NAS zichtbaar maken in Mac

Status
Niet open voor verdere reacties.

Berjos3

Gebruiker
Lid geworden
3 aug 2001
Berichten
472
Ik heb sinds kort een NAS en ik werk met zowel een Macbook als een iMac.

Nu ben ik niet zo heel handig in het begrijpen hoe ik verbinding kan maken met de NAS (Synology 218j) maar ik heb wel wat gedaan:
-Ik kan via Quick Connect via mijn browsers mijn NAS benaderen, dat werkt prima
-Ik kan thuis via Finder -> Ga -> netwerk toevoegen wel de NAS benaderen maar ik stuit op het probleem dat de NAS niet altijd zichtbaar is in de Finder of dat ik hem opeens niet meer zie

Nu zit ik op een andere plek met mijn laptop maar kan ik de NAS wel benaderen via Quick Connect maar hoe zorg ik er nu voor dat ik blijvend de NAS kan zien in mijn Finder (menu links). Het lukt me niet goed om dat in te stellen. Thuis kan ik dan via netwerk wel inloggen (en kan ik hem in Finder benaderen), maar sluit ik de iMac af en start 'm opnieuw op is ie weer verdwenen. Ik heb al wat video's zitten kijken maar ik doe iets verkeerds...wie kan me even stap voor stap er door heen loodsen?
 
Kun je als je hem eenmaal in Finder hebt, als koppeling naar het bureaublad slepen?
Dan hoef je daar alleen nog maar op te klikken.
 
Ik ga dat thuis even uitproberen. Wat ik wil is simpel denk ik: de NAS aanklikken, bestanden openen (en bewerken) en daar weer in opslaan.
 
Je kunt de netwerk-map op de NAS waar je toegang tot wilt hebben ook mappen op je Mac, hoe je dat doet staat hier uitgelegd.
 
Gedeeld” in Finder. Daar moet je dan op klikken, vervolgens op “Verbind als” en pas daarna krijg je – na een tijdje laden – een overzicht van je netwerkmappen op de NAS. Het is natuurlijk veel handiger als je netwerkshares altijd, automatisch, in de linker kolom van Finder komen te staan (zoals in de afbeelding hierboven). Dat kan. Hierna leg ik uit hoe. Als eerste moet je even zorgen dat je netwerk shares (tijdelijk) op je bureaublad komen te staan. Open Finder, en klik op “Bestand” en dan “Voorkeuren“. Zet een vinkje bij “Verbonden Servers” en sluit dit venster weer.

Lees verder op:
https://blog.mobile-harddisk.nl/tutorials/eenvoudig-netwerkshares-mounten-op-een-mac/
 
Kun je als je hem eenmaal in Finder hebt, als koppeling naar het bureaublad slepen?
Dan hoef je daar alleen nog maar op te klikken.

Dit werkt niet, ik heb 'm nu wel staan in Finder. De Engelse pagina probeer ik straks even maar als iemand anders nog tips heeft...graag
 
Vergeet al het voorgaande !
1. Open Finder, en klik op “Bestand” en dan “Voorkeuren“. Zet een vinkje bij “Verbonden Servers” en sluit dit venster weer.
Automatisch bij het opstarten

2. Opend Gebruikers en groepen-venster, onderdeel van Systeemvoorkeuren. Klik op Het plus teken.
. Op die manier kan je meerdere gedeelde NAS-mappen toevoegen. Als je klaar bent, sluit je het venster Gebruikers en groepen. Vanaf nu worden de toegevoegde shares automatisch na het inloggen op je Mac gekoppeld. En zijn daarmee direct beschikbaar in Finder.

Aantekening 2019-09-03 195356.png
 
Laatst bewerkt:
Het klopt 100% APleman.
(Post 5) Bij mij werkt het tijdelijk en bij heropstarten is het weer verdwenen op bureaublad.
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt te werken, ik zie in mijn Finder op mijn iMac steeds de map van de NAS die ik wil hebben en waarin ik wil bewerken. Op de manier zoals APieman omschreef. Volgende vraag: als ik met mijn laptop buitenhuis werkt: hoe kan ik hetzelfde krijgen (in de Finder), op dezelfde manier?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan