Na plaatsting SSD blauw scherm

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vortigen

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2002
Berichten
139
Hallo beste mensen,

Mijn situatie:

Ik heb (met veel zweet en moeite want de ruimte was klein :) ) een nieuwe SSD in de computer van mijn vrouw gezet. Netjes in de SATA poort van het moederbord. Uiteraard had ik eerst de PC van het stroom gehaald en verder alle kabels van USB apparatuur, netwerk kabel e.d. er uit gehaald.
Na plaatsting SSD stroom er weer op (en alle USB kabels etc. er weer in) en opstarten maar. Dit ging precies 1x goed; ik kwam in windows 10 en ging naar schijfbeheer om de nieuwe schijf te laten herkennen en formateren. Terwijl ik daar mee bezig was **PLOF** blue screen of death.
Na een reset (met de reset knop op de kast) wil hij niet meer opstarten. Ik heb heel even wat oude DOS tekst voorbij zien komen maar dat was ook zo weer weg.
Na NOG een reset blijft de monitor simpelweg zwart en zie ik de melding "Check HDMI cable". Uiteraard gecheckt (zelfs even uit en er in) en die moet goed zitten.

Nu heb ik tijdens het plaatsen van de SSD zitten zweten....en opgelet dat er geen druppels op het moederbord vielen...maar ja...misschien is dat toch gebeurd....
Ben nu een beetje bang dat ik het mobo van mijn vrouw heb gesloopt....ai ai.

Weet iemand raad? Ik weet even geen oplossing meer anders dan de PC morgen naar een winkel brengen die PC reparaties doen.
 
Wat is de stopcode in de BSOD? Weet je dat nog?
Kijk ook eens of er geen losse schroefjes in je kast liggen
 
De BSOD was er maar heel even voordat het scherm op zwart ging. Ik kon helaas de code niet zien :(

Geen losse schroefjes in de kast ook. Goed idee trouwens om dat nog even dubbel te checken :)
Heb alle connecties op het mobo ook nog even nagelopen en gecheckt of ze allemaal wel goed vast zaten. Dit blijkt het geval te zijn. Had ook nog gekund eventueel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zit er nog een andere monitor aansluiting op die je ook met die monitor kunt testen of het liefst met een andere monitor?

Zoutwaterdruppels kunnen idd erg vervelend zijn.
Erg vervelend als je dat overkomen is.... (je weet het nu voor een volgende keer, maar daar heb je nu niks aan...)
 
ik lees formatteren hoe doe je dat vanaf de oude schijf?
 
Laatst bewerkt:
Ik had toevallig een nieuwe HDMI kabel liggen en aangesloten maar dat werkt ook niet.
De monitor ging nu een aantal keer wisselen tussen "Analoge" en "HDMI" maar dan toch uiteindelijk weer het zwarte scherm.

De fan van de CPU en de GPU draaien gewoon prima by the way. En alle andere aansluitingen op het mobo zitten gewoon vast.

Ik vrees met grote vreze dat er toch een zweetdruppel op het mobo terecht is gekomen....pffff...zal ze blij mee zijn. Manlief gaat wel "even" een nieuwe SSD voor je er in zetten ;)

ik lees installatie windows 10 hoe doe je dat vanaf de oude schijf?

Het betreft een extra SSD. Op de al bestaande SSD staat Windows 10. Ik heb het ook nergens over installatie ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ondertussen had ik mijn post al aangepast.:eek:
Maar de oude schijf zit er nog in.
Heb je de nieuwe al losgekoppeld en dan kijken of je verder kunt opstarten.
 
ondertussen had ik mijn post al aangepast.:eek:
Maar de oude schijf zit er nog in.
Heb je de nieuwe al losgekoppeld en dan kijken of je verder kunt opstarten.

Sorry, ik was te snel met mijn reactie :D

Maar goed idee! Ga ik gelijk proberen!

Helaas. Hetzelfde zwarte scherm :(

De kast staat nog open en ik zie net op het mobo ergens twee piepkleine lampjes knipperen. Geen idee of dit een foutmelding is ofzo, of dat het zo hoort. De kast is normaal altijd dicht.

Edit: na wat googlen over de ledjes op het mobo blijkt het dus een foutmelding te zijn. Ik kon zien dat het CPU en het DRAM ledje betrof. Heb de DRAM sticks er even uit- en ingestopt maar hetzelfde. De CPU lukt mij niet...dat gaat mijn kennis te boven.
Gezien de foutmeldingen van het mobo denk ik dat ie toch echt kapot is. Zit al online te kijken naar vervanging maar weet het nog niet zeker. Geen idee of zoiets is op te lossen in een winkel.
 
Laatst bewerkt:
Aantal berichten samengevoegd, gelieve de knop "bericht aanpassen" gebruiken.
 
Mis de opsomming van de gebruikte hardware.

En bij dit soort gedoe, alles eruit en er afhalen, opstarten met alleen de voeding uiteraard, de CPU met koeler en de systeemspeaker, kijk of die erin zit.
Krijg je dan bios beeps bij booten? zo ja, welke?
 
Ik vrees met grote vreze dat er toch een zweetdruppel op het mobo terecht is gekomen....pffff...zal ze blij mee zijn. Manlief gaat wel "even" een nieuwe SSD voor je er in zetten
Ben je mal, daar geloof ik echt niet in.

Alle hardware eraf halen, op je voeding na (zoals hierboven al wordt geschreven). Krijg je piepjes of helemaal niet?
Kan je wel in de BIOS komen? Kijk hoe daar de opstart staat.

Als je de mogelijkheid hebt, zet de ssd dan eens op een andere SATA poort.
 
Dankjewel allemaal voor het meedenken.
Ik kan alles er uit halen behalve de cpu en de voeding. Monitor ook loskoppelen??
Normaal gesproken hoor je geen beeps bij het opstarten maar zal het gaan proberen.

En helaas kom ik de bios ook niet in.

Voor het geval dat er overheen is gelezen: geeft het mobo een foutmelding dmv knipperende ledjes die corresponderen met de cpu en het ram.

Update 1: Met alleen de voeding en de cpu krijg ik geen beepjes bij het aanzetten. Maar dat was toen alles nog werkte ook zo. Wel zie ik dat de ledjes op het mobo nu niet meer knipperen maar er 1 ledje continu aanstaat die met het ram te maken heeft. Logisch, want dat zit er nu even niet in :)

Update 2 : Met 1 geheugenstripje (8GB) en een andere monitor ben ik wegeteld 1x in de bios en 1x in Windows 10 gekomen. Weer zonder enige beepjes (ik had eerst 1 geheugenstripje er in gezet en de boot SSD op een andere Sata poort aangesloten, kreeg melding dat memory veranderd was en kon de bios in. Daar werdt het geheugen, CPU en de SSD prima herkend.)
Helaas bleek dat eenmalig want na uitzetten van de PC en het bijprikken van de andere geheugenstrip (8GB) kreeg ik weer de knipperende ledjes op het mobo. Heb alle combinaties in de 4 geheugenbanken geprobeerd - met 1 stripje, 2 stripjes, afwisselen etc etc - maar het scherm blijf weer op zwart.

Weet iemand wat dit kan betekenen?
 
Laatst bewerkt:
Je dient wel een systeemspeaker in de kast of buzzer op het bord te hebben, mis de opgave van de gebruikte hardware.

En het heeft geen zin om weer allerlei hardware eraan te hangen zonder te weten wat er loos is.

Tis eerst met alleen CPU, voeding en speaker, dan dien je bios beeps te krijgen, aan die ledjes heb je geen ruk en zonder te weten welk moederbord erin zit of bios merk ook niet.

Reset eerst de bios met de jbat/cmos jumper zonder spanning eraan.
 
Helaas bleek dat eenmalig want na uitzetten van de PC en het bijprikken van de andere geheugenstrip (8GB) kreeg ik weer de knipperende ledjes op het mobo.

Nou, ik zou dan alles weer aansluiten, met maar 1 geheugenstrip die het dus wel doet, dan ook de nieuwe ssd en dan weer kijken.
Heb je die geheugenstrip er wel goed in gezet? Misschien heb je bij het inzetten van de ssd daar iets geraakt. Kan, hoeft niet.
 
Morgen gaat ie naar de winkel. Ik kom er zelf niet meer uit.
Nogmaals bedankt iedereen voor het meedenken.
Ik update deze post wanneer ik meer weet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan