Vraag over selectie vak

Status
Niet open voor verdere reacties.

rehessels

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2019
Berichten
7
Beste,

Ik heb een formulier toegevoegd waarin ik een record kan selecteren - en vervolgens printen - middels een selectie vak. Dit werkt prima alleen wat ik wil verbeteren is dat bij het selecteren van een keuzevak niet eerst alle andere vakjes even 'oplichten' bij het selecteren van 1 selectie vak. Iemand een idee?
 

Bijlagen

  • MultiSelect.zip
    940,8 KB · Weergaven: 35
Ik dacht dat je formulier multi-select was, maar dat is-ie niet. Tenzij ik wat verkeerd doe, maar ik had verwacht dat ik er toch een paar aan kon klikken, en niet dat hij steeds opnieuw alles leeg maakt. Dat is overigens wat je ziet: het nullen van de selectievakjes. Zou ik nooit doen; geef ze de waarde 0, dan blijven ze in ieder geval wit. Doet overigens niks af aan het feit dat je alsnog alles blijft requerien, waardoor dus alle steeds wordt gereset.

Ik vind het een ingenieuze, maar nodeloos ingewikkelde manier om een selectie te maken :).
 
Dank. In mijn voorbeeld kan er inderdaad maar 1 record worden geselecteerd dus de titel is inderdaad verwarrend. Als ik een record in een formulier zou willen selecteren middels een selectievakje wat zou dan wel een goede methode zijn ipv de mijn methode?
 
Er zijn wat mij betreft twee logische oplossingen: 1) extra Ja/Nee veld toevoegen aan je contacten. Deze gebruik je dan voor de selectie, en na de acties maak je dit veld weer leeg. 2) Gebruik een extra (tijdelijke of virtuele) tabel om de selectie in vast te leggen. Na gebruik maak je de tabel dan weer leeg. Of niet; als je de selectie bewaart, kun je hem tenslotte hergebruiken. Stel dat je een mailing doet met een selectie, en die mailing mislukt en moet opnieuw. Dan is het handig als je de selectie nog hebt.
 
Voorbeeld multiselect zonder extra ja/nee veld

In dit voorbeeld wordt de multiselect gedaan via een werktabel en een selectielijst in een formulier waar de eigenschap multiselect op true staat.
 

Bijlagen

  • Multiselect.zip
    71,4 KB · Weergaven: 32
@noella: Laat TS eerst zelf eens wat bedenken, leert-ie veel meer van :). Ik stuur doorgaans pas voorbeelden mee als er om gevraagd word. Ik heb liever dat iemand zelf iets probeert. Het is m.i. de grootste 'ziekte' van het Excel forum: helpers staan daar te popelen om te laten zien hoe goed ze zijn :D.
 
NoellaG, hartelijk dank voor het voorbeeld. Ik ga de code bekijken en misschien toepassen in mijn voorbeeld. Ik zal het eindresultaat posten.
 
Ik ben al 2 dagen aan het puzzelen maar ik krijg het niet voor elkaar. De oplossing met een 'virtuele' tabel heeft de voorkeur omdat ik daarmee de selectie kan behouden. Ik heb echter niet de kennis om dit nu al zelf te maken. Waar kan ik informatie vinden om zo iets zelf te maken?
 
Ik heb in de Access cursus het gebruik van virtuele tabellen behandeld. Ik zal morgen een voorbeeldje posten, want mijn db crasht steeds :).
 
Ik heb een voorbeeldje gemaakt; kijk maar of je het kunt gebruiken.
 

Bijlagen

  • ADO Virtuele Recordset.zip
    263,2 KB · Weergaven: 32
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan