Externe harde schijf automatisch activeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

luc99

Gebruiker
Lid geworden
10 nov 2015
Berichten
98
Ik heb een stationsletter Z: toegekend aan mijn harde schijf.
Nu merk ik dat als ik vanuit een programma verwijs naar deze stationsletter Z: dat dit niet onmiddellijk lukt.

Het lijkt alsof de link naar de verwijzing Z: eerst geactiveerd dient te worden. Zodra ik via Windows Verkenner het station Z: geselecteerd heb en een willekeurige map geopend heb op station Z: is station Z: gekend en actief en werken de linken hiernaar wel.

Is er een mogelijkheid om via een commando de Z: schijf mee te laten opstarten tijdens het opstarten van Windows zodat de linken hiernaar ten allen tijde werken zonder dat de gebruiker eerst zelf via Verkenner deze Z: locatie dient te activeren.
 
Maak een nieuw tekst bestandje met de naam MapDrive.vbs
Zet daar dit in:
Code:
On Error Resume Next
Set WshNetwork = WScript.CreateObject("WScript.Network")
WshNetwork.RemoveNetworkDrive "Z:", True, True
WshNetwork.MapNetworkDrive "Z:", "\\BUFFALONAS\DiskB\Films"

Dat "\\BUFFALONAS\DiskB\Films" wijzig je uiteraard in de voor jou geldige lokatie.
Sla het bestandje op en plaats hem in deze map:
Code:
C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\StartUp

Na een herstart van je PC zal de Z: drive altijd direct actief zijn.
 
Laatst bewerkt:
De Stationsletter verwijst bij mij naar een intern ip adres.
Ik heb dit als volgt aangepast \\192.168.1.160

Het bestand heb ik via kladblok aangemaakt en opgeslagen onder de naam MapDrive/vbs in de StartUp map van Windows zoals door jou aangegeven.
Na het herstarten van de computer zie ik dat dit nog niet in orde is.

Er is nog een gedeelte info die ontbreekt in mijn berichtje. De Z: is een externe harde schijf die via een VPN benaderd wordt. Ik dien dus eerst mijn VPN op te starten vooraleer ik toegang heb tot de Z: schijf. De VPN verbinding wordt niet automatisch mee opgestart. Zodra ik de VPN verbinding gemaakt heb en dan via de Verkenner naar de Z: schijf wil gaan zie ik deze niet meer staan. Vroeger zag ik deze wel maar stond er een rood kruis op.

Als ik het bestandje MapDrive.vbs dat ik aangemaakt heb wil opstarten door het vanuit de Verkenner te starten heeft dit geen gevolg.
Kan ik dit bestand ook opstarten nadat de startup reeds uitgevoerd is ?
 
Laatst bewerkt:
Je kan gewoon op dat bestandje dubbelklikken om hem uit te voeren.
Maar als hij staat waar ik zei is dat al gebeurd.
Zelf heb ik dat al enkele jaren zo in gebruik voor 2 drives en werkt altijd.

Heeft dat bestand wel dit icoontje?
MapDrive.JPG
 
Laatst bewerkt:
You need to connect every time you boot up. However, most VPNs offer 'Auto-connect on startup' and similar features, so you can set that up once you boot up, and the VPN automatically connects to your wanted server.
Kan ik dit bestand ook opstarten nadat de startup reeds uitgevoerd is ?
In Glary Utilities kun je ook programma's en scripts in "Opstarten" uitvoeren met commandoregels. Kijk daar even naar.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan