Radeon RX 470 8gb werkt niet meer.

Status
Niet open voor verdere reacties.

heinflhs

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2014
Berichten
675
Vanmorgen is de (tweedehands) Radeon RX 470 8 gb aangekomen. Ingebouwd, drivers van de vorige kaart gewist, drivers voor de RX gedownloaded etc. De kaart heeft een aantal minuten gewerkt, maar na een poosje viel de hele PC uit. Op mij kwam het over alsof er een thermische sensor de zaak had afgesloten. In verband met het verplaatsen van beide interne HD's had ik beide zijplaten eraf gehaald. Dat kan de flow verstoren.


Nadat ik een tijd had geacht PC weer opgestart, reageert niet. Niets beweegt, niets start op. Enige tijd later start de PC op, in die zin dat de CPU ventilator begint te draaien, de Radeon ook, maar verder geen beeld. Probeert op te starten, het beginbeeld van het Bios vershijnt en kort likt het alsof Windows opstart. Maar even later weer het beginbeeld van het Bios.


Dan maar de Aomei disk erbij gehaald en een backup terug gezet. Met de oude kaart start de PC weer op en functioneert.

Wat kan de oorzaak zijn?
1. Te hoge temperatuur?
2. Stroom probleem? Voeding is een eWent 600 Watt versie en voor de kaart zou een voeding van 350 genoeg zijn.
3. De verkoper heeft mij een defecte kaart verkocht?
Lijkt mij niet het geval, kwamen in de communicatie wel aardig over.



Vandaag twee maal backup hersteld en werk nu weer met de oude 750 ti.

Daarnaast vanmorgen de volgende foutmelding: Windows Boot Manager. Status: 0xc00000e. The boot selection failed because a required device is inaccessable. Dit zou op een harde schijf duiden die langzaam begint te falen? Als ik chkdsk laat draiien en Chrystaldiskinfo laat kijken worden er geen fouten gemeld.


Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
 
Laatst bewerkt:
Met gebruikte / 2de hands spullen is de garantie tot aan de deur.
Op het moment dat je de oude kaart terug zette deed hij het weer. Dus denk ik het eerst aan een kaart die niet 100% in orde is.
Of de verkoper dat geweten heeft kun je op basis van een leuk gesprek niet zeggen.
Als je de mogelijkheid hebt hem in een andere pc te stoppen weet je meer. Weer fratsen, dan is hij niet in orde.

Je kunt dan de contacten nog schoonmaken met een zachte gum of wat spiritus aan een wattenstaafje.
Ook kun de ventilatoren er eens afhalen en alles schoonmaken. Zit er nog een (heel dun) laagje warmtegeleidingspasta op?

Als dat alles niet helpt, dan denk ik aan enkele reis kliko.
Succes er mee.
 
Laatst bewerkt:
Tweedehands is in feite altijd een gok en je het gelijk, aardig is geen garantie tegen bedrog. Maar ik heb niet het idee dat de verkoper te kwader trouw is. Nadat ik de oude kaart terug had geplaatst begon hier hetzelfde euvel! Kan dus niet echt aan de Radeon liggen. Met de foutmeldingen kwam ik richting kwakkelende harde schijf uit. Daar ik al een poosje rondliep met het idee om een SSD te kopen vanmiddag laat maar de knoop door gehakt. In eerste instantie liep alles prima. Tot ik de Windows Prestatie index liet draaien en bij ong. 35% viel de pc opnieuw uit. Lag dus niet aan de harde schijf. Na zoekwerk kwam ik uit bij Speedfan en deze gaf aan dat het voltage van de GPU 0,80 was en dat bleef zo totdat de W.Pr.Index weer richting 30/35% ging en het voltage veranderde in 1,14V en klik. Weer afgeslagen.

Stroomkabel uit getrokken, de CMos knop 10 seconden ingedrukt 10 seconden gewacht, stekker in pc en daar start de pc opeens vanzelf op zonder dat ik de aan knop had ingedrukt. Dus ik vermoed een probleem met een instabiele voeding/


Daarnaast, om het makkelijk te maken, zie ik vanaf vandaag de mededeling dat ik een illegale versie van Windows zou gebruiken. Is niet zo. In het verleden heb ik een oem versie van W 7 Ultimate gekocht en geïnstalleerd. Hert is dus een legale versie. Toch blijkt Microsoft deze als een illegale kopie te beschouwen. Ik denk niet dat het een rol speelt bij het afslaan van de pc, maar wie weet?
 
Nee de windows versie speelt geen rol. Maar ik zou MS even bellen als je het legaal wilt houden.

Ah, het verhaal is dus iets anders.
Ook nu weer, misschien ergens een voeding lenen? Een voeding waarvan je weet dat ze goed is.
 
Het Windows probleem is inmiddels opgelost. De code is geaccepteerd.

De rest evolueert :) maar het is zo dat beide grafische kaarten na korte termijn van belasting uitvallen. Zowel de Geforce 750 ti, maar ook de Radeon RX 470. Als ik HW Monitor de voltages van de GPU laat bekijken dan staat daar Value 0.800 Min 0.800 Max 1.125 Als ik Windows Prestatie Index laat draaien zie ik bij de beginwaarde een stijging naar 1.125 Op ong. 35% slaat de PC af en kan ik opnieuw starten. Dit gebeurt elke keer. Als leek zou ik gokken op een instabiele voeding? Het een eWent 600W EW 3905 O
 
Laatst bewerkt:
Dat is ook een ( met alle respect ) Chinese baggervoeding zonder enige certificering en er is nergens terug te vinden wat deze voeding continue aan daadwerkelijk vermogen kan leveren.
Advies is dus om een fatsoenlijke, A-merk voeding met min. een 80 Plus Bronze certifcaat van minimaal 550 Watt te kopen.
MSI adviseert een systeemvoeding voor de RX 470 van minimaal 450 Watt dus hoe jij aan 350 Watt komt is mij niet duidelijk.
 
Dat moet inderdaad 450 W zijn en niet 350 zoals ik abusievelijk vermeldde. Denk dat het een typefout van mij is want het staat duidelijk in hun spec sheet.
Ik heb deze voeding bij het plaatselijke PC winkeltje gekocht. Maar het werd al redelijk snel duidelijk dat dit merk in de markt niet goed bekend staat. Ach ja, iedereen maakt weleens een fout, nietwaar?
Tja, dan moeten we morgenvroeg maar eens op voeding jacht.
 
Afgelopen zaterdag een Gigabyte B70H gekocht. Wat een zalige stilte!!!!!!!!


Allen dank voor de tips.
 
Bestaat er een B70H ?:eek:
 
Laatst bewerkt:
Tis een B700H en het wattage is schromelijk overdreven, wel mooi modulair.
Maker is CWT.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan