• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

excel grafiek met twee kwalitatieve assen, en "bubbles" op de nijpunten ervan

Status
Niet open voor verdere reacties.

Piet1969

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 aug 2019
Berichten
4
Dag,

Eerste maal op een forum...

Ik zoek een manier om in excel zowel de X als Y as een kwalitatieve parameter te zetten. In mij geval gaat het dan in de X-as om "oorzaakpareto" en op de Y-as "gevolgpareto". Op het snijpunt van een X en een Y parameter zou dan een bol moeten verschijnen relatief aan het aantal keren dat deze combinatie oorzaak-gevolg voorkomt in een lijst (2 aparte kolommen in de datalijst).

Bedoeling is dat je de grafiek kan lezen als "omdat <oorzaakpareto> hebben we <waarde> aantal keer <gevolgpareto>" of concreet
"omdat operatoren onvoldoende zijn opgeleid hebben we 5 veiligheidsincidenten" en
"omdat operatoren onvoldoende zijn opgeleid hebben we 7 machinebreuken".
Investeer dus in opleiding bij indiensttreding of op frequente basis en 12 typische problemen zullen verdwijnen.

Je zou op deze wijze gemakkelijk op de grote bollen als meest voorkomende oorzaak-gevolg combinatie kunnen focussen in verbeteringsprojecten. Los de oorzaak op en het gevolg verdwijnt evenzeer (als de oorzaakanalyse goed is gebeurd natuurlijk).

Dit wordt dan een management tool voor verbeteringsmanagement waarmee data uit "incidentrapportering" wordt vertaald naar informatie.

Hopelijk heb ik mijn probleem voldoende accuraat beschreven.

Alvast bedankt voor elke tip ;-)
 
verfijning van mijn 25%

Hey,

Het probleem is dat mijn x en y as niet numeriek zijn, maar tekst. gewoon uitgeschreven ziet het er uit als in bijlage (maar ik zou dit graag in een bubble grafiek weergeven).
 

Bijlagen

  • bubblegrafiek.JPG
    bubblegrafiek.JPG
    48,2 KB · Weergaven: 40
Volgens mij werkt dat niet een grafiek met beide assen tekst
 
Eerst een vraag. Wat betekenen die getallen die in de tabel staan? Zijn dat het aantal keren dat het incident heeft plaatsgevonden?

Nu het antwoord op je vraag,
Je moet eerst bepalen wat je leading en lagging indicatoren zijn. Lagging indicatoren zijn incidenten die al hebben plaatsgevonden, kan je niet meer aan doen. Veelal de X-as. Leading zijn preventieve indicatoren. Indicatoren die voorkomen dat een incident kan gebeuren. Op leading (veelal Y-as) kan je sturen, lagging niet, is tenslotte al gebeurd.
Als je de leading indicatoren bepaalt heb geef je die afzonderlijk punten. Op die manier krijg je een tabel met leading en lagging en creëer je een bubble chart.
Als je dan vervolgens de achtergrond van de bubble in 4 of 5 segmenten verdeeld (mature, need investigation etc.) kan je precies zien waar je staat met incidenten management.
 
Bedankt allemaal.
De getallen in mijn screen shot geven inderdaad weer hoeveel keer een bepaalde XY-as waarde voorkomt in een loggin tabel van incidenten.
Het leading en lagging verhaal begrijp ik en klopt wel, maar ik kan de vertaalslag niet maken hoe ik hier een excel tabel kan maken die eenvoudig om te zetten is naar de bubble grafiek die ik graag zou hebben.
Popipipo is dan wel heel duidelijk : grafieken met op beide assen tekst kan niet in excel.

Groeten
 
Zo iets?

De truc is de onderste reeks in de grafiek data. Deze reeks is op de tweede y as gezet en voorzien van datalabels die aan rij 1 gekoppeld zijn. De getallen van de x - as zijn vervolgens weggelaten.
 

Bijlagen

  • Bubble.xlsx
    17,6 KB · Weergaven: 31
Jan Karel, bedankt.
Gaat alvast in de richting. Voorlopig lijkt dit een technische oplossing om het "tegen beter weten in" in een bubble grafiek te krijgen en minder om een leesbare grafiek voor de niet geoefende lezer inzicht in de gegevens te verschaffen. Niet door jou uiteraard, net omdat excel geen twee tekst-assen toelaat.
Ik moet hier nog eventjes op studeren...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan