Foscam FI9800P installatieprobleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

JanSr

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2002
Berichten
234
Na een verhuizing dacht ik "even" mijn Foscam FI9800P te installeren.
Dat gaat mis. Apparaat werd niet herkend door Synology Surveillance Station, waarmee het voorheen naadloos werkte.

Dus in mijn onschuld de camera gereset en met myfoscam.com aan de slag.

Dat gaat allemaal goed, tot het laatste stapje, naam en wachtwoord worden geweigerd. De naam en het wachtwoord dat ik dan net heb ingevoerd.
Wat mij wel opvalt is, dat de camera "gevonden" wordt met het IP adres van Diskstation, wat denk ik niet zou moeten.

Wie weet raad?
 
Is de IP-range op de nieuwe locatie toevallig anders dan op het oude adres..? ( bijv. 192.168.1.xx t.o.v. 192.168.2.xx )
Anders even Advanced IP-scanner draaien ( gratis ), dan kun je je hele netwerk overzien...
 
Het wordt nog gekker.
Als ik mijn hand voor de camera heen- en weer beweeg krijg ik direct een melding op mijn iPhone: Motion Detection Alarm.

Alleen: nergens te zien. zowel de app als Surveillance station melden dat de verbinding die lukt.

Ik heb IP scanner voor Mac geïnstalleerd, die doet hetzelfde.
Daarop staat twee camera's, beiden met een vraagteken.
De ene met .........37 als IP adres, de andere met .........40.
De ene heeft Unknown als fabrikant, de andere met ShenZen Alexis Electronics.

In het LAN overzicht van de router (FritzBox 7581) is de camera niet te vinden.
 
Vermoed dat het iets met je router te maken heeft, is die toevallig ook gewijzigd t.o.v. de oude situatie en zoja, om welke router gaat het nu..?
 
Dat gaat allemaal goed, tot het laatste stapje, naam en wachtwoord worden geweigerd. De naam en het wachtwoord dat ik dan net heb ingevoerd.
Je hebt de camera gerest dus moet je het fabriekswachtwoord en naam weer gebruiken.

Je hebt nu ook een ander standaard ip adres 192.186.1.1. aangezien je gerest hebt.

met de instructies van deze video: https://www.youtube.com/watch?v=ztRI0J-6bmE zou je de camera weer moeten kunnen benaderen.

ps.
foscam heeft een hulppagina
https://www.foscam.nl/index.php/vraag-en-antwoord/faq-installatie.html
 
Aan mijn modem is geen bit veranderd tijdens de verhuizing.
Stekker er uit en in het nieuwe huis stekker er weer in.
Alles werkt, behalve de Foscam.

Ja, ik heb de instructiefilms gezien.
Als ik naar de downloadpagina van Foscam ga, vind ik een hele rij downloads.
Waar ik ook op klik, krijg ik geen download, maar de vraag om in e loggen.
Ik ben al ingelogd, dat staat rechts bovenaan duidelijk in beeld.

Het installeren na beste gaat helemaal goed, behalve op het allerlaatste moment: Als wordt gevraagd om een nieuwe inlognaam en wachtwoord.

Wat ik hier ook invul, daarna gaat het inloggen mis. Steeds met de melding dat inlognaam en wachtwoord niet kloppen.

Ik begin te vrezen dat ik beter naar een ander merk kan uitkijken, met volwassen software.
Iemand suggesties?
 
Ik krijg een lange lijst met downloads in beeld.

Eén daarvan heb ik weten te downloaden:
FosIPC_F_app_ver2.x.1.73 2.bin

Heeft helaas geen enkel effect op het probleem.

Voorheen kon ik, meen ik, inloggen op de webpagina van de camera. Dat lukt mij ook niet.
Enig idee hoe dat moet?
De IP adressen, die ik vind in de IP scanner geven foutmeldingen (kan geen verbinding krijgen).
Dus resetten? Wat is dan het IP adres van de camera?
 
Zostraks alles gereset wat er te resetten was en zowaar! Het werkt.
Vraag me niet waarom.
Dat foutje van naam en wachtwoord kwam nog wel langs, maar bij een tweede poging kreeg ik beeld.

Ook op Surveillance Station.
Het ding kwam zelfs op eigen kracht met een firmware update.
Installeerde deze keer via Chrome, misschien scheelt dat.

Dank voor het meedenken!
 
Laatst bewerkt:
Het blijft tobben.

Vandaag de boel gemonteerd en aangesloten via kabel direct op modem.
Direct beeld op Surveillance Station op mijn NAS.

Maar: niet op de app. "Kan geen verbinding maken, probeer het opnieuw".
Ergerlijk!
Geen idee hoe die app weer tot rede te brengen. Dat is ook nergens te vinden.

Wie weet de truuk?
 
Het blijft spannend.
Op de iPad werkt het wel, op mijn iPhone even wel, daarna weer niet.
Hokidoki software van het ergst soort.

De volgende puzzel wordt het ding ook op WiFi in beeld te krijgen.

Op de instructie video gaat het al mis: "Open je Foscam app op je apparaat en druk op de + om je camera toe te voegen".

Geen + te zien, want er is al een camera. Hoe nu verder?
App er af en opnieuw beginnen? Zie boven, ik vrees ernstig dat dat weer allemaal mis gaat.
 
Fijn dat bij alles gerest te hebben het weer werkt. Dat is namelijk echt altijd de beste oplossing, alles resetten.

Maar: niet op de app. "Kan geen verbinding maken, probeer het opnieuw".

Ik weet nog dat ik een foscam had en die app deed het thuis heel goed, maar buitenshuis totaal niet.
Ook had ik contact gehad op het foscam forum en het was toen nog weleens dat de server eruit lag, vertelde ze mij. Geen idee of dat klopt hahaha

kijk eens op het forum https://www.foscam.nl/index.php/forum/
Daar schrijven ze:
Wanneer een camera om wat voor reden geen verbinding kan maken is het vaak op te lossen door de camera eens opnieuw toe te voegen aan uw account. hiervoor kunt u de camera uit de app verwijderen, vervolgens de camera opnieuw te starten (even stroom eraf en er weer op) om vervolgens de QR code opnieuw te scannen.
(of zoek op dat forum even)
 
Laatst bewerkt:
Ook dat werkt niet. Alle stappen van de video voor draadloze verbinding werken prima, behalve de enige die je nodig hebt: de laatste.
Steeds het bericht: "Sorry, het is niet gelukt de camera toe te voegen.

Ik vond ergens nog de aanbeveling om "Equipment Search Tool te installeren.
Dat heb ik gedaan, maar dat vindt niets.

Wat ik al zei: Ik zie geen camera in de WiFi scanner. Heel raar.
 
Inmiddels gevonden wat de oorzaak was, op een Foscam forum.
Het blijkt, dat Foscam niet overweg kan met leestekens.
Niet in naam en wachtwoord.
Maar ook niet in netwerknaam en wachtwoord.

In mijn netwerknaam zaten streepjes, dat was het enige dat ik na de verhuizing had gewijzigd.

Dus mijn netwerk een andere naam gegeven, op zich weer een verhaal apart voor ik dat voor elkaar had.
Nu werkt dat netwerk weer netjes, maar die camera kan ik met geen geweld aan de gang krijgen via WiFi.
Procedure:
Camera reset, Foscam app verwijderen, iPhone herstarten, Foscam app weer installeren, camera installeren met admin en geen wachtwoord (zoals voorgeschreven door Foscam).
Dan krijg je een venster voor een nieuwe naam + wachtwoord.
En vervolgens de installatie procedure, (2 min) en daarna "kan geen verbinding maken".
Ik heb die procedure uitgevoerd op twee meter van mijn modem. Zonder succes. vijf maal, ook met mijn iPad.

Wie wil mijn Foscam hebben, voor een vriendenprijs?

Via LAN werkt het onmiddellijk. Dus ik sta voor de klus om een UTP kabel aan te leggen of dat ding te vervangen door een merk dat wel werkt.
 
Na rijp beraad een nieuwe Foscam aangeschaft: FOSCAM FI9961EP V3
De oude bracht tot mijn verbazing nog best wat op via Marktplaats.

Dat ding laat zich aanzienlijk eenvoudiger installeren.

Omdat mij voor zo'n camera LAN een stuk veiliger lijkt dan WiFi heb ik het ding via TP-Link adapters verbonden. Ik kon er niet met een nettwerkkabel komen.

Aanvankelijk werkte dat niet, tot ik er achter kwam dat het stopcontact in de meterkast op een andere fase zit dan de camera.
Gelukkig zit mijn media kast wel op dezelfde fase. Daar zit ook een netwerk switch, nu werkt het prima.

Dank voor het meedenken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan