• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule onherstelbaar verziekt

Status
Niet open voor verdere reacties.

Muchacho NL

Gebruiker
Lid geworden
13 jul 2006
Berichten
627
In 2017 heb ik voor een spel waar ik vrijwilliger ben een "Vredescalculator" gemaakt.
Wat dit deed was de totale bouwtijd berekenen van een Wereldwonder aan de hand van twee variabelen: het huidige niveau 0-100 en de serversnelheid.
Deze tijden heb ik een tabel op werkblad 2 gezet.
Via verticaal zoeken liet ik de formule de bouwtijden bij elkaar optellen vanaf het huidige niveau naar 100.

Dit werkte prima, tot ik deze vandaag wilde aanpassen omdat er elk jaar twee vredesperiodes zijn. Indien een wereldwonder in theorie niet in de kerstperiode op 100 kan komen hebben we een kerstvrede op die server: niemand kan elkaar aanvallen.
Maar mijn huidige excel voorziet niet in die periode pauze als ik ga bepalen of er een nieuwjaarsvrede moet komen.
Toen ik dat wilde uitvogelen kwam ik erachter dat de formule niet meer werkte, en ik heb geen idee hoe ik dit nu kan corrigeren.

De formule in cel D14 luidt nu:
=_xlfn.IFS(D11="X1";VERT.ZOEKEN(D9;Time!B7:Time!F106; 4;ONWAAR);D11="X3";VERT.ZOEKEN(D9;Time!B7:Time!F106; 5;ONWAAR)) en geeft als waarde #NAAM?
Als D11 X1 is zoekt hij de waarde van D9 op in de linkerrij naar de tijden, en als D11 X3 is zoekt hij de waarde van D9 op in de rechterrij naar de tijden en gaat bij beide gevallen alle tijd optellen naar niveau 100.
Het resultaat is de resterende totale bouwtijd in uren, minuten en seconden.
Dit vertaal ik naar een datum en tijd door =NU()+D14 te gebruiken.

Blijkbaar ondersteunt mijn Excel 2016 ineens de IFS functie niet meer.

Vraag 1: Hoe maak ik deze nu werkend?

Zie bijlage voor screenshot.

EDIT: Vraag 2 is niet van belang en dus verwijderd.
 

Bijlagen

  • Screenshot_2.png
    Screenshot_2.png
    51,8 KB · Weergaven: 72
Laatst bewerkt:
Je hebt zo te zien een nederlandse versie maar gebruikt de engelse IFS functie. Dat kan natuurlijk niet. Gebruik daar de nederlandse equivalent ALS.VOORWAARDEN voor.
 
Laatst bewerkt:
Die werkt dus niet meer, Excel heeft dit zelf zo vertaald vanuit ALS.VOORWAARDEN.

Ik had dit in zowel Nederlands als Engels, zelfs voor Amerikaans Engels (met datumnotatie en AM/PM) gemaakt in aparte bestanden.
Maar nu geeft ALS.VOORWAARDEN dezelfde foute waarde. #NAAM? En dat betekent dus dat mijn Excel 2016 ineens deze formule niet meer herkent.

EDIT: Oeps, ik zie al dat deze functie exclusief naar Office 365 versie verhuisd is en niet meer beschikbaar voor Office 2016 (dus Standalone) versie.
Enig idee om dit te omzeilen met een andere formule?
 
Laatst bewerkt:
Haal die _xlfn eens voor de formule weg.
 
edmoor, dat is zoals Ginger al aangaf de Engelse formule, welke in de Nederlandse versie niet ondersteund wordt.
 
Backup terugzetten en opnieuw beginnen waar het nog goed was?
 
EDIT: Oeps, ik zie al dat deze functie exclusief naar Office 365 versie verhuisd is en niet meer beschikbaar voor Office 2016 (dus Standalone) versie.
Enig idee om dit te omzeilen met een andere formule?

Dus ik moet nu een andere formule verzinnen voor hetzelfde resultaat.
 
De IFS of ALS.VOORWAARDEN is gewoon beschikbaar in Office 365 en Office 2016.
Bij mij tenminste wel.
 
EDIT: Oeps, ik zie al dat deze functie exclusief naar Office 365 versie verhuisd is en niet meer beschikbaar voor Office 2016 (dus Standalone) versie.
Enig idee om dit te omzeilen met een andere formule?

Waar heb je dát vandaan? Als ik er op Google, zie ik bij de Support van MS toch echt nog gewoon dit staan...
ALS.VOORWAARDEN, functie
Excel voor Office 365 Excel voor Office 365 voor Mac Webversie van Excel Excel 2019 Excel 2016 Excel 2019 voor Mac Excel voor iPad Excel voor iPhone Excel voor Android-tablets Excel voor Android-telefoons Excel Mobile
Ik kan me ook niet voorstellen dat MS spontaan functies uit standaard pakketten gaat halen.
 
https://support.office.com/nl-nl/ar...67c-972b-4a39bd951d45?ui=nl-NL&rs=nl-NL&ad=NL

Opmerking: Deze functie is beschikbaar op Windows en Mac als u Office 2019 gebruikt, of als u een Office 365-abonnement hebt. Als u een Office 365-abonnement hebt, zorg dan dat u de meest recente versie van Office gebruikt.

EDIT:
Ik ben halverwege met Als... Ik laat kijken of de waarde X1 is en zo ja zoekt hij naar de waarde van D9 met offset 4, zo nee zoekt hij naar de waarde van D9 met offset 5.
Maar helaas blijft daar dezelfde tijd als resultaat uitkomen, en dat is nog de verkeerde waarde ook.. het is de beginwaarde van het bereik met offset 5.
 
Laatst bewerkt:
Office 2019 is Office 2016 met alle updates.
 
Laatst bewerkt:
Ja, en Office 2016 is géén Office 2019 :D

Maar ik heb het ein-de-lijk opgelost.
De waarde die ik wilde opzoeken werd niet meegenomen in het verticaal zoeken: hij zocht naar de waarde van een cel 3 plekken hoger.

Het is aangepast en het werkt nu met:
=ALS(D9="x1";VERT.ZOEKEN(D9;Time!B4:Time!F103; 4;ONWAAR);VERT.ZOEKEN(D9;Time!B4:Time!F103; 5;ONWAAR))

D9 was hier bij het terugkopieren van de formule D6 geworden omdat ik dat niet vergrendeld heb met $
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan