Grote upgrade: Help!

Status
Niet open voor verdere reacties.

MankeNelis

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 sep 2019
Berichten
2
Besten!

Ik ben van plan mijn inmiddels vrij verouderde pc te upgraden. Ik wilde een nieuwe videokaart en processor kopen, maar kwam er halverwege achter dat ik dan ook een nieuw moederbord moet aanschaffen. Bovendien moet ik er op letten dat de aan te schaffen hardware in de kast past, etc. etc etc...Verder ben ik geen echte pc-expert, dus vandaar dat ik de hulp van dit forum inschakel. Je ziet vaak door de bomen het bos niet meer, en het wordt vrij snel ingewikkeld in videokaart/processor/'generatie zoveel' land.

Allereerst even de informatie over de pc zoals ik hem nu heb:

- de Kast: Cooler Master K280 - Midtowermodel - ATX
- moederbord: ASRock H61M-DG3/USB3 - Moederbord - micro ATX - LGA1155 Socket - H61 - USB 3.0
- Voeding: Corsair CX Series Modular CX430M - ATX12V 2.3/ EPS12V - 430 Watt - 80 PLUS Bronze - 100-240 V - Active PFC
- videokaart: GeForce GTX 660
- processor: Intel Core i3 3220 - 3.3 GHz
- 12 GB Ram (1x4+1x8)


Nu vroeg ik mij een aantal dingen af. Wat is de beste videokaart voor mijn budget, en welke combinatie processor en moederbord? Ik hoef niet te streamen e.d., maar game wel graag. Zo heb ik Post-Scriptum aangeschaft, een vrij nieuw en intensieve game, en die kan mijn pc nu niet aan, ik zou die dus in ieder geval wel willen spelen. En natuurlijk de komende paar jaren weer vooruit willen!
Mijn budget is in totaal ongeveer 400-600€.
Nu was ik al twee keuzes op het spoor qua videokaart, een AMD Ryzen 5 3600, of een Intel i5 9600k? Hier tussen kan ik dus al niet kiezen en zou graag wat tips willen hoe te kunnen kiezen.
Qua videokaart raadde iemand mij de Geforce GTX 1660 Gaming OC 6 GB aan, die in mijn budget valt en nog redelijk lang mee zou moeten gaan? Iemand ideeën?
Tot slot: moederbord...daar raak ik echt de weg kwijt.

Graag zou ik jullie ideeën horen en wat jullie ervaringen zijn. In ieder geval alvast hartelijk dank en ik ben benieuwd naar jullie tips.
Groet!
 
Laatst bewerkt:
Nu was ik al twee keuzes op het spoor qua videokaart, een AMD Ryzen 5 3600, of een Intel i5 9600k
Dat zijn processoren, geen videokaarten....
GTX 1660 Gaming OC 6 GB kost rond de € 250
Ryzen 5 3600 kost rond de € 195
Intel Core i5 9600k kost ronde de € 235
16 Gb Ram ( 2x 8 Gb ) 3000 MT/s kost rond de € 80
Moederbord kost tussen de € 80 - 120 ( voor een AM4 bord voor de Ryzen 5 ) of tussen de € 125 - 160 ( voor de Intel Core i5 )

Met jouw budget is een Intel setup waarschijnlijk niet haalbaar, dan zul je dus voor een AMD setup moeten kiezen, ook afhankelijk van het feit of je de huidige voeding wilt / kunt her-gebruiken.
Behuizing is geen struikelblok, is ATX dus goed, daar passen alle moederborden in vanaf ATX formaat en kleiner.
Waar je wel op moet letten is de hoogte van de processor-koeler.

Post-Scriptum is overigens een game die meer op de processor leunt dan de videokaart en de Core i5 wordt als minimum geadviseerd, liefst een i7 voor optimaal game plezier.
Als het werkelijk zo is dat je ook in de nabije toekomst nog fatsoenlijk wilt blijven gamen zou ik het budget naar boven bijstellen en in elk geval voor een snellere processor kiezen ( Core i7 of een Ryzen 7 ).
 
Hartelijk dank voor de reactie. Misschien ga ik dan maar voor de i7. Het liefst wil ik er dan wel weer een paar jaartjes zoet mee zijn ja. Zo te zien is het enige dat ik straks overhoud m'n kast...:d

Nog tips waar op te letten bij het aanschaffen van een moederbord?
 
Kijk naar de uitvoering van de processor, kies je voor een C i7 K-serie, dan heb je, in geval je wilt overklokken, specifieke chipsets nodig, niet elke chipset is daar geschikt voor.
Wil je dat niet, dan kun je voor een goedkopere chipset kiezen.
Dan kun je niet overklokken maar heb je wel het voordeel van de hogere base-klok van de processor.
Bij de keuze van een moederbord kijk ik met name altijd naar wat de chipset van het bord aan aansluitingen biedt, denk aan aantal usb-poorten ( en de versies daarvan ), eventueel dual LAN etc.
Daarmee voorkom je het gebruik van hubs e.a. externe zaken.

De voeding en het moederbord zijn de meest essentiële zaken voor een kwalitatief goed en stabiel werkend systeem en daarmee dus zaken waar je, naar mijn mening, niet op moet bezuinigen.
 
Nieuwprijzen voor sommige componenten kunnen echt wel de pan uitswingen. Als je een klein beetje risico wil nemen en wat moeite, kan je met behulp van 2de hands onderdelen een heel goed systeem bijeen schrapen. Ikzelf heb, met enkele blunders en onvoorwachte problemen, een volledig systeem (zonder peripherals) voor onder de 500 euro bijeengekregen met een i5-6500 en gtx 1060. Kostprijs: 460 euro.

We gaan eerst eens beginnen met wat je hebt.
-Je hebt een kast, dus die hoeven we al niet meer te kopen.
-Je PSU is waarschijnlijk ergens rond de 6jaar oud. Dit is randje voor langdurig hergebruik. Je kan bijna zeker nog een 4tal jaar (en waarschijnlijker ook langer) veilig er uit rekken. Laten we zeggen dat je die ook hergebruikt.
-Harde schijven kan je ook overnemen en we gaan ervan uit dat je een ssd al hebt. Als het een windows 10 systeem is, kan je waarschijnlijk zelfs direct de schijf aan je nieuw systeem hangen zonder herinstallatie van windows!

Dan gaan we eens kijken wat voor hardware we willen hebben:
-Processor: dit is belangrijk om te kiezen voordat je aan andere dingen gaat denken. Je processor gaat veel bepalen wat je kan doen. Er zijn veel oudere intel processoren die eigenlijk nu nog altijd zeer sterk draaien, maar ook veroudere sockets gebruiken en minder energiezuinig zijn. Dit is vooral van toepassing als je naar 2dehands onderdelen gaat jagen. Je kan echt bang for your buck scoren zo, maar je moet ook weten wat de nadelen zijn. Bijvoorbeeld een Xeon X5675 is nog altijd een heel stevige processor (vooral ook als je die gaat overclocken!), maar de socket 1366 is enorm verouderd en ondersteunt enkel DDR3 geheugen.

Een voorbeeld van een deftige processor op marktplaats: https://www.marktplaats.nl/a/comput...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Dit is een 7de generatie i5 processor. De socket is een LGA 1151 rev.1, en daar moet je uitkijken, want alleen moederborden die een lga 1151 rev.1 ondersteuning hebben zullen die cpu kunnen draaien. Er zijn ook moederborden met rev.2 en die is voor nieuwe processoren enkel! Processor: 100 euro

Als je niet teveel franjes of wat dan ook wilt hebben aan je moederbord, zou ik persoonlijk een nieuw msi H110m eco moederbord aanraden. Micro ATX formaat (pas perfect in je kast), heeft alles wat je nodig hebt en ook echt niet meer. Je hebt dan wel geen slots voor M.2 harde schijven. moederbord: 60 euro

Vervolgens willen we RAM. Onze H110m heeft maar 2 RAM slots. Je oude ram is DDR3 en kan je dus niet opnieuw gebruiken. Je kan een heel goedkope kit scoren: https://www.marktplaats.nl/a/comput...da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr
Deze heeft wel maar 2400mhz snelheid, wat laag is voor DDR4. Wil je meer investeren, dan vind je dit hier: https://www.2dehands.be/a/computers...2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr
Kostprijs: 20-85 euro. Laten we even uitgaan van de snellere en dus duurdere ram.

-Je hebt nu nog een koeler nodig voor je cpu (want je hebt die 2dehands gekocht, dus standaard zit daar geen koeler bij). Dit is een relatief kleine kost en kan je best dus nieuw kopen. Iets zoals dit is meer dan voldoende: https://azerty.nl/product/antec/238...m2-lga1150-socket-socket-fm2--lga1151-socket-
Prijs: 35 euro.

Even kijken wat we nu aan kosten hebben:
-i5-7500: 100 euro
-h110m eco: 60 euro
-RAM: 85 euro
-koeler: 35 euro

Dat maakt 280 euro. Nu hebben we een budget van 320 euro voor de GPU, en laten we net die op de juiste wijze kunnen opvullen:
https://www.2dehands.be/a/computers...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
Een RTX 2060. Boom baby.

Eindplaatje: 600 euro en ergens rond de 30 euro verzendkosten in totaal. Je kan ook een GTX 1070 in de plaats van de RTX gebruiken, waarmee je tussen de 70-120 euro mee kan besparen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan