• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tekst invoeren en via "knop" verplaatsen naar data bestand.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stefanvte

Gebruiker
Lid geworden
20 aug 2019
Berichten
33
Hoi Allemaal,

ik wil op dit moment een soort van invoerblad creëren waar ik data invoer in een tabblad die ik nu even "invoerblad" noem. Vervolgens als ik alle velden heb ingevoerd wil ik dat wanneer ik op de knop "opslaan" druk dat de data van de velden verwijderd wordt en opgeslagen wordt onder het tabblad "data". Nou heb ik hulp nodig met het volgende:
- Hoe maak ik een opslaan knop die data vastlegt?
- Hoe zorg ik er voor dat dezelfde knop de data ook direct verplaatst naar mijn data bestand.
- Natuurlijk moet het wel een Macro zijn die ook een regel toe blijft voegen dat nieuwe data niet oude data overschrijft maar verplaatst zodat ik hier altijd op terug kan komen.

Kan iemand mij hierin helpen? ik vind het zelf nog lastig met VBA te werken ik kan code 'redelijk' lezen als iemand mij het uitlegt maar het zelf maken blijft nog magie voor mij.

Ik heb op dit moment nog geen bestand, een voorbeeld denk ik gewoon genoeg aan te hebben, dan kan ik die kopiëren en plakken en vervolgens alleen de cel verwijzingen aanpassen.

Alvast Hartelijk dank!
 
Helemaal blank qua VBA dus.
Ook als iemand een voorbeeld voor je maakt gaan daar allerlei vragen over komen omdat daar meer bij komt kijken dan je wellicht verwacht.
Je kan beter eerst dit volgen:
https://www.excel-pratique.com/en/vba.php
 
Hey Edmoor,

Thanks! die Training ga ik zeker even volgen want ik wil ook zelf gewoon mijn weg kunnen vinden. Helemaal blank ben ik natuurlijk niet, simpele print knoppen e.d. kan ik gerust maken. Kan alleen de code ervoor niet schrijven. Google is dan meestal mijn vriend die mij voorbeelden geeft (meestal van deze forum) die ik kan gebruiken om daaruit verder te werken ;-).

Ik kon alleen mijn vraag niet zo stellen aan google dat ik een resultaat kreeg op deze vraag vandaar dat ik toch maar een account aan had gemaakt omdat ik vaak dezelfde problemen op deze forum tegen kom die mij heel vaak uit de brand hebben geholpen met mijn excel issue's en dat ik hier heel veel lees hoe oplossing gericht iedereen hier is.
 
Hey Edmoor..

Mag ik je hartelijk bedanken? ik snap waarom ik die VBA cursus even moest bekijken. Na het "opnemen" van de eerste Macro bedacht ik me dat, dat ook direct de oplossing was.

Ik had meteen even een test Macrotje gemaakt en werkt nu al :)

Sub Kopiere()
'
' Kopiere Macro
'

'
ActiveWindow.SmallScroll Down:=9
Range("A1:A46").Select
Selection.Copy
Sheets("Blad3").Select
ActiveSheet.Paste
Range("B5").Select
End Sub
Sub Test()
'
' Test Macro
'

'
Sheets("Blad3").Select
Rows("1:1").Select
Selection.Insert Shift:=xlDown, CopyOrigin:=xlFormatFromLeftOrAbove
Sheets("Blad2").Select
Range("A1:G1").Select
Selection.Copy
Sheets("Blad3").Select
Range("A1").Select
ActiveSheet.Paste
Range("A8").Select
End Sub
 
Opgenomen code is exact wat je deed en zal altijd moeten worden aangepast
Als je het gebruikt zoals opgenomen zal het op een gegeven moment niet meer te volgen zijn en heel erg traag worden.
Kijk eens naar wat ik in #4 voor je plaatste.
 
Cool! Dat voorbeeldje van jou is eigenlijk nog gaver dan wat ik in gedachte had.

Ik ga even lekker puzzelen weer :) mag ik je wederom hartelijk bedanken? ik wil gewoon zo veel mogelijk van Excel leren!
 
Opgenomen code is exact wat je deed en zal altijd moeten worden aangepast
Als je het gebruikt zoals opgenomen zal het op een gegeven moment niet meer te volgen zijn en heel erg traag worden.
Kijk eens naar wat ik in #4 voor je plaatste.

Ik ben er nu naar aan het kijken, eigenlijk vrij simpele formule met het gewenste resultaat. Ik zie wat je bedoeld. De code die ik had opgenomen moest ik inderdaad even wijzigen om het resultaat te krijgen want hij verwees eerst naar een B kollom terwijl die in A moest komen, dat was dan eigenlijk ook het enige wat ik moest aanpassen om het gewenste resultaat te krijgen.

Ik moet echt die VBA course is volgen want ik maak liever code zoals die van jou dan een opgenomen stukje. Alleen ergens moet ik beginnen ;-)!
 
Volg inderdaad die training.
En vragen hier staat uiteraard vrij :)
 
Ik wil je nogmaals bedanken en ik ga zeker meer vragen stellen. Uiteindelijk hoe slimmer ik wordt hoe complexer mijn vragen zullen worden.. Wellicht heb ik in de toekomst een uitdaging voor je!
 
We voelen ons uitgedaagd ;)
 
Hoi Edmoor,

ik ben vandaag even aan de slag gegaan met jou voorbeeld. Ik vroeg me even af wat ik precies bij mijn bestand verkeerd heb gedaan. Hij komt er goed uit maar hij voegt niks toe. Heb ik wellicht iets gemist wat jij wel hebt gedaan waar ik nog niet aan gedacht had?

Zie bestand: Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsm

Graag zou ik willen weten wat ik fout doe zodat ik hierin kan verbeteren :)
 
Je gebruikt in de code niet de objectnamen van de tekstvelden.
 
Laatst bewerkt:
Wat een stomme fout, ik zie waarom er "txt" voor stond, het is voor eigen inzicht van wat het ook alweer was. Ik heb hem aangepast en dat zou nu moeten werken. Toch krijg ik nog steeds dezelfde fout. Zie bijlages.

Bekijk bijlage Voorbeeld2.xlsm Fout Macro.PNG
 
Het is geen End(XeenUP), maar End(xLup)

De L van Leo.
 
Hoe het zo simpel kan zijn, dankjewel Harry! hij voert nu inderdaad de tekst in!
 
Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage Uitgave Boekje.xlsm

Ik heb wat ik wil! wat vinden jullie er van? ik moet de opmaak en zo nog wel even fixen maar ik ben blij dat het werkt!

Mocht je, je afvragen waarom ik "Verwerk Informatie" knop heb toegevoegd, dat is omdat als er een nieuwe regel ingevoegd wordt hij niet buiten het bereik van de tabel gaat waardoor je bij je draai tabel alleen nog maar "vernieuwen" hoeft te doen om de nieuwe informatie te krijgen die je toegevoegd hebt. Met de Invoer knop voegt hij hem er onder toe waardoor je direct buiten het bereik van je formule komt.

Ik wil beide bedanken voor jullie hulp en ben benieuwd wat jullie er van vinden :).
 
Om te beginnen, leuk gedaan :)

Puntjes van kritiek.
Ga er eens met de tab toets doorheen, dan zal je zien dat de volgorde niet klopt.
Dit kan je per object aangeven met de eigenschap TabIndex.
Een knop zoals Stop hoeft daarin niet mee te lopen, dus zet daarvoor de eigenschap TabStop op False.
Vul eens als datum 13-13-2019
Wordt zonder probleem geaccepteerd maar is uiteraard niet correct.
Dit kan je in het _Exit event van dat veld controleren met de functie CDate.
Bij niet correct zet je Cancel = True, dan kan het veld niet worden verlaten zonder dat er een juiste datum is ingegeven.
 
Laatst bewerkt:
Om te beginnen, leuk gedaan :)

Puntjes van kritiek.
Ga er eens met de tab toets doorheen, dan zal je zien dat de volgorde niet klopt.
Dit kan je per object aangeven met de eigenschap TabIndex.
Een knop zoals Stop hoeft daarin niet mee te lopen, dus zet daarvoor de eigenschap TabStop op False.
Vul eens als datum 13-13-2019
Wordt zonder probleem geaccepteerd maar is uiteraard niet correct.
Dit kan je in het _Exit event van dat veld controleren met de functie CDate.
Bij niet correct zet je Cancel = True, dan kan het veld niet worden verlaten zonder dat er een juiste datum is ingegeven.



Hey Edmoor,

Ik zie dit zeker niet als kritiek, meer een kans om te verbeteren! ik ga hem nog verder optimaliseren dankzij dit advies. Thanks! Mede dankzij jou voorbeeld ging het opeens heel snel het maken van het bestand! Not bad voor iemand met Weinig VBA Kennis toch? :)
 
Je bent goed bezig :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan