Hoe maak ik een nieuwe Windows standaardmap aan, zoals Documenten, Afbeeldingen etc?

Status
Niet open voor verdere reacties.

robbie123321

Gebruiker
Lid geworden
25 mei 2016
Berichten
101
Kan ik in Windows een nieuwe map aanmaken die dan ook gaat behoren tot de groep standaard-mappen zoals Documenten, Video, Muziek, Downloads etc.?

Ik wil namelijk een map toevoegen aan dit rijtje en die plaatsen in het startmenu van Windows. In mijn geval is dat dan in Classic Shell, op die manier ziet het Windows menu er weer zoals in Windows 7.

Ik wil op die manier makkelijker toegang hebben tot die map.

Ik hoor graag of iemand een oplossing heeft.
 
Heb de indruk dat onder Start > rechts, vaste items zijn. RMK > Eigenschappen > Menu Start > Aanpassen?

Je kunt wel een nieuwe map in bibliotheken aanmaken. Gemakkelijk en snelle toegang krijg je door een snelkoppeling te maken op jouw bureaublad. Ik werk nooit met bibliotheken, want ik wil altijd weten wat 'fysiek' de toestand en locaties van de mappen zijn.
 
Laatst bewerkt:
De vaste Items kan je, bij Eigenschappen in het contextmenu, wél weergeven als menu. Er komt dan een uitklap driehoekje naast. In die map (Gebruiker, Downloads, Documenten) kan je via "Nieuw" een snelkoppeling maken naar een map.

De Taakbalk heeft een afdeling die Snelstarten heet. Hier kan je allerlei snelkoppelingen plaatsen. Deze sleep ik altijd naar links zodat ze bij de Start knop staan.

Bij Windows 10 was dat denk ik verborgen, lees dan dit hier: https://www.windowscorner.nl/handleidingen/windows/quicklaunch.php
 
Ik zet die standaard mappen altijd op D-schijf neer, met een schone installatie even het pad weer goed zetten.
Je sleept waarschijnlijk zo'n map zo in de structuur van Classic Shell, meen ik vroeger gedaan te hebben.
Bij Win10 modern menu lukt dat idd niet zo, dan alles via R-muis regelen (op die map gaan staan).
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de hulp! Het is me niet gelukt om 'm in het Classic Shell Startmenu te krijgen. Ik heb wel eerst een snelkoppeling geplaatst in de map Gebruiker met daarin de mappen zoals Afbeeldingen en Documenten. Maar de snelkoppeling was niet erg zichtbaar, vond ik.
Wat heb ik gedaan? Ik heb een map "gekaapt", namelijk 3D-Objecten (gebruik ik toch nooit). Deze heb ik laten verwijzen naar de map waar het om ging en vervolgens ook de naam veranderd. Ook heb ik een snelkoppeling geplaatst onder Win Explorer --> Rechter muis menu. Explorer staat bij mij gepind op de taalbalk.

Ik vind 'm nu goed genoeg bereikbaar. Liefst nog eens in Classic Shell, maar dat komt later wel.

Het zijn niet alleen de suggesties, maar ook dat ik weer aan het denken ben gezet door jullie. Nogmaals bedankt!
 
Graag gedaan. Vergeet u niet met rechts te klikken op, voorheen, 3D-Objecten en dan bij Eigenschappen te kiezen voor Deze bibliotheek optimaliseren voor: "Diverse bestanden" Prettig weekend
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan