hoofdletters NIET corrigeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Berichten
2.085
Ik heb een tekstbestand van liedteksten. Daarbij gebeurt het vaak dat er een nieuwe regel komt, maar de zin gewoon doorloopt. Dan staat er wel een Enter, maar daarna moet er geen hoofdletter komen.
Ik wil in Word (Office 2019) het document laten controleren op spelfouten, maar ik kan niet vinden hoe ik moet instellen dat dergelijke situaties moeten worden genegeerd.

Vriendelijke groet,
Guido
 
Ga naar:
Bestand > Opties > Controle.
Klik op: Autocorrectie opties
Vink daar uit: Zinnen met hoofdletter beginnen

Of gebruik Shift-Enter in plaats van Enter.
 
Laatst bewerkt:
Zinnen lopen automatisch door op de volgende regel, dus je moet Nooit op <Enter> drukken aan het eind van de regel. Zelfs niet op <Shift>+<Enter> :). Tenzij daar een goede reden voor is natuurlijk, bijvoorbeeld als je een opsomming maakt met nummers of bullets, en je niet wilt dat tekst met een nieuw teken begint. In dat geval kun je met <Shift>+<Enter> een nieuwe regel maken. Met <Enter> maar je een nieuiwe alinea en daar moet je dus correct mee omgaan.
 
En die optie van edmoor? Niet doen; zinnen met een hoofdletter beginnen is een fantastische optie die je dus nooit uit moet zetten :).
 
De optie van @edmoor is in mijn geval de beste optie.
Overigens is het geheel een tekstbestand dat ik speciaal voor de spellingcontrole heb ingelezen in Word. Daarom eindigen alle regels met een gewone Enter.

Altijd is Kortjakje ziek.
Midden in de week, maar 's zondags niet.
's Zondags gaat ze naar kerk
met een boek vol zilverwerk
...

Zo maar een liedje dat me nu te binnen schiet. De regel "met een boek vol zilverwerk" moet niet met een hoofdletter beginnen. Het is immers een zin met de voorgaande regel.

Vriendelijke groet,
Guido
 
Dan nog is het onzinnig om deze perfect werkende optie uit te zetten; in dat geval volstaat een <Shift>+<Enter>. Overigens zij bij een ingelezen tekstbestand de bestaande indeling worden aangehouden, en worden er dus geen hoofdletters achteraf gecorrigeerd...
 
Dan nog is het onzinnig om deze perfect werkende optie uit te zetten; in dat geval volstaat een <Shift>+<Enter>.

Het is een tekstbestand dat afkomstig uit een andere applicatie. Ik heb het voor de spellingcontrole ingelezen in Word. Waarom zou ik dan alle Enters vervangen door <Shift>+Enter? (met het risico dat mijn andere applicatie de code voor <Shift>+Enter niet begrijpt?
Voor mij is alleen die spellingcontrole belangrijk.
 
Je hoef niks te vervangen want in beginsel stat de tekst toch al goed? Overigens snappen alle applicaties de code voor Regeleindes, dat is één van de standaard ASCII tekens. Bestaande tekst controleren heef5 ook geen invloed op programma-instellingen voor zover ik weet. Of je het vinkje Hoofletters aan begin van regel aan of uit zet, verandert niks aan je bestaande tekst. Hooguit als je die gaat wijzigen.
 
Overigens is het geheel een tekstbestand dat ik speciaal voor de spellingcontrole heb ingelezen in Word. Daarom eindigen alle regels met een gewone Enter.
Dan moet het daar aan liggen want bij mijn spellingcontrole in Word 2007 wordt niets gewijzigd. Zinnen met hoofdletter beginnen staat aangevinkt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan