Windows Server 300GB data naar cloud

Status
Niet open voor verdere reacties.

damnsharp

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 jan 2012
Berichten
1.394
Goedemorgen,
Een klant van mij heeft een server met 300GB aan data die zij in de cloud willen hebben. Of in ieder geval ook vanuit kantoor benaderbaar moet zijn.
De server moet een dezer maanden weg.
Naast een server hebben ze ook een Synology NAS staan voor back-up van pc data.

Nu zijn er diverse mogelijkheden natuurlijk.
Ze hebben een hekel aan een Sharepoint omgeving, want ze willen liefst data nog via een schijfletter kunnen benaderen vanuit de verkenner.

Ik dacht eraan om de data in een gedeelde OneDrive map te zetten, maar de lege schijfruimte van de meeste laptops is maar rond 100GB. Dat gaat dan m.i. niet passen.

Hebben jullie misschien ideeën hierover?
Bedankt!
 
De data overzetten naar een portable harde schijf en die aan de NAS hangen. Dan heb je daar weer een schijfletter van.
 
De data overzetten naar een portable harde schijf en die aan de NAS hangen. Dan heb je daar weer een schijfletter van.
Bedankt voor reageren.

Data op NAS zetten is geen probleem, maar dan moet de data ook vanuit bijv. thuis benaderbaar zijn.
Kan vast met Synology cloud omgeving maar nog niet getest en zou wel graag tips erover hebben of dat handig / snel etc is.
 
Wat is het nut van een berichtje met één regel quoten? Zou ik graag weten :D. Ik heb ook een Synology NAS, maar de cloud functie nog niet aan de praat gekregen. Collega's van mij overigens wel, en die zijn daar zeer over te spreken. Of je dan een schijfletter aan de NAS Cloud kan geven, vraag ik me dan weer wel af.
 
Quote inderdaad niet heel veel nut. Gebruik hem meestal ook niet maar dat is offtopic.

Oh goed om te horen @OctaFish dat de ervaringen positief zijn. Ik ga ermee meer aan de slag.

Zijn er van anderen helpmij-ers nog tips / ideeën hoor ik het graag.
 
Zie trouwens dat je met bij Synology met Cloud Sync bestanden van de Synology NAS en andere cloudservices kan laten synchroniseren en delen.
Dat is mooi.

Stel ik gebruik Dropbox of OneDrive of een andere daarvoor, dan zit ik nog met het volgende. Het probleem dat diverse een (nieuwe) laptop hebben die maar een 256GB schijf heeft. En dan is er weinig ruimte beschikbaar voor data.
Dus zou de data alleen ik noem het maar op afroep beschikbaar moeten zijn.
I.p.v. een gehele kopie van die 300GB op iedere laptop.

Hm... nog wat gepuzzel :)
 
Je hele opzet is vragen om problemen. Met name de performance gaat een ding worden bij het openen/schrijven van bestanden.

Goede oplossing is afhankelijk van aantal gebruikers intern en extern. Hoeveel wordt er extern gewerkt.



Kort door de bocht.

-Simpelste oplossing is om de interne gebruikers via een gedeelde map op de Synology te laten werken
-Externe gebruikers kunnen dan als ze niet op kantoor zijn de Cloud Sync functie van Synology gebruiken, met de optie om alleen de gebruikte bestanden te synchroniseren
-Hyperbackup op de Synology installeren met een koppeling aan bijv. Wasabi. Kost voor 300GB een paar euro en dan heb je een fatsoenlijke backup


De optie om een OneDrive te misbruiken gaat slecht werken zeg ik uit ervaring. Je moet dan voor die OneDrive als 1 specifieke gebruiker inloggen. En dat geeft dan weer problemen met de rest van Office en met name de activatie van de licentie.
 
Top @RogerS voor je antwoord, daar kan ik ook mee verder.
Performance leek mij ook een probleem. Maar gelukkig zijn er maar een paar mensen die soms thuis werken met de laptop.
Dus meeste intern en dan kan een mapping naar de "algemene" schijf goed.

En dan de clouddienst, als gekozen kan worden voor een optie "om alleen de gebruikte bestanden te synchroniseren" zou dat ideaal zijn! :) Ik neem aan dat dit afhangt van de soort clouddienst (client op de pc?). Heb je een voorstel daarvoor? Als kan OneDrive of Dropbox maar anders kan ook.

Back-up NAS gebeurt nu ook met Hyperbackup maar dan naar USB schijf die verwisseld wordt en extern opgeslagen wordt.
 
Goed om te horen dat er iets van backup is geregeld. Maar goed, ik zou nog steeds een volledig automatische oplossing aanraden. Vooral nu storage in de Cloud behoorlijk betaalbaar begint te worden.

Volgens mij kun je een vinkje aanzetten bij de eigen client van Synology. Bij OneDrive kan het ook, maar dat gaat niet lukken met meerdere gebruikers syncen. Geloof me, het geeft onverwachte problemen. Sync werkt prima, maar met name Office gaat raar doen. Wil je niet.

Volgens Synology ( https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/Application/What_is_On-demand_Sync ) kan on-demand sync ook met hun eigen client. Dus die route zou ik gaan. Zeker als het voor incidenteel gebruik is.


Denk wel aan voldoende beveiliging als je toegang naar buiten open zet. Bij voorkeur iets met een VPN.
 
Fijn RogerS en ook bedankt OctaFish voor meedenken. :thumb:
Ik sluit de vraag, ik kan met jullie antwoorden goed mee verder.
 
Gewoon OneDrive gebruiken. Deze download dynamisch naar gebruik en zal dus nooit de 300gb onnodig downloaden. Daarnaast maakt OneDrive in O365 ook gebruik van SharePoint (of technisch gezien andersom) waardoor dit inzetbaar is voor jouw scenario.
 
@Eagle Creek dank je wel voor reageren en antwoord.
Ik heb OneDrive geprobeerd maar hij veel bestanden downloaden. Maar misschien niet goed ingesteld.

Kan je me wat op weg helpen hoe ik dit moet inrichten?
Want ik heb al veel erna gegoogled en kom niet zo verder ermee.

Een gezamelijke map maken in OneDrive?
Of bestanden in SharePoint zetten en dan op de een of andere manier zichtbaar maken in OneDrive?
 
Ja, dat is goed. Laten we beginnen bij het begin. Gebruik je de persoonlijke OneDrive of OneDrive for business?
 
Prima.

Als het inderdaad de bedoeling is om binnen de mogelijkheden van Office365 een map te delen voor een volledig grote afdeling ("bedrijf"), zou mijn voorstel zijn om.
- Maak een team aan met de naam van het bedrijf of de afdeling waarvan je de data wilt delen.
- Bij een Team wordt automatisch onder water een SharePoint-site aangemaakt.
- De SharePoint-site kun je laten Synchroniseren via OneDrive. Desgewenst kun je er ook doorheen browsen via SharePoint - deze ondersteunt ook mappen.
- Door te synchroniseren met OneDrive wordt automatisch de optie ingeschakeld om alleen gebruikte bestanden te downloaden. Dit houdt in dat er maar een fractie van de bestanden wordt gedownload die op de site staat, wat het ruimtegebruik ten goede komt. Dit betekent natuurlijk wel dat de client online moet zijn om de andere bestanden te kunnen openen. Omdat in het verleden sprake was van een file server en ik verder niets lees over caching ga ik ervan uit dat dit verder geen probleem is.
 
. Dit houdt in dat er maar een fractie van de bestanden wordt gedownload die op de site staat, wat het ruimtegebruik ten goede komt. Dit betekent natuurlijk wel dat de client online moet zijn om de andere bestanden te kunnen openen.
Betekent dit dat er alleen bestanden op onedrive staan?
 
Dat klinkt goed @Eagle Creek!
Twee vragen:
1. hoe doe ik "De SharePoint-site kun je laten Synchroniseren via OneDrive"?
2. is het beste om de mappen/bestanden (300GB) naar de SharePoint site te uploaden?

Thanks :)
 
Betekent dit dat er alleen bestanden op onedrive staan?
Ik weet niet goed hoe ik je vraag moet interpreteren? Wat ik wil zeggen is dat:
De bron / opslag van de bestanden is op SharePoint, die achterliggend de technologie deelt met OneDrive. Voor de gebruiker zijn dus zowel SharePoint als OneDrive bruikbaar om de bestanden te benaderen.

OneDrive downloadt de bestanden naar de lokale computer maar standaard alleen die bestanden die je vaak gebruikt. Gebruik je de bestanden niet - of niet meer - dan worden ze niet gedownload en zijn ze "on-demand" beschikbaar. Dat houdt in dat wanneer je een bestand opent, het op dat moment pas wordt gedownload.

Je kunt dit gedrag beïnvloeden door bestanden uitsluitend on-demand beschikbaar te laten zijn (nooit downloaden en bewaren) of altijd offline beschikbaar te laten zijn (altijd downloaden, ongeacht gebruik).

Dat klinkt goed @Eagle Creek!
Twee vragen:
1. hoe doe ik "De SharePoint-site kun je laten Synchroniseren via OneDrive"?
2. is het beste om de mappen/bestanden (300GB) naar de SharePoint site te uploaden?

Thanks :)
1. Open de betreffende SharePoint-site, open de bibliotheek die je wilt synchroniseren, klik in de menubalk op synchroniseren (soms verborgen onder de ...). Hier vind je meer informatie: https://support.office.com/nl-nl/ar...ieclient-6de9ede8-5b6e-4503-80b2-6190f3354a88.
2: Ja dat is prima. De grootte is geen bezwaar, hoewel ik je aan zou raden deze gelegenheid aan te grijpen om oude bestanden op te ruimen. Houd rekening met een beperkte set aan beperkingen voor wat betreft bestandstypen en -namen. Die kun je hier teurgvinden: https://support.office.com/nl-nl/ar...arepoint-64883a5d-228e-48f5-b3d2-eb39e07630fa.
 
Hartstikke bedankt @Eagle Creek! Ik ben hier al weken mee bezig maar kom er niet uit en nu dankzij helpmij en jouw inzet komt er een oplossing. :D
Ik ga het instellen en uitproberen, ik kom er later nog op terug om te vertellen hoe het ging.
Maar je instructies zien er duidelijk uit, top! :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan