Notepad++ Woorden zoeken en vervangen in meerdere bestanden

Status
Niet open voor verdere reacties.

tinovanommen

Gebruiker
Lid geworden
30 apr 2004
Berichten
71
Goedemiddag,

Ik zou het op prijs stellen als iemand mij kan helpen met de oplossing voor hetgeen in de titel staat.

De volgende pagina heb ik gevonden: https://nl.tipsandtrics.com/how-find-replace-words-multiple-files-752666, ik heb Notepad++ gedownload, maar heb geen idee of het wel geschikt is voor mijn wens. In ieder geval is het mij nog niet gelukt om het met notepad++ te doen, misschien dat ik iets over het hoofd zie.

Ik ken Notepad++ verder helemaal niet, dus het zou fijn zijn als er iemand met enige kennis is van Notepad++.

Los hiervan, zeg ik niet dat Notepad++ voor mij de oplossing hoeft te bieden, want de meest simpele oplossing omarm ik.

Wat wil ik bereiken?

Ik heb een privé-voorraadbestand, met mapjes, en in die mapjes staan foto's van diverse spullen.

Al die foto's hebben een beschrijving, van bv 'boormachine' of 'decoupeerzaag' of wat dan ook.

Alles zit netjes in dozen opgeborgen, en elke doos heeft een eigen nummer.

Als ik nu een bestand open van doos 3, dan ziet het er bv zo uit:

Doos3 - Boormachine
Doos3 - Decoupeerzaag

Het kan zomaar zijn dat er 100 andere dingen in zitten, dus 100 namen.

Nu wil ik de dozen gaan hernummeren, dus wil ik het ook in het bestand hernummeren.

Ik had gehoopt dit met notepad++ eenvoudig uit te voeren was, toen ik het las, dacht ik dat het voor mijn situatie geschikt was.

Ik wil bijvoorbeeld in elke bestandsnaam "Doos3" veranderen in "Doos22". En voor alle andere dozen wil ik ook iets dergelijks doen, en het liefst op de meest eenvoudige manier, dus niet handmatig, dat is te veel werk. En een andere optie dan Notepad++ is dus ook welkom.

Met vriendelijke groet,

Tino
 
In notepad++, Ctrl+Shift+F , zoeken in bestanden.
 
Staan de mapjes op je harde schijf? Staan de foto’s in 1 mapje en waar zijn de dozen. Wat versta je onder de dozen. Echte dozen of is dit een bestand. Wellicht kan je het eea verhelderen.
Ik begrijp niet wat je met notepad wil gaan doen. Dit is een tekstverwerker. Als je goed het eea wil gaan registreren heb je een database achtig product nodig.
 
Beste RogerS en Sytse1,

Ik heb mijn best gedaan om mijn vraag op een duidelijke manier te stellen, maar wat ík soms erg duidelijk vind, is het voor een ander soms niet. Ik heb daarom een fictief mapje aangemaakt, zoals al mijn mappen zouden kunnen zijn.

Doos03.png


Voor de duidelijkheid; In de map "Doos03" staan mapjes met foto's. Alle mapjes (in map "Doos03") hebben een eigen naam (zie svp het attachment).

Als ik bv mapje "Doos03 - halogeenlampjes" open, dan krijg ik allerlei foto's van type lampjes die in een kleinere doos zitten, dus bv GU4 of GU10 of halogeen steeklampjes van 10 watt of 20 watt.

In ieder geval is dit dus een bestaande situatie, maar doordat ik aan het reorganiseren ben, wil ik in de namen enige tekst veranderen. Als je nu in het attachment kijkt, dan zie je dat vóór elk voorwerp "Doos03" staat. Ik wil dit veranderen in "Doos22".

Maar straks wil ik ook in alle andere mappen die namen kunnen veranderen, en ik dacht hier "notepad++" voor te kunnen gebruiken.

@RogerS; "Ctrl+Shift+F , zoeken in bestanden" had ik wel gevonden, maar als ik de map opgeef waar ik iets wil veranderen, en de oude, en de nieuwe tekst invoer, dan is de einduitslag vervolgens dat het niet is verandert.

De tekst onderin zegt; 'vervangen in bestanden; tekst is op 0 locaties vervangen'. Ik heb een attachment hiervan gemaakt.

Doos03 -1.png

Ik hoop dat ik het nu iets duidelijker heb gebracht.

Zo niet dan hoor ik het graag.

Groeten,

Tino
 
Ik begrijp niet dat het hier om bestanden gaat. Alles wijst naar Mappen/Folders. In de Nieuwe map zitten Mappen. Ook in de map TEST Doos03 zitten mappen. Als je die mappen wilt hernoemen/een andere naam geven is dat een fluitje van een cent en kun je doen met Advanced Renamer of Métamorphose. Bestandsnamen in mappen kun je ook hernoemen met deze programma's.

Notepad++ is volgens mij helemaal niet geschikt voor de functie die jij moet hebben. Jij moet gewoon de map en bestandsnamen kunnen hernoemen. Métamorphose wordt toegevoegd aan het Rechtermuisknopmenu > Rename with Méta... en dan opent die de map waar je op hebt geklikt met het programma. Kies tabblad > Hoofd > Zoeken aanvinken en type Doos03 in de Tekstregel. Dan Doos22 in de Vervangregel, controleer nieuwe naam en druk op Go.

Bij Advanced Renamer open je het programma en sleep je de bestanden in het rechtervak.
Instellen links welk keuze > Vervangen aanvinken en instellen


P.S.
Het kan even duren voordat Métamorphose met rechtermuisknop opent, dit komt omdat de locatie/pad soms diep kan zijn. Dus even geduld in het begin. Staat de map op de desktop dan opent Métamorphose wel snel.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Senso,

Excuses voor de late reactie, ik ga nu kijken of ik er met Advanced Renamer uitkom, bedankt.

groeten,

Tino
 
Als het om bestands- en mapnamen gaat kun je er met genoemde twee programma's altijd uitkomen. Voor teksten in de documenten zelf, weet ik geen oplossing.
 
Hoi Senso,

Met deze tool is het idd appeltje-eitje.

Precies wat ik nodig heb, hartelijk dank.

Groeten,

Tino
 
Beide programma's hebben weer andere voordelen. Dus je moet een beetje met beide experimenteren en kijken naar de oorspronkelijke naam en vervolgens de uitwerking/resultaten. Bij Advanced Renamer kun je slepen en dat is wel erg gemakkelijk. Let ook even op, dat je bij Avdanced Renamer linksonder Batch methodes kunt toevoegen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan