Selectiebereik van een tabel Exporteren naar selectiebereik Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rumbatje

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2019
Berichten
39
Hallo,

Is het mogelijk om vanuit een tabel in Acces een selectiebereik te exporteren naar Excel en die selectie dan te plakken in een vooraf opgegeven plek?
Ik heb in Acces een tabel die ik zonder kolomkoppen wil exporteren in een Excel bestand, omdat daar al kolomkoppen in staan die zo moeten blijven. Ik zou dan die selectie uit Acces willen laten plakken in dat Excel bestand beginnend in cel A3.

Alle hulp is welkom!
 
Hallo,
één van de mogelijkheden :
stap 1: maak een query in Access die de juiste gegevens in de juiste volgorde geeft
stap 2: exporteer dit naar een nieuw Excel-bestand,
stap3 : open vanuit Access VBA een nieuw excel object, open daar het nieuw aangemaakte bestand en het doelbestand
stap 4: selecteer het gewenste bereik in het nieuw bestand , copieer het en plak het in het doelbestand

andere mogelijkheid:
vertrek vanuit Excel en lanceer daar een MS query die de juiste gegevens oplevert
plaats het resultaat in het juiste bereik

Vriendelijke groeten
Noëlla
 
Bedankt voor uw snelle reactie.

Ik ben niet volledig geweest in mijn omschrijving.
Ik zou deze handelingen graag automatiseren. Dus, indien mogelijk, door middel van een query deze handelingen uit te laten voeren.
 
Ik zal de situatie schetsen, zodat jullie er een beeld bij hebben.

Vanuit verschillende bronnen komt er data binnen. Ik heb een query gemaakt die deze data geordend in een tabel plaatst. De data in die tabel moet via een Excel bestand in een ander programma worden geladen. Het is niet mogelijk om de kolomkoppen van dat Excel bestand aan te passen, omdat dan het programma de data verkeerd inleest. In het excelbestand zijn er twee lagen kolomkoppen. Eén rij kolomkoppen komt overeen met de kolomkoppen in de tabel vanuit Acces, maar ik wil de kolomkoppen vanuit Acces niet meenemen, dat scheelt weer een paar handelingen.
 
Laatst bewerkt:
Dag Rumbatje,
in een Access query kan je toch de kolomkoppen maken zoals je wil. Als je zorgt dat deze exact overeenkomen met de kolomkoppen zoals deze in Excel aangegeven worden, heb je daar toch geen probleem meer mee?
En exporteer het resultaat van deze query dan, met de kolomkoppen zoals ze verwacht worden, direct naar Excel. Lijkt me de eenvoudigste oplossing.
 
Helaas zal dat niet gaan. De tekst in de kolomkoppen in Excel staan vast. De naam van de kolomkoppen die uit Acces komen, staan in het Excel bestand boven de naam van de kolomkoppen die worden gebruikt door het programma Primavera. Dus in het Excel bestand, waar ik de export vanuit Acces naartoe wil hebben, gebruikt rijen één en twee voor kolomkoppen. Vraag me aub niet waarom, dat vraag ik mezelf ook af, het is helaas zo :(. De waardes die in de cellen komen onder de kolomkoppen in het Excel bestand zijn voor beide programma's (Acces en Primavera) gelijk, alleen de benamingen van de kolomkoppen komen niet overeen.

Om het copy paste verhaal te verminderen (Dit gebeurt best veel nu) probeer ik dat te automatiseren, maar loop dus tegen het probleem op dat ik vanuit Acces de kolomkoppen niet mee wil nemen in de export en de export wil plaatsen vanaf cel A3 in het Excel bestand.
 
Laatst bewerkt:
Dat kan via VBA : is gewoon één regel meer in je procedure: nadat je de gegevens geplakt hebt in het Excel bestand, verwijder je automatisch de extra titellijn. Dit lijkt me het eenvoudigste.
Of je regelt de hele import vanuit Excel. Kan ook.
 
Het kan uiteraard heel simpel, en zonder te programmeren. Maak in je Excel bestand een koppeling naar je query, en zet hem onder je twee vaste koppen. Je krijgt vervolgens alle data te zien, inclusief de koppen uit Access. Dat wil je niet, dus vervolgens zet je bij <Hulpmiddelen voor Tabellen> de optie <Veldnamenrij> uit. Klaar.
 
Bedankt voor het meedenken.

Ik heb het uiteindelijk wat anders aangepakt, omdat ik de bewerking graag vanuit Acces houd voor iedereen.
Ik heb de rij kolomkoppen uit het Excel bestand in de eerste regel van de tabel in Acces gezet.
Bij het vullen van de tabel een filter Aflopend geplaatst, zodat de rij kolomkoppen bovenaan blijft staan.
Bij het leegmaken van de tabel in de query aangegeven met Not Like "kolomnaam" dat die rij niet verwijderd mag worden.
Deze tabel kan ik nu als vervanging van het Excel bestand gebruiken, met dezelfde kolomkoppen, zonder copy paste te gebruiken.

Mag een slotje op wat mij betreft.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan