Apparatuur afkoppelen of uitschakelen bij grote Windows-updates

Status
Niet open voor verdere reacties.

ltk

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2007
Berichten
719
Ik heb al vaker gelezen dat het verstandig is om bij grote Windows updates de randapparatuur af te koppelen en pas na de update weer aan te sluiten. Dit zou problemen met die apparatuur kunnen voorkomen. Domme vraag misschien maar wat is het verschil tussen afkoppelen (=kabelverbinding losmaken neem ik aan) en het apparaat gewoon niet inschakelen? In mijn lekenogen heeft een uitgeschakeld apparaat ook geen communicatie met de pc, al zit er dan misschien wel een snoertje tussen. Of heb ik dat helemaal mis?
 
Welke randapparatuur? Bij grote Windows updates ook de zonnepanelen tijdelijk afkoppelen.
 
Het is eigenlijk iets voor vrijdag maar laat ik zeggen dat veel terminologie zo goed mogelijk uit het Engels is vertaald. Uitschakelen zou kunnen maar een stick voor geheugen of WiFi heeft al geen knop om dat te doen. Afkoppelen is altijd goed. Dit ondervangt en behelst ook het gereed moeten maken voor afkoppelen zoals dat bij Windows versies meestal nog moet met het groene pijltje. Uitschakelen van bijvoorbeeld een extern schijfstation zou kunnen betekenen dat gegevens verloren gaan wanneer mensen niet aan het gereedmaken voor afkoppelen denken.
 
Vergeet niet dat vaker en vaker apparatuur die voor de leek uit staat... meer en meer in een soort standby toestand komt waarbij de computer nog wel kan zien wat het is.
KIS: Keep it simpel. Zorg dat je pc of laptop alleen met het netsnoer, de internet verbinding, de muis, het toetsenbord en het scherm verbonden is tijdens de update.
Werkt het systeem weer na de update, dan sluit je een voor een de andere apparaten aan en check je op updates.

Helemaal klaar? Maak een nieuwe image van je systeem/harde schijf. Bewaar de oude image in het geval dat je later toch nog problemen ziet.
Een externe harde schijf van bijv 2TB in een doosje kost heel weinig voor dat doel.

Als je systeemschijf bijv een SSD van bijv 500 GB is en je bewaart alle data op een 2e schijf in de pc, dan is misschien 20% van de SSD bezet minder dan 100GB en zal de image nog veel minder zijn door de compressie, bijv 60 GB, dus je kunt heel wat images kwijt op je 2TB externe backup schijf.
 
Mythe of waarheid?
Het is mythe

Ik denk niet dat het mythe is. Aan den lijve ondervonden dat na een tussentijdse update er plotseling helemaal geen communicatie meer was met zowel printer en scanner als met een externe HDD. Zelfs die laatste kon helemaal niet meer in de verkenner worden herkend/teruggevonden. (Tijdelijk) opgelost door de update toen terug te draaien naar een eerder herstelpunt. Ik vermoed dat de tip om af te koppelen niet zomaar uit de lucht komt vallen maar op ervaringen berust...
 
Bij Windows 10 kun je geen update/upgrade meer doen als het systeem er om vraagt, als je bijvoorbeeld een USB stick nog in je systeem hebt zitten, ondervond ik recent proefondervindelijk.....
Er ging waarschijnlijk teveel mis... en dus is dit nu een eis.
 
Daarbij geef ik Route99 grote waarheid.
Daarvoor waarschuwt Microsoft op een supportpagina. Wie de update probeert door te voeren terwijl er een externe schijf aan de computer is aangesloten, krijgt een foutmelding te zien. Daarin staat dat de computer niet geüpdatet kan worden naar de nieuwste versie.

Externe schijf verbonden via Wifi zijn er dan problemen?
 
Als er een schijfletter daardoor bezet is.. Ja... ook dat mag niet zover ik begreep.
 
Een uitgeschakeld apparaat ook geen communicatie met de pc
Dus alles die in werking is uitschakelen. Logisch toch.
Verder voor de rest is het een mythe.
 
Dus alles die in werking is uitschakelen. Logisch toch.
Verder voor de rest is het een mythe.

Maar goed dat je het beter weet dan Microsoft zelf, zou ze er even op aanspreken dat ze het fout hebben en vertel, hoe schakel je een USB stick uit? wil wel wat leren.
 
hoe schakel je een USB stick uit?
We hebben dat al eerder gehad. Weet je wel van t'huis en ergens anders.
Die mop ga ik niet herhalen. En niet beginnen rammelen. Tenslotte dat is Ts zijn vraag niet.
 
Laatst bewerkt:
Haha, zojuist de Mei update 1903 binnengehaald en geïnstalleerd (met afgekoppelde apparaten). De externe HDD doet het gewoon (in tegenstelling tot de vorige keer) . De scanner die het de vorige keer ook helemaal niet meer deed werkt nu alleen via de simpele Windows scanknop (de button naar het uitgebreide fabrieksmenu van de scanner is foetsie) en de printer geeft ook net als de vorige keer weer geen sjoege meer (het printcommando wordt wel netjes op het scherm weergegeven en de printer herkend (en het document komt netjes in de wachtrij) , maar de printer zelf heeft er geen zin in. Het loskoppelen heeft voor de printer in ieder geval geen verschil gemaakt: het levert precies dezelfde situatie op als de vorige keer toen ik de update van schrik maar teruggedraaid heb.
Nou ja, dan zijn we morgen maar weer een paar uurtjes zoet om alles weer naar behoren aan de praat te krijgen...
 
Wel best vreemd dat je zulke zaken allemaal hebt.... eigenlijk kom ik zelden of nooit zulke problemen tegen met updates.
Geen idee waar dat in zit.
Ik installeer eigenlijk wel altijd zelf alle extra hardware vnl met de software v/d fabrikant, Windows kan eea vaak ook automatisch ophalen maar dan moet ik gaan checken of alle functionaliteiten er wel in zitten.... das dubbel werk... zinloos dus.
 
De scanner doet het inmiddels weer, het bleek dat alleen mijn snelkoppeling naar het scanmenu van de taakbalk verdwenen was. Teruggevonden en weer hersteld inmiddels. Nu resteert alleen de printer nog. Als iemand een tip heeft houd ik me aanbevolen.
 
Ja.... en hoe komen wij er achter welke printer het is en meer details over het "geen zin erin hebben" van de printer....:eek:
 
En nu doet de printer het plotseling ook weer.... de eerste keer dat ik hem aansloot en inschakelde na de update reageerde hij helemaal niet op het printcommando. Ook geen geluid ofzo, helemaal niks. Nu heb ik hem nog een keer opnieuw aan-uit-aangezet en nu doet-ie het weer (in tegenstelling tot na die vorige update, toen kreeg ik hem met geen mogelijkheid meer aan de praat) . En het zat niet in de aansluitkabel want daar ben ik na de eerste keer insteken niet meer aangekomen ;) . De raadselen zijn de wereld nog niet uit. Ik zal eea nu maar op opgelost zetten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan