraag "Kan een laptop na verwijdering van de accu constant op lichtnet stroom werken zonder problemen te krijgen?" moet ik beantwoorden met nee. Als het echt moet, maak dan zeker dat de adapter een originele of eentje van goede kwaliteit is en dat de plug ervan niet wordt bewogen of er aan het snoer uitgetrokken kan worden.
 
Thanks for the answers.Ja,wat moet ik ervan denken? Twee antwoorden met ja, een derde antwoord met een artikel op het internet met ook ja met enkele richtlijnen hoe je de accu het best kan bewaren.Alfred met "nee" en begint over oudere laptops.Hoe oud zijn die laptops.Er zijn ook laptops met een gebrekkige stroomaansluiting.Je mag zeker niet veralgemenen.Ook niet te oppervlakkig antwoorden.Zijn dit de goedkopere laptops?Welk merk? Wordt de stekker meermaals uitgetrokken en terug ingestoken?Ik had beter een andere titel gekozen. "Kan een laptop als een desktop worden gebruikt." Ik persoonlijk vind dat er zowel laptops moeten zijn zonder accu, die weinig plaats innemen,waarbij geen aparte monitor moet worden bij aangeschaft en die alleen op het lichtnet werken van 220V.Ik heb 3 laptops die reeds 5 jaren in het stopkontakt blijven zitten. Die staan op mijn bureau en worden nooit verplaatst. Twee laptops worden regelmatig gebruikt, de accu zakt tot 91% bij afsluiting van de laptop en na opnieuw opstarten stijgt de batterij terug tot 100%.De vraag is dus of deze batterijen veel stroom verbruiken? Of wanneer gebruikt een laptop het meest stroom? Met een batterij ingeplaatst of zonder accu
grtz,
gilberto
 
Laatst bewerkt:
Wanneer het over bepaalde laptops gaat dan kan een doorsteekstekker met een verbruiksmeter worden geplaatst en dan zie je het zelf. Een digitale meter in de stoppenkast kan ook het verbruik weergeven. Denk daarbij aan het sluipverbruik van de voedingen, die misschien niet van de spanning gaan bij geen gebruik.

Het apparaat zal het meeste verbruiken bij ontladen batterijen en wanneer deze haast vol zijn. Lithium batterijen moeten de eerder volle cellen weer deels ontladen. Een batterij gaat ook slechter presteren na een bepaalde tijd of een aantal volledige cycli van ontladen en laden. Wat straks wordt gemeten hoeft straks niet meer zo te zijn.

Er zijn wel monitoren met computer ingebouwd. Wat je daarmee mist dat is het muispad en toetsenbordje.
 
Vriendelijk dank voor het snelle professionele anntwoord. Vermits je zelf aangeeft dat een accu na meermaals volledig ontladen en opladen van een volledige cycli slijtage gaat vertonen, en dus ook het meten van een constant electrisch verbruik niet meer overeenstemt ,zal het voor elke batterij anders zijn volgens hun kwaliteit en duurzaamheid.Ik heb wel gelezen wanneer een tablet dat nog aan de stroom blijft hangen,nadat de accu is opgeladen nog steeds stroom verbruikt.Natuurlijk moet men een groot vershil vast stellen tussen een laptop of notebook die alleen op batterij werkt en een laptop die steeds aan het stroomnet hangt. Wanneer je oppert dat een accu die mobiel wordt gebruikt en meermaals op een week wordt ontladen en opgeladen,of een accu die slechts enkele percenten zakt en terug maar enkele percenten stijgt tot hij volledig is opgeladen,zal deze laatste natuurlijk veel minder slijtage ondervinden en dus veel langer meegaan. Er wordt in fora allerlei richtlijnen gegeven hoe de batterij het langst kan meegaan. Dit is alleen goed voor mensen die af en toe eens hun laptop mobiel gebruiken.Degenen die hun laptop dagelijks alleen gebruiken op batterij kunnen deze maatregelen vergeten.De slijtage is onvermijdelijk bij veel mobiel gebruik en dan hebben deze richtlijnen niet veel zin volgens mij.Wanneer de laptop zonder batterij aan het lichtnet hangt verbruikt de laptop rechtstreeks stroom van het stroomnet.Wanneer de laptop met accu aan de stroom hangt wordt hij opgeladen, niet bijzonder veel maar verbruikt ook rechtstreeks stroom van het stroomnet. Vermits de laptop stroom blijft verbruiken ondanks dat de batterij volledig is opgeladen is dit dus de duurste methode.Het is dus raadzaam om de accu uit de laptop te verwijderen nadat hij is ontladen tot 40 % en hem op te bergen in een koele plaats.Maar dan zal je toch nog verplicht zijn om de batterij weer op te laden na een zekere periode.
grtz,
gilberto
 
De vraag is opgelost. De topic mag worden gesloten
grtz,
gilberto
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan