hal.dll daar is ie weer

Status
Niet open voor verdere reacties.

sibelius

Gebruiker
Lid geworden
30 mrt 2005
Berichten
112
Ik heb op het forum gezocht naar hal.dll-items, met name het item van febr. 2017 heb ik uitgeprobeerd, het is inmiddels een chaos op mijn pc.

Het begon met de 'eenvoudige' hal.dll-melding. Ik ging vervolgens in de fout door van de Windows-cd te kiezen voor nieuwe installatie. Dus toen had ik die nieuwe en de oude met het hal-probleem.
Maar er kwam en 3e bij die een blauw scherm opleverde (waar deze 3e vandaan kwam begrijp ik niet).
De methode beschreven in het topic van febr. 2017 leverde 2 extra installaties op. Ik heb nu dus 5 installaties van Windows XP Professional, tenminste, daar lijkt het op.

Ik zou heel graag de oorspronkelijke configuratie terugkrijgen, vanwege een paar bijzondere programma's.

Ik wil evt. ook naar iemand toe om de pc te brengen!...

Wie kan mij helpen?
 
HAL = Hardware Allocation Library.
Een zeer belangrijk bestand en moet op een vaste plek op je hd worden geparkeerd(regelt windows instal zelf.)
Is ook een versie die bij de huidige instal hoort, kan je dus ook niet van internet afplukken en zomaar klakkeloos vervangen.

Beste is een compleet nieuwe schone installatie te doen.
Check dan ook de status van je harddisk op defecte sectoren.
 
Als u de boodschap hall.dll ontbreekt krijgt:
Dit probleem kan (in de herstelconsole; trommel F8 tijdens het opstarten) worden opgelost:
ATTRIB C:\BOOT.INI -a -h -r -s
DEL C:\BOOT.INI
BOOTCFG /rebuild
FIXBOOT
 
Ik begrijp die hele uitleg niet. Als je een nieuwe installatie doet, dan stapel je toch niet de nieuwe op de oude? Jij schrijft: toen had ik de nieuwe en de oude. Later spreek je zelf over 5 installaties/Windows XP Professionals.

Is het niet zo, dat als je voor een schone installatie kiest, de schijf opnieuw gepartitioneerd kan worden? Kijk hier eens naar.
 
Ja, na de (in feite ongewenste) nieuwe installatie bleek de oude er ook nog te zijn (misschien verhuisd naar een andere schijf??).
En na de adviezen van srpchulp (uit een topic dd febr 2017) waren er dus 5 Windows, dwz bij het opstarten moest ik een keuze maken tussen 5 installaties (waarvan er één werkte).

Ik begin te vrezen dat ik niet ontkom aan een grote schoonmaak en dan nog eens een nieuwe installatie (mijn oude geliefde programma's definitief vaarwel zeggend).
 
Er is volgens mij geen sprake van meerdere installaties. In de bootini/opstartboekhouding zal deze vijf maal staan maar niet op schijf. Dat verklaart ook waarom er maar één werkt. Dus als je daar bent een systeemkopie maken (voor de zekerheid) op een andere interne en externe schijf. Die kun je later terugzetten.

Zou post 3 uitvoeren en lukt dat niet post 2. Heb je er weinig verstand van en wilt geen risico's nemen dan moet je naar een computerwinkel gaan. Zou in dat geval ook eerst een systeemkopie maken. Lijkt mij dat die boot.ini aangepakt moet worden. Zet de inhoud van die boot.ini hier eens neer (in code). Zoek op boot.ini en kies RMK bewerken. Kopiëren en plakken in editor. Hier staan ook nog voorbeelden.
Code:
How to rebuild the Windows boot.ini
December 5th, 2006 
Foutbericht ‘Ongeldige Boot.ini’ of ‘Windows kan niet worden gestart’ bij het opstarten van de computer

Symptomen
Wanneer u de computer opstart nadat u het systeem hebt bijgewerkt naar Microsoft Windows XP, wordt een van de volgende foutberichten (of beide) weergegeven:
Ongeldige Boot.ini
Windows kan niet worden gestart omdat het volgende bestand ontbreekt of is beschadigd: 

Windows\System32\Hal.dll

Oorzaak
Dit probleem kan optreden als het bestand Boot.ini ontbreekt, beschadigd is of onjuiste vermeldingen bevat. 

Oplossing
U kunt dit probleem oplossen door de computer op te starten vanaf de cd-rom met Windows XP, de herstelconsole te starten en vervolgens het bestand Boot.ini opnieuw samen te stellen met het hulpprogramma Bootcfg.exe. Ga hiervoor als volgt te werk: 

1. Configureer de computer zodanig dat deze kan worden opgestart vanaf het cd-rom- of dvd-rom-station. Voor meer informatie hierover raadpleegt u de documentatie bij de computer of neemt u contact op met de fabrikant van de computer.
2. Plaats de cd-rom van Windows XP in het cd-rom- of dvd-rom-station en start de computer opnieuw op.
3. Druk op een toets om de computer opnieuw op te starten vanaf de cd-rom met Windows XP zodra het bericht ‘Druk op een toets als u de computer vanaf cd-rom wilt opstarten’ wordt weergegeven.
4. Druk in het scherm ‘Welkom bij Setup’ op R om de herstelconsole te starten.
5. Kies de installatie waartoe u toegang wilt krijgen met de herstelconsole als op de computer kan worden gekozen uit twee of meer besturingssystemen voor het opstarten.
6. Typ desgevraagd het beheerderswachtwoord en druk op ENTER.
7. Typ bootcfg /list bij de MS-DOS-prompt en druk op ENTER. De vermeldingen in het huidige bestand Boot.ini worden weergegeven.
8. Typ bootcfg /rebuild bij de MS-DOS-prompt en druk op ENTER. Met deze opdracht worden de vaste schijven van de computer doorzocht op installaties van Windows XP, Microsoft Windows 2000 en Microsoft Windows NT, waarna de resultaten worden weergegeven. Volg de aanwijzingen op het scherm om de Windows-installaties aan het bestand Boot.ini toe te voegen. Hieronder ziet u hoe u een installatie van Windows XP kunt toevoegen aan het bestand Boot.ini: a. Als een bericht wordt weergegeven van de volgende strekking, drukt u op J:
Totaal aantal gevonden installaties van Windows: 1

[1] C:\Windows
Installatie aan de opstartlijst toevoegen? (Ja/Nee/Alle)
b. Er wordt een bericht weergegeven van de volgende strekking:
Geef de identificatie voor opstarten op
Dit is de naam van het besturingssysteem. Typ in dit bericht de naam van het besturingssysteem en druk op ENTER. U typt hier Microsoft Windows XP Professional of Microsoft Windows XP Home Edition.
c. Er wordt een bericht weergegeven van de volgende strekking:
Geef de optie voor opstarten van het besturingssysteem op
Typ in dit bericht /fastdetect en druk op ENTER. 

Opmerking De aanwijzingen op het scherm kunnen afhankelijk van de configuratie van de computer afwijken. 

9. Typ exit en druk op ENTER om de herstelconsole te sluiten. De computer wordt opnieuw opgestart en de bijgewerkte opstartlijst wordt weergegeven wanneer u het besturingssysteem kunt kiezen waarmee u wilt opstarten.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan internet niet op. (Probeerde drivers te installeren, gevolg: Windows werkt niet meer: zegt af te sluiten... zegt op te starten... maar doet niets.)
Heb ik al eerder gehad en toen opgelost met Herstel / R / bootcfg rebuild (samengevat).
Kijken of dat nog een keer wil. En dan kom ik hier terug.

Niets lukt meer. Blauwe schermen of stagnerende opstartschermen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat is nu de vraag? De meeste antwoorden zijn al gegeven. Post 2 schone installatie en post 7 Windows 10 en anders pc wegbrengen. Lijkt er sterk op dat dit een brug te ver voor jou is.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de pc een keer gebracht naar een reparateur, maar die had er eigenlijk geen verstand van. Het enige wat hij had gedaan was een schijfcontrole en rekende daarvoor 38 euro.
Ik dacht dat er op Helpmij nog expertise zou zijn, maar de computer werkt zelf niet meer mee! Ik kan er niets meer mee.

Dus ik hou het voor gezien, bedankt voor de hulp!
 
Ja, goed, heb je net pech gehad. Erg vervelend dan. Ben het wel met je eens, lopen een hoop amateurs rond in de branche. Willen voor het snelle geld gaan, maar de inzet is er niet. Ook vervelend dat er niemand in de buurt is om te helpen zoals je post 1 al vroeg. De vraag die dan overblijft is, hoe doe je een schone installatie en dan net doen of de pc nieuw is of eerst voorbereiden. Ik weet dat niet. Die expertise is er wel op Helpmij.nl, echter de oude programma's kun je dan denk ik vergeten.

Ik ken die vorige topic niet, maar had je dan geen systeemkopie toen alles nog wel goed/100% werkte? Daar hebben anderen o.a. route99 en ik al wel honderden malen over geschreven.

Deze nog wel gevonden.
 
Laatst bewerkt:
Bijkomend probleem met schone installatie is dat het er op lijkt dat ik de stuurprogramma's (-cd) van het moederboard kwijt ben...
Het is huilen met een rietje ;-)

Nee, ik heb nooit een kopie gemaakt toen alles goed werkte. Ook al omdat in het verleden problemen altijd werden opgelost. Ja, nu spijt.

Nu bedenk ik me dat er waarschijnlijk een kapotte schijf is en dat ik die beter los zou kunnen koppelen, misschien heeft Windows last van die kapotte schijf??
(Wordt uitzoekerij welke schijf dat is, er zitten 5 schijven in.)
 
Huilen met een rietje en knudde met de pet op.:d Gewoon doorgaan.
 
Laatst bewerkt:
HDDScan v4.0 en HDTune v2.55 zijn 2 programmaatje die op Hiren's boot-cd staan.
Als je de pc opstart van die cd ( via het opstatmenu ) kun je daarmee die 5 schijven controleren...:thumb:
 
Had ik geprobeerd. Resultaat:
"Creating 30 MB Ram Drive as R:
Invalid drive specification (2x)
Bad command or filename
Creating 15 MB Ram Drive as R:
Invalid enz
!! Error Creating Ramdrive!!
Press any key to continue..."

en dan volgt:
"Extracting Tools to R:\
Invalid drive specification (2x)
Bad command or enz
CDRom Drive
B: Floppy Drive

[Hiren's Boot CD 6.0 for update etc
please email questions tec]

Type M for Menu"

En dan volgt: A:\> en kan ik niets meer / pc hard uitzetten.
 
Tja, als dat oude XP-gebakje het enige is wat je hebt ( buiten een Mac ) zul je externe hulp moeten inroepen..
Ik zie geen andere mogelijkheid, of je moet alle andere schijven afkoppelen en een nieuwe, maagdelijke schijf aansluiten, daar een verse Windows op installeren en vervolgens van daaruit de resterende schijven 1 voor 1 controleren...
Dan behoudt je dus de oude schijf met die rotte XP installatie en kun je proberen die te recoveren vanuit een werkende XP.
Een nieuwe HDD kost je rond de € 50.
 
Laatst bewerkt:
Dit lijkt me een goed advies. Bedankt.
Ga ik doen.
Zal even duren voor gerealiseerd, eventueel kom ik dan nog even terug.
Gegroet!

Tja, als dat oude XP-gebakje het enige is wat je hebt ( buiten een Mac ) zul je externe hulp moeten inroepen..
Ik zie geen andere mogelijkheid, of je moet alle andere schijven afkoppelen en een nieuwe, maagdelijke schijf aansluiten, daar een verse Windows op installeren en vervolgens van daaruit de resterende schijven 1 voor 1 controleren...
Dan behoudt je dus de oude schijf met die roote XP installatie en kun je proberen die te recoveren vanuit een werkende XP.
Een nieuwe HDD kost je rond de € 50.

Mag het een externe HD zijn?

Heb even rondgekeken, externe HDD kan niet. :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nope, Windows laat zich ( zonder truukjes ) niet op een externe schijf installeren.
En zelfs dan vraag ik mij af of dat met XP zou werken, met Win 10 kan dat wel als je weet hoe...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan