Niet genoeg ruimte om Windows 10 te herinstalleren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Brentie1

Gebruiker
Lid geworden
12 sep 2011
Berichten
55
Hi,

Ik probeer Windows 10 te herinstalleren zonder behoud van gegevens. Ik ben hiervoor in het blauwe 'problemen oplossen' scherm. Wanneer ik deze opdracht geeft krijg ik iets later echter de melding dat er niet genoeg ruimte is om de pc opnieuw in te stellen. Mijn computer is echter al zo goed als leeg, er zijn geen enkele bestanden, enkel de essentiële programma's die er standaard op zitten enzovoort.

Het gaat om een laptop en de opslag is inderdaad erg klein, maar hoe kan er niet genoeg ruimte zijn om Windows te herinstalleren zonder behoud van gegevens?

Graag jullie raad hoe ik dit oplos!

Alvast bedankt,
Brent
 
Zet eens de weblink van Speccy hier neer, we weten nu helemaal niets.
 
De schijf kan leeg lijken maar er is gemakkelijk een gigabyte aan overbodige bestanden bijgekomen binnen Windows. Doe eens schijfopruiming, verwijder herstelpunten, tijdelijke update bestanden en verlaag het virtuele geheugen, schakel slaapstand uit. https://www.schoonepc.nl/optim/delete.html

Als er een herstelpartitie is dan staat in de handleiding wel hoe groot de ruimte moet zijn.

Wanneer alleen Windows moet worden teruggebracht naar hoe het origineel was, dan is er goed nieuws: Windows 10 kan dat zelf. Zie Systeemherstel.
 
Het probleem is dat de pc na een paar minuten een blauweschermfoutmelding krijgt en onmiddellijk als ik met internet verbind, daardoor kan ik verder niets meer verwijderen/opruimen of een Speccy weblink neerzetten.

Windows 10 staat er al op en ik wil dat het systeem gereset wordt zodat deze fout verholpen wordt. Systeemherstel is inderdaad waarmee ik dat probeer te doen, daar zit ik, dat was misschien niet helemaal duidelijk in het startbericht. Ik vind het bizar dat er niet genoeg ruimte is voor Windows 10 zonder bestanden terwijl er nu Windows 10 met bestanden opstaat. Volgen jullie me?
 
Welke foutmelding, wat staat er dan?

Tevens zal even mijn glazen bol pakken, oeps, in de vaatwasser.

Wat verwacht je van ons zonder ook maar verder enige info?
 
Ja nu gaat het anders zijn. De code en geschreven foutmelding op het blauwe scherm kan een aanwijzing zijn. Misschien is er een geheugenfout en dus een hardware probleem of in de Windows systeembestanden is er iets niet goed. Windows controleert zichzelf met de opdracht sfc /scannow. Start hiervoor op in Veilige modus zodat in ieder geval drivers niet geladen worden. Met een niet functionerende computer kan je niet via Windows meer opnieuw installeren. Gebruik de opdrachten die je kan geven wanneer je met het installatiemedium van Windows opstart. Doe daarvanaf ook een schijfcontrole. Bij schijfcontroles kan je het bestandssysteem repareren maar repareer niets als er iets is met sporen en sectoren want dan wordt de partitie onleesbaar terwijl het ook lang kan duren.

Veilige modus: http://www.hulpmetcomputer.nl/start-windows-10-op-in-veilige-modus/ Er is een driver fout of iets met een apparaat wanneer de computer in Veilige modus wel blijft werken.

Met de opdracht msconfig kan je kijken of er misschien updaters van programma's opstarten op de tabbladen Opstarten en Services. Deze kleine programma's zijn vaak slecht geschreven. Zelfde met indexeerders zoals voor cloud diensten, synchroniseren of backups.

En nee, dat er meer ruimte nodig is om Windows opnieuw te installeren is niet vreemd.

Hoe veel ruimte heb je eigenlijk over, zie link van Schoone PC om wat vrij te maken.
 
Het lijkt mij zeer voor de hand liggend dat we hier praten over een budget laptop met een 32 Gb onboard EMMc chip als opslagruimte.
Je kunt de benodigde ruimte voor her-installatie uitbreiden door er een lege usbstick van 8 Gb of groter bij aan te sluiten..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan