Pc aansluiting op aardloos stop kontakt

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gillian

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
31 dec 2000
Berichten
1.213
na aankoop van een nieuwe pc is mijn oude naar mijn zoon gegaan die heeft deze aangesloten op een Stopcontact zonder aarding.
dit had hij ook al enige jaren met zijn andere pc gedaan. na enkele weken gebeurde het dat als je de pc opstart deze helemaal opstart en dan weer uit zich zelf weer uitging.
voor reparatie naar de winkel en daar constateerde men dat beide geheugenstrips defect waren. deze zijn vernieuwd en alles werkte weer. maar nu na een week is er weer dezelfde fout pc start en zet zich zelf uit.
mijn vraag nu is dit mogenlijk dat de pc kapot gaat omdat hij niet op een geaard stopcontact zit
 
Hallo

Ja.

Opbouw van statische elektriciteit is een mogelijke oorzaak.

Systeemkast onder netspanning (110V a.c.) (door o.a. de ontstoorcondensatoren in de netfilter) is een mogelijk andere …

Wat ik reeds heb meegemaakt in niet geaarde toestellen , is :

Kortgesloten harddisk / defekte motherboards / etc …

Speel op veilig , en geef deze p.c. een geaard stopkontakt .

Peter
 
Bij mij hangt de boel al bijna 20 jaar aan wandcontactdozen zonder randaarde.......
Nooit een probleem ondervonden.

Aarding gaat wel via de coax van het kabelinternet maar is eigenlijk niet toereikend, werken doet het wel, ook geen spanning op de kast, zal bij een wifi, ADSL of glasvezel wel anders zijn.
 
Bij mij hangt de boel ook aan randlaarde loze stopcontacten. Dit heb ik nog nooit mee gemaakt. Randaarde ligt hoofdzakelijk in natte ruimtes. Ten minste in mijn woning.
 
Voor een goede werking van apparatuur heb je geen randaarde nodig.
Meeste TV's, laptops en opladers hebben geen randaarde.
Zo zijn er meerdere voorbeelden op te noemen van apparatuur met elektronica zonder randaarde.

Wanneer je zelf met elektronica werkt, geheugen bankje verwisselen, dan is het wel verstandig om je zelf te ontladen.
Dit gebeurt meestal met een polsbandje welke gekoppeld is aan de randaarde,

Kleine uitleg waar randaarde voor wordt gebruikt:
Randaarde wordt gebruikt ter beveiliging van het apparaat en van de gebruiker.
Een apparaat dat grotendeels bestaat uit metaal, wordt het omhulsel aangesloten op de randaarde.
Magnetron, koelkast, elektrisch fornuis, etc.
Wanneer door een defect of foutief handelen spanning op het omhulsel komt, gaat er een lekstroom lopen van de aansloten spanningsbron naar de randaarde.
Bij een bepaalde waarde van de lekstroom, meestal 30 mA, zal de aardlekschakelaar in de meterkast eruit klappen.
 
Van stof is geen sprake PC word 3X per jaar grondig schoongemaakt. en zijn oude pc heeft zowat drie en een half jaar aan het zelfde stopkontakt gezeten. en nu met de oude pc van mij (plm 5 jaaroud) gebeurt dit
 
Randaarde is zeker aan te bevelen. Het feit dat sommige mensen geen problemen ervaren is natuurlijk geen enkele garantie dat dat ergens anders ook zo zal zijn.

Vaker wel gemerkt dat een goedkope/slechte voeding redelijk wat spanning op de kast zelf weet te zetten. Niet fijn en potentieel gevaarlijk.

Je kunt misschien tijdelijk een verlengkabel leggen naar een geaard stopcontact en kijken of de problemen dan uitblijven.
 
Waarom zet een fabrikant een geaarde stekker aan een apparaat? Beide computers van mij hebben stekkers met randaarde!
Zijn in het tweede geval ook weer de geheugenstrips defect? Hoe kom je tot de slotsom dat het in het tweede geval om dezelfde oorzaak/probleem gaat. Lijkt mij wat Roger schrijft: voeding of andere versleten defecte hardware.
 
Vaker wel gemerkt dat een goedkope/slechte voeding redelijk wat spanning op de kast zelf weet te zetten. Niet fijn en potentieel gevaarlijk.
Tis niet gevaarlijk en heeft niets met goedkoop te maken maar met het netfilter, de aarde van het apparaat hangt eraan en als er geen aarde is aan het apparaat zelf ervaar je prikkelingen, 115V ( halve periode?) van een paar milli-ampère als je de PC kast aanraakt.
 
Het euvel kan in sommige gevallen voorkomen worden, hoe gek het ook klinkt, door de stekker in het stopcontact 180 graden te draaien.
Dan zit de fase op de andere ader.
 
Maakt echt niets uit voor de aarding van het netfilter en de spanning op de kast zonder aarding.
 
Ok allemaal hartelijk dank voor de adviezen . ik ga eens kijken wat een monteur vraagt om er een draadje bij te trekken
 
Als de verwarming geaard is, is een draadje van je kast naar de verwarming genoeg.
Je moet er dan wel voor zorgen dat je contact maakt met het metaal van zowel kast als verwarming.
 
Als de verwarming geaard is, is een draadje van je kast naar de verwarming genoeg.
Je moet er dan wel voor zorgen dat je contact maakt met het metaal van zowel kast als verwarming.

Dat moet i.i.g. nooit doen.
Als er apparaat een probleem heeft staat je hele verwarmings en waterleiding installatie onder spanning, is na 1975 ook sterk afgeraden.
Of aarding via een geaarde wandcontactdoos naar de meterkast of niets, gewoon zo laten dus, een notebook is ook niet geaard maar dubbel geïsoleerd.
 
kostenzer schrijft:
Als de verwarming geaard is
Dat gebeurde vroeger volgens mij door in de kruipruimte een "aardpen" in de grond te slaan en dan te verbinden met een verwarmingsbuis/waterleidingsbuis. In mijn badkamer zie ik een aardleiding op de radiator.
 
Als je dat artikel volledig leest kun je ook afleiden waarom het ene apparaat wel en het andere niet geaard is. Dus in deze topic staat een hoop onzin en slecht advies. Evident is dat een apparaat met een geaarde stekker op een geaard stopcontact moet worden aangesloten.
 
Als je dat artikel volledig leest kun je ook afleiden waarom het ene apparaat wel en het andere niet geaard is. Dus in deze topic staat een hoop onzin en slecht advies. Evident is dat een apparaat met een geaarde stekker op een geaard stopcontact moet worden aangesloten.

Moet? er moet niets en als je eens de boel leest #6, heb al 20 jaar de boel aan niet randaarde wandcontactdozen hangen en er is nooit wat gebeurt.....
In reactie 6 staat precies zoals het is maar zoals gewoonlijk wordt dat of niet gelezen of doodleuk ontkent.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan